ב"ניסוי" הבא נלמד כמה גרסאות חדשות ומפתיעות של המשחק הידוע "איקס עיגול".

ציוד

  • נייר
  • כלי כתיבה בשני צבעים שונים
  • שני משתתפים שמעוניינים לשחק :-)

מהלך הניסוי

את מהלך הניסוי אפשר לראות בסרטון הבא:

(בסוף שרון מנצחת)

הסבר

אנחנו אמנם לא יודעים בוודאות מתי המציאו את המשחק "איקס עיגול" (איקס, מיקס, דריקס), אבל ידוע ששיחקו בו באנגליה כבר לפני כמה מאות שנים. היסטוריונים חושבים שהמשחק הומצא הרבה לפני כן. ארכיאולוגים שעשו חפירות בשרידים מימי האימפריה הרומית מצאו מאות לוחות "איקס עיגול" ריקים חרוטים על משטחים שונים, דבר שעשוי אולי להעיד שהמשחק היה קיים כבר לפני אלפיים שנה ויותר!

ההיסטוריונים מספרים שהמשחק ששיחקו על גבי הלוחות האלה נקרא בלטינית "טרני לפילי". לא באמת ברור אם "טרני לפילי" היה אותו משחק שאנו משחקים היום, משום שכל הלוחות היו ריקים ולא מצאו שום "איקס" או "עיגול" חרוטים עליהם. יכול להיות ששיחקו את ה"טרני לפילי" באמצעות מטבעות, כך שמטבע מסוג אחד סימל את מה שהיום אנחנו מסמנים כ"איקס", ומטבע אחר החליף את העיגול".

 המתמטיקאי והמהנדס צ'ארלס באבג' (Charles Babbage), שחי בשנים 1871-1791, היה הראשון שתכנן איך אפשר לבנות מכשיר חישוב מחשוב – מעין "מחשב" מכני (עוד לא היה אז חשמל!) – למשחק "איקס עיגול". באבג', שנחשב "אבי המחשבים", הצליח בימיו לבנות את מכשיר החישוב המכני הראשון, שידע לבצע חישובים מתמטיים מורכבים בעזרת פעולות של חיבור וחיסור בלבד!

מעניין גם לציין שמשחק המחשב הראשון בעולם היה... "איקס עיגול". המשחק הזה שוחק במחשב החשמלי הראשון, שנקרא "אדסאק" (EDSAC) ונוצר באוניברסיטת קיימברידג' באנגליה בשנת 1949.

כפי שראיתם בסרטון, יש הרבה מאוד משחקים שדומים למשחק "איקס עיגול" אבל לא בדיוק. דוגמה מצוינת היא המשחק "דריקס מיקס איקס", או "עיגול איקס" שבו מטרת המשחק הפוכה מ"איקס עיגול" והשחקן הראשון שיוצר שלישייה רצופה של "איקס" או "עיגול" בשורה, בעמודה או באלכסון, הוא דווקא המפסיד! בעוד ב"איקס עיגול" יש יתרון קל למתחיל, ב"עיגול איקס" אותו יתרון קל נמצא דווקא בידי השחקן שמשחק שני. למרות זאת, בשתי האופציות המשחק יסיים תמיד בתיקו כל עוד שני השחקנים מיומנים ואף אחד מהם לא עושה טעויות.

דוגמה נוספת היא המשחק "איקס עיגול סוער": במקרה הזה, במקום ששחקן אחד ירשום רק "איקס" והשני רק "עיגול", כל אחד מהם רשאי לסמן בתורו מה שהוא רוצה ("איקס" או "עיגול"). במקרה הזה, השחקן הראשון ינצח בטוח אם רק ירשום את הסימן שלו במשבצת האמצעית – שוב, בהנחה שהשחקן חכם!

כפי שמוצג בסוף הסרט, אפשר לשחק "איקס עיגול" ומשחקים דומים גם על גבי לוחות שונים, כמו הלוחות הבאים:

באופציות האלה, עם המשבצת הנוספת, כדאי מאוד להיות השחקן הראשון: אם לא עושים טעויות, הניצחון מובטח תמיד לשחקן הפותח – אבל אל תגלו את זה ליריב שלכם! wink

אתם מוזמנים לכתוב לנו בתגובות מהי הסיבה שבגללה בכל אופציית משחק יש או אין יתרון למתחיל.

מעניין לציין

אם אתם אוהבים משחקים בעלי עקרונות מתמטיים כאלה, אתם מוזמנים להצטרף לתוכניתנו מתמטיקה בהתכתבות (פרטים בקישור).

6 תגובות

  • אסף

    הגרסה הכי טובה-

    אני ביליתי את כל שיעורי החשבון שלי ולא רק במשחקי איקס עיגול והפכתי למומחה, וללא ספק הגרסה הטובה ביותר היא ארבע בשורה, עם כוח משיכה, זאת אומרת שלא ניתן לסמן במקום כלשהו אם בשורה מתחתיו אין סימן קודם, כך יש מלא טריקים ושיטות שאפשר לעשות

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיוסי אלרן

  • סקרן

    אפשר רמז?

    מדוע יש יתרון למתחיל בלוחות החדשים? (ומדוע אין בלוח הרגיל?)

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןיוסי אלרן

    רמז: האם הוספת המשבצת משנה את מהות המשחק?

    כלומר - האם אלגוריתם הפתרון האולטימטיבי בו ינצח שחקן ראשון בהכרח ישתנה? עצם הימצאות המשבצת גוררת ניצחון לשחקן הראשון...

  • לא קריטי

    מאוד נחמד

    עברתי על הסרטונים, ובמיוחד אהבתי את ההסבר על עליית מפלס המים בכוס הזכוכית עקב תת הלחץ. סרטונים אלו מקרבים את הנוער אל המדע, חזקו ואמצו!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג