הגבלת החונכות על פי שיקולי מגדר תגביל את יכולתן של תלמידות רבות ללמוד מאנשי מקצוע רבים ומצוינים, שיכולים וצריכים להיות עבורן מודלים לחיקוי בהיבט המקצועי והערכי כאחד

כשהייתי תלמידת תיכון, עשיתי עבודת גמר בפיזיקה. החונך שלי היה פיזיקאי, שהחינוך המדעי היה עבורו שליחות. עברו מאז 41 שנה. אני לא זוכרת הרבה משיעורי הפיזיקה, אבל על עבודת הגמר שלי אני יודעת לספר גם היום בפרטי פרטים. זה היה תהליך מכונן, בזכות התכנים המרתקים שלמדתי, אבל יותר מכך בזכות הערכים והתהליך שהחונך שלי דאג להוביל אותי בשביליהם. לא היה לזה שום קשר להיבט מגדרי כלשהו. היה לזה קשר למקצוענות ברמה הכי גבוהה שיכולתי לבקש ולקבל מאדם, שהפך עבורי למודל לחיקוי והשפיע לא מעט על הקריירה שלי בחינוך מדעי.

השבוע התבשרנו שמשרד המדע הוציא הנחיה לפיה כדי לבצע עבודת גמר במדעים, תלמידות תיכון יכולות לקבל הנחיה רק מנשים. לטענת המשרד, מדובר בהנחיה שאינה חדשה, והיא נועדה לענות על שתי מטרות מרכזיות.

המטרה האחת היא להעצים את הנוכחות של נשים מצליחות במדע בפני תלמידות, בבחינת מודל לחיקוי. השימוש במודלים לחיקוי אינו חידוש. בכל תחומי העשייה האנושית, אנו נושאים את עינינו אל דמויות שונות שאנו מבקשים להיות כמוהם, אנשים שעשייתם קידמה את חיינו ואת האנושות ושמעוררים בנו השראה.

אנו רואים בהם דוגמה שנועד לה מסר מרכזי: זו המצוינות שאנו מכירים בה ומוקירים אותה, אלה גיבורי התרבות שלנו, כאלה אנו שואפים להיות. זו בהחלט מטרה ראויה וחשובה, ובהקשר של צמצום הפערים המגדריים היא אף חיונית. אלא שהדרך להשיג אותה צריכה להיות על ידי הרחבה והכללה, ולא על ידי צמצום והגבלה. במילים אחרות, ראוי שבנות ובנים כאחד יפגשו בדמויות מצליחות של נשים וגברים כאחד, באמצעות מפגשים מסוגים שונים ומגוונים.

המטרה השנייה היא לצמצם את המפגש בין תלמידות תיכון צעירות לבין סטודנטים, כדי להפחית את הסיכוי להטרדה מינית. אם זה לא היה כל כך מעליב, לשני המגדרים כאחד, זה אולי היה מגוחך. ההנחיה הזו מניחה מראש שכל גבר הוא הומברט, וכל תלמידה היא לוליטה. הרי לפניכם גילוי מרעיש: האנושות מורכבת משני מגדרים. מבט מהיר בכל תחומי חיינו יגלה, שומו שמיים, שיש נקודות מפגש רבות ושונות שבהן המגדרים לא רק נפגשים, אלא פועלים יחד ואפילו מצליחים לעשות זאת מבלי להפוך לעוד פרק נוסח נבוקוב.

השיקול היחיד, הנכון, שצריך להנחות כל תלמיד ותלמידה בבואם לבחור חונך, הוא השיקול המקצועי, לא המגדרי. בכל שנה, למעלה מ-1,200 תלמידים ברחבי הארץ מבצעים עבודת גמר, בתחומי הדעת השונים. הגבלת החונכות על פי שיקולי מגדר תגביל את יכולתן של תלמידות רבות ללמוד מאנשי מקצוע רבים ומצוינים, שיכולים וצריכים להיות עבורן מודלים לחיקוי בהיבט המקצועי והערכי כאחד. העובדה שמדובר בהנחיה שאינה חדשה לא הופכת אותה לנכונה, רק לטעות מתמשכת. וטעויות, כפי שלימדו אותנו פורצי ופורצות דרכים לאורך ההיסטוריה, צריך לתקן.

0 תגובות