בניסוי הזה ניצור רצועת נייר שכאשר גוזרים אותה נוצר בה קשר, והיא עצמה אינה נגזרת לשתי רצועות נפרדות.

ציוד

  • רצועת נייר
  • נייר דבק (או דבק אחר)
  • מספריים
     

מהלך הניסוי

את מהלך הניסוי אפשר לראות בסרטון הבא:

הסבר

טבעת מביוס (יש שכותבים "מוביוס" או קוראים לה "רצועה" במקום "טבעת") היא משטח בעל צד אחד ושפה אחת בלבד. המציא אותה היא המתמטיקאי הגרמני יוהן ליסטינג ומעט אחריו שחזר את התגלית המתמטיקאי אוגוסטוס פרדיננד מביוס בסוף המאה ה-19.

טבעת מביוס הידועה ביותר היא רצועה שמתקבלת אחרי שעושים רק חצי סיבוב אחד של קצה סרט נייר (סיבוב של 180 מעלות) ומדביקים אותו. כתבנו עליה בהרחבה בעבר ב רצועת מביוס: הרצועה שלא נגזרת.

גם הרצועה שמוצגת בסרטון הזה נחשבת רצועת מביוס, כי גם לה יש משטח בעל צד אחד (אתם מוזמנים לצייר בטוש קו רציף על הרצועה ולראות שאין לה שני צדדים נפרדים) וגם שפה אחת בלבד, אבל היא מתקבלת אחרי שלושה חצאי סיבוב של סרט הנייר ולא רק אחד. אפשר להכליל ולומר שכל רצועת נייר שתקופל מספר אי-זוגי של חצאי סיבוב ותודבק לצורה של טבעת תיצור לנו טבעת מביוס.

אחרי שגזרנו את הרצועה נוצר לנו בטבעת קשר. קצת קשה להבין בהתחלה למה זה קרה, אבל אם מתבוננים בתרשים הבא, ומשלבים קצת דמיון, אפשר להבין מדוע:

הציור מראה בעצם איך רצועת הנייר מתפתלת לפני הגזירה כשמקפלים אותה שלושה קיפולים של חצי סיבוב. עם קצת מחשבה תבינו מדוע אחרי שמדביקים את הרצועה לצורת טבעת וגוזרים אותה באמצע מקבלים טבעת אחרת ארוכה שיש בה קשר.

דרך אגב, הקשר שנוצר בטבעת איננו קשר 'פשוט' שרואים בחיי היומיום. הוא נקרא "קשר תלתן" ונראה כפי שמציג התרשים הבא. שימו לב שכל חלק בקשר נמצא לסירוגין מעל חלק אחד ומתחת לחברו.

קשר תלתן | תרשים: ויקיפדיה

או בהדמיה תלת-ממדית:


קשר תלתן בהדמיה תלת-ממדית | עיבוד: Ylebru, ויקיפדיה

מעניין לציין

חקר טבעות המביוס קשור לענף במתמטיקה שנקרא טופולוגיה, שמוקדש לחקר תכונות של מרחב. תורת הקשרים היא ענף מתמטי נוסף שקשור לטופולוגיה. הוא עוסק בחקר הקשרים ובעיקר עונה על השאלה מתי שני קשרים זהים זה לזה, גם אם במבט ראשון הם לא נראים כך. כדאי לנסות את ניסוי הקשר בחבל שקשור לתורת הקשרים.

2 תגובות

  • כהן123

    הבהרת התופעה המדעית

    שלום רב,
    שתי הכתבות שנכתבו על טבעות מבויס מאוד מעניינות.
    ולא הבנתי דבר אחד מה הסיבה וההסבר לכך שכאשר אנו גוזרים את טבעת המבויס באמצע אנו מקבלת טבעת מבויס גדולה אחת וכאשר אנו גוזרים בשליש מהטבעת נוצר לנו בטבעת קשר שאחת קטנה והשנייה גדולה.
    תודה רבה על ההתייחסות :)

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    זה עוד ניסוי

    לגבי גזירה באמצע - אני מציע שתשוב להסתכל בכתבה הנפרדת על כך - יש שם ציור שמנסה להבהיר את הסיבה:
    http://davidson.weizmann.ac.il/online/scienceathome/math/%D7%94%D7%A8%D7...
    אנסה גם לרשום עוד הסבר - אם גוזרים רצועה פתוחה (לא טבעת) באמצע - מקבלים שתי חצאי רצועה (ברור). עכשיו, אם מפתלים רצועה ומדביקים לצורה של טבעת, ואחר כך גוזרים, זאת פעולה שוות ערך לכך שניקח שתי חצאי רצועה, ונחבר קצה האחד של חצי רצועה לקצה של חצי הרצועה השנייה ולהפך, והתוצאה היא טבעת אחת.
    לגבי גזירה בשליש רוחב הרצועה - עדיין לא הראינו את האופציה הזו בניסוי / בסרטון. אכן מתקבלות שתי טבעות שזורות זו בזו. אם תשים לב כשאתה גוזר, אתה עובר פעמיים על קו החיבור של הרצועה. זה שווה ערך לגזירה פעמיים ברצף של טבעת מביוס. אני מציע לך שכדי להבין מה קורה, תכין רצועת מביוס (עם פיתול אחד) ותנסה לעקוב עם טוש אחרי פני הרצועה כשאתה עובר על ה'שלישים' של רוחב הרצועה - ואז אולי תצליח לראות שזה פשוט מה שהפיתול גורם - שתהייה רצועה קצרה (השליש האמצעי) ששזורה משני הכיוונים ברצועה ארוכה שמורכבת משני השלישים הצדדים. זה יותר ברור אם תשתמש בטושים משני צבעים - אחד לעבור על השליש האמצעי, ושני לעבור על השלישי הצידי (שבעצם הפיתול גורם לכך שזה שהשליש מצד אחד מחובר לשליש מהצד השני).

    בברכה
    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע