מחקר מצא קשר לכאורה בין חיסוני שפעת בשנים מסוימות לעליה בשיעור ההפלות. והעובדות: צריך לבדוק, אבל אין סיבה לבהלה

לאחרונה התפרסמו בתקשורת כותרות המזהירות כי חיסון נגד שפעת עלול לגרום להפלות בשליש הראשון של ההיריון. לטובת המודאגות והמודאגים – נכון לעכשיו החיסון בטוח, גם לנשים בהיריון. ודאי שהוא בטוח יותר מלחלות בשפעת. לאחר שהבהרנו את זה, נברר מה אומר המחקר שהתפרסם לאחרונה בכתב העת Vaccine.

החוקרים לקחו קבוצה של 485 נשים שהיו בהריון במהלך חורף 2010-2011 או 2011-2012 ומצאו מתאם קל, אך מובהק סטטיסטית, בין נשים שקיבלו את החיסון נגד שפעת שנתיים ברציפות לבין הפלה בשליש הראשון. מה שמחקר מסוג זה עושה הוא להצביע על קשר אפשרי בין שתי תופעות (מִתאם). הקשר הזה עלול להיות סיבתי, כלומר שתופעה אחת גורמת לאחרת, אבל גם יכול להיות מופרך כמו למשל הקשר בין העלמות הפיראטים להתחממות הגלובלית. אי אפשר לדעת זאת בלי מחקר נוסף, והחוקרים מציינים זאת במפורש כבר בתחילת המאמר.

יש כמה גורמים שמפחיתים את החשש לקשר סיבתי בין חיסון השפעת להפלות. בין השאר מדובר במדגם יחסית קטן; יש הבדלים נוספים בין הקבוצה הנבדקת לקבוצת הביקורת, למשל שהיו יותר נשים מעשנות בקבוצת המדגם; ולא פחות חשוב: במחקרים על חיסונים בשנים קודמות לא נמצא קשר כזה, מה שאומר שאם אכן יש בעיה, היא ספציפית לשילוב של שני חיסונים בשנים עוקבות עם ההרכבים המדויקים של החיסונים בשתי השנים האלה – הרכבים שלא ניתנו בישראל בשנים האחרונות.

כמו בטיפולים רפואיים אחרים, גם כאן מתקבלות החלטות על בסיס הצטברות ראיות ממקורות שונים ומסוגים שונים, ודאי לא על בסיס מחקר קטן אחד שמראה הבדל קל בין הקבוצה הנבדקת לביקורת וממצאיו סותרים מחקרים קודמים בתחום. מה שהמחקר הזה כן עושה הוא להדליק נורת אזהרה ולאותת כי ייתכן שיש בעיה שצריך לחקור. המרכז האמריקאי לבקרת מחלות (CDC) הצהיר שהנושא בבדיקה ושנכון לעכשיו אין הנחיה להפסיק לחסן נשים בהריון.

זני השפעת משתנים מעונה לעונה ולכן בכל שנה מפתחים הרכב שונה של החיסון. כאשר מפתחים את החיסון בוחרים את הזנים שצפויים להיות פעילים בעונה הקרובה על בסיס מודלים שונים, ובעיקר לפי הרכב הזנים שהיו נפוצים בחצי כדור השני בחורף שחלף. החיסון עצמו מכיל וירוסים מומתים שאינם מסוגלים לגרום למחלה, בדומה לחיסונים רבים אחרים. מערכת החיסון של הגוף מפרקת אותם ולומדת להכיר את המבנה שלהם, כדי שכאשר תיתקל בנגיף האמיתי היא תדע להתמודד איתו במהירות, לפני שהוא מספיק לגרום נזק. הסיכון לנשים בהריון ממחלת השפעת עלול לבוא בידי ביטוי בנזקים לעובר כולל מומים מוחיים, פגמים התפתחותיים והפלות, כך שברור למה עדיף שנשים בהריון לא יחלו בשפעת. מבחינה סטטיסטית, הסיכון מהמחלה וסיבוכיה גדול לאין שיעור מהסיכון כפי שהוא עולה ממחקר קטן אחד על שילוב ספציפי של חיסונים, בלי הסבר סיבתי מספק.

תגובה אחת

  • duehert

    clomid naprotechnology

    It was concluded that ALA has hepatoprotective effects against MTX induced hepatic injury mediated by Nrf2 HO 1 pathway as well as anti inflammatory and antiapoptotic properties <a href=https://clomid.mom/>clomid cycle</a>