מי שמגיע למוזיאון מדע צריך לדעת, שהוא הגיע למקום העוסק במדע. ההיסטוריה מוכיחה, שכל מי שניסה בעבר לצנזר את המדע — נכשל

כשאני נכנסת לבית כנסת, אני יודעת בדיוק לאן אני נכנסת ומה אמצא שם. יהיו שם, למשל, סידורי תפילה, ספרי תורה, לפעמים גם ספרי פילוסופיה יהודית. איני מצפה למצוא שם ספרי לימוד בכימיה או בספרות כללית רק מתוך התחשבות בי ובספרות המעניינת אותי. ואף על פי שהפרדה מגדרית אינה חלק מעולמי, אפנה לעזרת הנשים. אעשה זאת מכיוון שאני זו שהגיעה לבית של אנשים מאמינים, ולכן אכבד את דרכם. אם מסיבה כלשהי ארגיש פגועה בגלל דרכם השונה משלי, לא אלך לשם.

כשאני מגיעה למוזיאון מדע, אני מצפה למצוא שם ייצוגים והתנסויות הקשורים למדעים השונים. איני מצפה למצוא שם ספרות המוגדרת כספרות קודש מכל סוג, ובוודאי איני מצפה לכך שתיאוריות מדעיות יצונזרו מפני שאינן מוצאות חן בעיני חלק מהציבור. הימים שבהם אדם הוכנס למעצר מפני שהממצאים המדעיים שלו תמכו בתיאוריה שלא מצאה חן בעיני מישהו היו צריכים להיות כבר הרחק מאחורינו.

אלא שלא זה המצב. התפרסם באחרונה, שמוזיאון הטבע בירושלים מכסה את תערוכת מוצא האדם כשמבקרים חרדים מגיעים אליו, כדי "לא לפגוע ברגשותיהם" מפני שהם "אינם מאמינים באבולוציה". ראשית יש להדגיש, כי המדע אינו "מאמין" באבולוציה. למעשה, המדע אינו מאמין בדבר. תיאוריה מדעית מתבססת על ממצאים, ניסויים ותצפיות. לפעמים — כמו בעניין האבולוציה — מתחומים מדעיים שונים ומגוונים, המשלימים ומרחיבים אלה את אלה. גנטיקה, מיקרוביולוגיה, גיאולוגיה ופליאונתולוגיה הן חלק מתחומים אלה. כמו כל תיאוריה מדעית, אם יגיע יום שבו ממצאים, ניסויים ותצפיות יסתרו אותה ויוכיחו אחרת, היא תשתנה בהתאם. זוהי אבן יסוד של החשיבה המדעית. 

תפישות דתיות, לעומת זאת, מתבססות על אמונה. לפי האמונה בבריאה, העולם נברא בשישה ימים לפני 5,778 שנים, על ידי אלוהים, והוא נברא בשלמותו כפי שהוא מוכר לנו כיום. לפי רעיון הבריאה, יש מטרה אלוהית בכל מעשה. האדם נבדל משאר עולם החי מפני שהוא יצור תבוני ומוסרי, תכונות שרעיון הבריאה מייחס גם להן כוונה אלוהית. הבריאה מבוססת כל כולה על אמונה, והיא אינה משתייכת לתחום החשיבה המדעית בשום צורה שהיא.

מי שמגיע למוזיאון מדע צריך לדעת, שהוא הגיע למקום העוסק במדע. אם זה פוגע בו — אל ילך למוזיאון מדע. במקביל, מוסד המתיימר לעסוק במדע, בין במחקר, בחינוך מדעי או בהנגשת המדע, אינו יכול לצנזר, להחביא, להציג חצי מדע או ליצור משוואה בין מדע לבין אמונה. שילוב כזה יוצר משוואה עקרה בבסיסה מפני שהיא למעשה שיח של חירשים.

כאשר אדם מציג ראיות תקפות לטענתו, אפשר להתווכח אתו. ברגע שאדם אומר "אני מאמין ש" — נסתם הגולל על כל אפשרות לדיון. דוגמה לאבסורד שבניסיון ליצור משוואה בין מדע לבין אמונה היא הדרישה של בריאתנים מרשת "פוקס" בשנת 2014 לקבל זמן שווה להצגת טיעונים דתיים בתוכנית המדעית "קוסמוס". סקר שנערך באותם ימים בארצות הברית הראה, כי חלקים נרחבים בציבור סבורים, שמדענים צריכים להיות פתוחים לשקול שילוב נסים כהסבר אפשרי בתיאוריות המדעיות שלהם. 

ההיסטוריה מוכיחה, שכל מי שניסה בעבר לצנזר את המדע — נכשל. כמו שאמר אחד המצונזרים המוכרים: ואף על פי כן, נוע תנוע.                         

0 תגובות