ילדים נולדים עם יכולת מרשימה ללמוד שפה. לעיתים נדירות הם נחשפים למספיק גירויים כדי שילמדו לדבר בשפה שונה מזאת של הוריהם

כשתינוק פותח את פיו ואומר את המילים הראשונות בחייו – זה מדהים. כשהמילים האלה אינן בשפת הוריו – זה מפליא שבעתיים. מקרה כזה רחוק מלהיות שגרתי. הוא נדיר מאוד וכנראה יש לו גורמים רבים. מכיוון שפתרונות מיסטיים כמו "גלגול נשמות" אינם מניחים את דעתנו, אילו הסברים רציונליים ומדעיים יכולים להיות לתופעה כל כך חריגה?

תהליך רכישת השפה הוא תוצר של למידה מורכבת, פעילה וחזרתית. מוחו של הפעוט לומד ומשתנה בשש השנים הראשונות לחייו, שהן גם השנים שבהן הוא רוכש שפה, יותר מאשר בעת שהוא רוכש כל יכולת שכלית אחרת.

היכולת שלנו ללמוד שפה אינה מותנית כמובן בחברה ובתרבות שלתוכה נולדנו, ואין בקוד הגנטי שלנו דבר שיוביל פעוט לדבר דווקא אנגלית, ספרדית או כל שפה אחרת. שפה היא יכולת נלמדת. אנו נולדים עם היכולת הגנטית להפיק צלילים, לשמוע צלילים וליצור אסוציאציות בין צלילים לחפצים, רגשות או פעולות. השילוב של היכולות הללו הוא מה שמאפשר לצלילים לקבל משמעות, ולבני האדם ליצור שפה ולתקשר עם זולתם.

שברי ההברות והמלמולים של תינוקות מתפתחים מתוך הכוונה מתמדת ותיקונים שהם מקבלים מהסובבים אותם. כך נוצרות בהדרגה מילים שלמות, שמורכבות לאחר מכן למשפטים. בעת הלמידה הפעוטות מתרגלים שימוש במקצב, טון, עוצמת קול וצורות ביטוי לא מילוליות שהם חוזים סביבם. בתהליכים האלה יש משקל רב מאוד לסביבה של הילד ולגירויים שהיא מספקת לו.

מוח התינוק גמיש מאוד לרכישת מיומנויות שונות, ועשיר בתאים שיוצרים ביניהם קשרים רבים, ולכן יכולת הלמידה שלהם רחבה מאוד. הוא מסוגל ללמוד שפה באופן אוטומטי מהגירויים המגוונים של סביבתו. הבלשן וחוקר המוח אברהם נועם חומסקי (Chomsky) טען כבר בשנות ה-50 שיש בהתפתחות הילד תקופה קריטית שבה השפה שלו מתפתחת. ילד שלא ירכוש שפה עד תום התקופה הזאת יתקשה מאוד ללמוד לדבר באופן טבעי ומוצלח.

תמיכה לטענה הזאת אפשר למצוא במקרים הנדירים של ילדים נטושים, שגדלו "פרא" בלי שרכשו שפה ראשונה. מחקרים פסיכולוגיים על ילדים כאלה הראו כי יכולותיהם התקשורתיות נמוכות מאוד, כך שייתכן שזה נגרם עקב "פספוס" התקופה הקריטית לרכישת מיומנויות שפה. עם זאת, מצבם של הילדים האלה כל כך חריג וקיצוני, ומעורבים בו כל כך הרבה משתנים, עד שאי אפשר לשלול את האפשרות שיש סיבה אחרת לקשיי התקשורת של הילדים האלה – למשל הטראומות שחוו בזמן הנטישה שלהם ואחריה.


שילוב של היכולות לשמוע ולהפיק צלילים ולקשר אותם לחפצים או רגשות הוא מה שמאפשר לצלילים לקבל משמעות. צילום:Shutterstock

ילד שרוכש שפה באופן תקין בתקופה הקריטית, לומד להבין מילים ולדבר בהשפעת מגוון האמצעים התקשורתיים הסובבים אותו. האמצעים האלה כוללים כיום לא רק תקשורת ישירה עם בני המשפחה הקרובה, אלא גם חשיפה מתמדת לטלוויזיה, משחקי מחשב, ספרים ועוד. ילד שנחשף לשפה כלשהי ילמד לדבר בה גם אם היא אינה שפת אמו. הלמידה יכולה להתרחש אם מטפליו של הפעוט ייצרו סביבה מתאימה לרכישת שפה נוספת, למשל על ידי בחירת גן דו-לשוני או מטפלת צמודה שדוברת שפה זרה. לכך צריכים להתלוות שלבים של חשיפה חוזרת לשפה הנוספת, שילוו בתיקון טעויותיו ומתן חיזוקים לדיבור נכון.

