מחקר חדש בחן מדוע כלבים מטים את ראשם הצידה, והראה שהפעולה הזו קשורה לשמיעת מילים שיש להן משמעות עבור הכלבים, וקשורה כנראה לריכוז וקשב

התיאור הזה יהיה מוכר לבעלי כלבים רבים: אתם פונים אל הכלב שלכם, אולי מבקשים ממנו לעשות משהו – לשבת, לתת יד – או אולי פשוט אומרים לו שהוא כלב טוב ויפה, והוא מסתכל עליכם בחזרה, ומטה את ראשו הצידה. התנועה הקטנה הזו היא חמודה להפליא, ומסתורית לא פחות. עד לאחרונה, כמעט לא נעשו מחקרים שבחנו מדוע הכלבים חשים את הצורך להסתכל עלינו על העוקם. במחקר חדש חוקרים מהונגריה לקחו על עצמם את המשימה הזו, ואף שעדיין לא הצליחו להגיע להסבר מלא של התופעה, הם כן מצאו רמזים שיובילו אליו. הממצאים שלהם מראים שהטיית הראש מתבצעת בעיקר כשהכלב מבין מה מבקשים ממנו, וקשורה כנראה לעלייה בריכוז והקדשת תשומת לב לדובר.

מטה את הראש בעיקר כשהוא מבין מה מבקשים ממנו. הכלב מקס וחלק מהצעצועים שלו | קרדיט: Cooper Photo
מטה את הראש בעיקר כשהוא מבין מה מבקשים ממנו. הכלב מקס וחלק מהצעצועים שלו | קרדיט: Cooper Photo

מילה רלוונטית ומשמעותית

החוקרים הגיעו לנושא כמעט במקרה, בשעה שחקרו דבר אחר לגמרי: את היכולות של כלבים לזהות מילים, וספציפית את השמות של הצעצועים שלהם. החוקרים גילו שחלק קטן מהכלבים, אותם הם כינו לומדי מילים מחוננים (Gifted word learners), מסוגלים ללמוד עשרות שמות של צעצועים. באחד המחקרים שלהם הם ניסו ללמד שישה מאותם כלבים מחוננים, ועוד 34 כלבים אחרים, שמות של צעצועים חדשים. כל הכלבים שנודעו כבר קודם כלומדי מילים למדו אותם בקלות, אבל רק אחת מהכלבים האחרים הצליחה לעשות זאת. כל השאר הצליחו ללמוד שם אחד לכל היותר.

במהלך המחקר, הבעלים של הכלבים ביקשו מהם ללכת לחדר אחר ולהביא ממנו צעצוע מסוים. החוקרים שהסתכלו בסרטונים שתיעדו זאת, שמו לב שהכלבים שלמדו את השמות בהצלחה הגיבו פעמים רבות לבקשה בהטייה של הראש – בדיקה העלתה שהם עשו זאת ב-43 אחוזים מהמקרים. לעומת זאת, הכלבים שלא הצליחו ללמוד היטו את ראשם רק בשני אחוזים מהמבחנים.

החוקרים מדגישים כי כל הכלבים שמעו את השם של הצעצוע פעמים רבות, כך שההבדל לא היה תלוי בהיכרות עם המילה. אבל נראה שהכלבים נטו יותר להטות את ראשם אם הכירו את השם וידעו מה הוא מציין. "נראה שיש קשר בין הצלחה בהחזרת הצעצוע הנכון והתדירות של הטיית הראש בשמיעה של השם", סיכמה שני דרור, אחת החוקרות. "לכן אנחנו מציעים שקיים קשר בין הטיית הראש לעיבוד של גירויים רלוונטיים ומשמעותיים".

מכירה את השמות של מעל מאה צעצועים. גאיה והבעלים שלה, איזבלה | קרדיט: Isabella
הכלבים נטו יותר להטות את ראשם אם הכירו את שם הצעצוע. הכלבה גאיה והבעלים שלה, איזבלה | מקור: Isabella

כלב שמאלי, כלב ימני

ממצא נוסף שעלה מהמחקר הוא שלכל כלב יש כיוון מועדף אליו הוא מטה את הראש, לשמאל או לימין, ללא קשר למיקום של האדם שמדבר אליו. החוקרים סבורים שהעדפה זו עשויה להיות קשורה לחלוקת תפקידים בין שני הצדדים של המוח, כפי שקיים גם אצל בני האדם. מחקרים קודמים הראו שכלבים אכן מעבדים דיבור של בני אדם בעיקר בצד אחד של המוח, והצד משתנה בין כלב לכלב – אצל חלק זה הצד הימני ואצל חלק השמאלי. עם זאת, המחקר הנוכחי לא יכול לבסס את ההשערה הזו, כי החוקרים לא בדקו את הפעילות המוחית של הכלבים.

אם כך לא מעט מסתורין עוד אופף את ההתנהגות החמודה והמוזרה של חברינו הטובים ביותר. "השלב הבא הוא לשאול עוד שאלות כדי להבין מה המשמעות של הטיית הראש", אמרה מוניק אדל (Udell), חוקרת בעלי חיים שלא השתתפה במחקר, לאתר של כתב העת Science. "האם הטיית הראש יכולה לנבא יכולת ללמידת מילים? או אולי קשב, או זיכרון?" התשובות לשאלות האלו יצטרכו לחכות למחקרי ההמשך. 

סרטון שמסכם את המחקר (אנגלית):

 

 

3 תגובות

  • אנונימי

    יח יח

  • מיקי

    כלב הוא חבר אמיתי

    הכלב שלי מכיר את המילים טיול, לצאת, חטיף, יאללה, בוא חיבוק ואולי עוד כמה. בשבילי זה מספיק. הוא החבר הכי טוב שלי.

  • רון

    רק אומר:

    רק אומר:
    הכלב שלי מסובב ראש לשני הצדדים.
    כשהוא שומע את המילה טיול הוא על ספידים רץ לכיוון השער.
    אבל כששומע מילה שמתקשרת לפעמים לטיול (כמו סיבוב) הוא מטה את הראש, כישמע שוב יטה את הראש לצד שני