רכישת השפה היא תהליך ארוך ומורכב שזקוק להכוונה מתמדת מצד קרובי הילד ומחנכיו. אלמלא כן היינו רואים אנשים רבים שמדברים מספר שפות שונות שנחשפו אליהן בטלוויזיה, למשל. בפועל זה כמעט לא קורה, וההשפעה העיקרית מגיעה גם כיום מהקהילה שבה הילד גדל ומהמשפחה הקרובה.

אף על פי שאין הסבר פשוט לתופעה חריגה כמו הפרסומים שהיו לאחרונה על ילד שנולד בכפר דרוזי ודובר אנגלית שוטפת, אין סיבה לחפש לכך דווקא הסברים מיסטיים, כשמדובר בתהליך נדיר אך מוכר. ההסבר הפשוט ביותר הוא שהילד למד את השפה ככל הילדים. כפי שאמר ארתור קונן-דויל בסיפורי שרלוק הולמס: "ברגע שאתה מסלק את הבלתי אפשרי, מה שנותר, על אף היותו בלתי סביר, חייב להיות האמת".

 

16 תגובות

  • Paper Help

    Paper Help

    Paper Help from Expert writers at lowest price and Guaranteed onetime delivery from <ahref="https://www.totalassignment.com/paper-writing-services">Paper Help</a>. Our PHD writers have over 25+ Years of experience and can provide you with best and Genuine work at Lowest price.

  • יוני

    לא סוגרים דלתות כל כך מהר

    יש שאלות שהן דלת להבנות חדשות על העולם.
    במקום להשאיר את הדלת פתוחה ולהודות בכך שאין לנו תשובה.
    העדפתם לסגור אותה עם תשובה כלאחר יד.
    בשיטה הזאת לא נוכל להתקדם לשום מקום.
    תשאירו סימן שאלה. תשאירו דלת פתוחה. אולי יום אחד עוד נצליח לעבור בה ולגלות עולם חדש.

  • איתן

    אתה צודק, ראו מה ד"ר בריאן ל.וייס הפסיכיאטר המפורסם מצא

    בשחזור גלגולים היו אנשים שדיברו שפה שמעולם לא דיברו, הוא אדם מאד ידוע בארה"ב , היה פסיכאטר בכי שמרן שיש ונחשף לדברים מדהימים, כדאי שהמדע גם אצלנו יפתח את המחשבה לדברים שאולי עוד 100 שנה יהיו בשגרה.
    אין ספק שרק אהבה ממשית ושיש עולם שמעבר, זה טבעי ודובר על זה בכל הדתות והאמונות לאורך ההיסטוריה, הנתק של המדענים הוא רק במאה הזו, למרות שב15 שנה אחרונה המון השתנה, מדברים על יקומים מקבילים, על זמן אחר משלנו, על אפשרות לשנות את הזמן, על כך שמהירות האור היא לא הדבר הכי מהיר, על קוואנטים ועוד.

  • ענבל

    לא חידשתם כלום...

    אני קוראת קבועה אצלכם ועוקבת אחר כל מאמר שיוצא, באהדה רבה. מאוד אוהבת כל מאמר שיוצא ונהנית כל כך מהטעימות המדעיות!
    אבל אני חייבת להודות שהכתבה הזאת הייתה מיותרת לחלוטין... לא הסברתם כלל את התופעה עם הילד הדרוזי! כלל!
    במקום להודות שאין לכם תשובה לתופעה- בחרתם להצהיר בכותרת המאמר שאתם יודעים מאיפה הגיעה "השפה משום מקום", ואז התחמקתם מהסבר לאורך כל הכתבה...
    החלק היחידי במה שכתבתם שמתייחס בכלל למקרה עם אותו ילד דרוזי, הוא הבא: "אף על פי שאין הסבר פשוט לתופעה חריגה כמו הפרסומים שהיו לאחרונה על ילד שנולד בכפר דרוזי ודובר אנגלית שוטפת, אין סיבה לחפש לכך דווקא הסברים מיסטיים, כשמדובר בתהליך נדיר אך מוכר. ההסבר הפשוט ביותר הוא שהילד למד את השפה ככל הילדים."
    איזה הסבר מדעי יש פה בדיוק?! שוב, אני לא "מחפשת" אותכם, להפך, אני קוראת קבועה שלכם ונהנית מכל כתבה, באמת! :) אבל חשוב לי מאוד גם להעביר ביקורת כנה כשצריך. תודה שקראתם :)

  • שאול

    מה לעזאזל חידשת פה?????????

    כתבה בסיסית שלא נותנת שום הסבר לתופעה. הילד לא יכל לקבל חיזוקים בגלל שהסביבה שלו לא מדברת אנגלית בכלל. ההפך - אף אחד לא מבין אותו ומנסים ללמד אותו ערבית! איך חשיפה למחשב יכולה להחליף שפה שבא אמא מדברת לילד?! וכל מי שלא שם לב אומרים בכתבה שהאמא לא רצתה להשתתף בתוכנית אבל ליוותה אותם לאורך כל הדרך.

  • שאול

    איפה אימא בכל הסיפור?

    שימו לב, ה"תחקיר" הסנסציוני נעדר כמה וכמה פרטים חשובים:
    1. איפה אם המשפחה, מדוע לא רואים אותה? האם היא ממוצא דרוזי או אנגלי?
    2. האם הילד הולך לגן ילדים?
    3. קלינאית התקשורת מציינת כי סבתא חושפת את הילד לתכנים באנגלית. אולי עשתה זאת גם בעבר, בהצלחה יתירה? הרי ערוץ ילדים מצוי כולל מרכיבים אינטראקטיביים: "ילדים, זה משולש. עכשיו תגידו, איך קוראים לזה? נכון, משולש!"

  • יואב

    קיים הסבר הגיוני אך אנו לא יודעים אותו

    מקרה של הילד בכפר הדרוזי זה כמו שרואים קוסם שמהתל בנו, ואם הוא מגלה לנו איך נעשה הקסם, פתאום הכל נראה פשוט והגיוני.
    יש הסבר פשוט לתופעה והיא כנראה לא נדירה כלל. הילד בכפר הדרוזי כנראה למד את השפה האנגלית בצורה טבעית במשך 2 שנותיו הראשונות כשפת אם, ורק לא גילו לנו את זה באופן מכוון ע"י משפחתו וסביבתו כדי להציג את זה כגלגול נשמות. רק לדוגמה, ייתכן והייתה לו אומנת צמודה הדוברת אנגלית בלבד ורק לא גילו לנו על קיומה, ואולי זה הוסתר גם מהשכנים. כמובן ייתכנו עוד הסברים.

  • אחד

    דבר ראשון מעניין איך הגעת

    דבר ראשון מעניין איך הגעת למסקנה הזאת שהם לימדו אותו אנגלית כדי שיוכיחו שיש גלגול נשמות, האם אתה מדעי בהנחה זו..
    ההורים שלו פנו לא כדי להוכיח גלגול נשמות ולאורך כל התכנית הם כמעט לא דיברו על זה בכלל ולא ראינו אותם מנסים להוכיח גלגול נשמת, הסיבה לפנייתם היא שהילד שלהם לא מצליח להשתלב בגן ובסביבה ולכן פנו לעזרה ויש גורמים נוספים מקצועיים שגם הביבאו את זה לתקשורת
    דבר שני גלגול נשמות זו אמונה בסיסית אצל דרוזים כמו כן היא אמונה בסיסית בהרבה דתות ולאורך כל ההיסטוריה הרבה פלגים ודתות ופילוסופים האמינו בה כמו אפלטון, פיתגורס, אריסטו וכו... ולכן אין לנו כדרוזים שום כוונה לשכנע אף אחד שיש גלגול נשמות מבחינתנו זו אמונה וגם עובדה ואגב הסיפור הזה של הילד הוא ממש לא הוכחה לגלגול נשמות מבחינת הדרוזים כי רק אם הוא היה אומר מה שמו בגלגול שעבר ומה היה עושה ויזהה את סביבתו השלמה בגלגול העבר ויש אפשרות לאמת את זה אז מדברים על גלגול נשמות ויש אלפי מקרים אצלנו כאלה.
    שלוש יש חוקרים וגורמים מקצועיים שאבחנו את הילד והיו מגלים אם הוא באמת עבר תהליך כזה ומעניין איך הילד לא יודע לדבר ערבית בכלל מה אתה רוצה להגיד שהם לא דיברו ערבית בפניו מאז שנולד ולא שמע ערבית בגן או בשכונה או אצל סבא שלו למשל או שזו קונספרציה של כל הדרוזים שהסתירו ממנו ערבית וחשפו אותו רק לאנגלית בריטית כדי שנוכיח שיש גלגול נשמות ???
    דבר אחרון לידיעתך שהיום 50% כמעט האוכלוסיה המערבית מאמינה בגלגול נשמות כמו כן גלגול נשמות הוא נושא שנחקר מדעית היום ע"י פסיכולוגים ואנשי מקצוע ונמצא בלב ליבו של המחקר על הנפש ו"האני" של כל אחד מאיתנו אז אל תמהר להגיע למסקנות לא מוכחות כדי שתצדיק את עצמך
    תודה

  • נועם

    אני מרגיש לא בנוח עם המשפט האחרון בכתבה

    הסברים מיסטיים למקרים כאלו הם כמובן חסרי בסיס - עצם העובדה שישנה תופעה שאין לנו הסבר בשבילה אינה מהווה בסיס להסבר מיסטי או לכל הסבר אחר שנמציא.
    אבל הקביעה מראש שהסבר מסוים הוא "בלתי אפשרי" נראית הפוכה מחשיבה מדעית. ועוד יותר מכך האמירה שכיוון שאנו דוחים הסבר מסוים כבלתי אפשרי עלינו לקבל הסבר אחר אף שהוא מאוד בלתי סביר.
    שלא אובן לא נכון - אני לא חולק בכלל על מה שנאמר, רק על הניסוח. הכתבה נתנה כיוונים אפשריים להסבר של מקרים מוזרים כאלו, ויכולים להיות הסברים נוספים שלא חשבנו עליהם, ובכל אופן זה שאיננו יודעים מה ההסבר זו לא סיבה להמציא הסבר מיסטי.

  • מוש

    מסכים איתך מאוד. במקרים של

    מסכים איתך מאוד. במקרים של דחיית הסברים מיסטיים, אני תמיד אוהב לצטט את ריצ'רד פיינמן מהלינק המצ"ב, זה סרטון של דקה עם פאנץ' חזק, ולא אעשה ספויילר...
    https://www.youtube.com/watch?v=wLaRXYai19A

  • אלון כהן

    ואו!!

    מרתק, תודה לך על כתבה סופר מעניינת! מחכה בקוצר רוח לכתבה הבאה שלך!

  • עובר אורח

    נו באמת

    מכון ויצמן ממזמן איבדתם את הרלוונטיות שלכם.
    מקובל, שלא יודעים משהו אומרים "לא יודעים" ולא מצטטים מבפרי מתח ומציגים אמונות ותיאוריות כהוכחה לטיעון. רק בישראל יש גישה כזאת "נאורה". דחיתם תיאוריה ואמונה מיסטית אבל לא הגשתם שום תוכן מדעי כנגדו
    שתהיו בריאים...

  • שאול

    אין בעיה, תמשיך להאמין בסיפורי אלף לילה ולילה

    עד כה כל המקרים של קסנוגלוסיה (שליטה פתאומית בשפה זרה) התבררו כמומצאים ומופרכים.

  • דניאל

    אי אפשר להגיש תוכן מדעי כנגד

    אי אפשר להגיש תוכן מדעי כנגד אמונות מיסטיות.... למה בדיוק אתה מצפה? שימדדו חלקיקי אקטופלאזמה באוויר או משהו? במקום זאת פונים למומחים ובוחנים את גוף הידע המדעי הקיים, הרבה יותר סביר שיכילו תשובות או רמזים מאשר אמונות תפלות.

  • רועי

    לא קופצים למסקנות

    בניגוד לטמנון לוי שמשיקולי רייטינג החליט על פתרון מיסטי, גוף מדעי אחראי יציג לך פתרון מלא רק לאחר מחקר מדעי מלא.

  • assignment help

    Searching for assignment help

    Searching for assignment help? Get the academic writing help from Expert Australian Writers
    https://assignmentstudio.net/uae/