היחס לנושא האבולוציה בלימודי המדעים הוא רק קצה הקרחון של מצבו העגום של החינוך המדעי בישראל. השאלה היא אם יש בנו האומץ והיוזמה הדרושים כדי להציל את הספינה כולה מטביעה

בשנתיים האחרונות ערכה ועדה של המועצה הלאומית למחקר ופיתוח אזרחי (מולמו"פ) במשרד המדע מחקר על מצב החינוך המדעי-טכנולוגי בישראל. בין השאר היא בחנה נתונים הקשורים ברמת המקצוענות של המורים למדעים. הנתונים מראים שבר כפול – הן במספרם המצטמצם והולך של המורים למדעים ולמתמטיקה בתיכונים, עד כדי היעדרם הכמעט מוחלט מבתי הספר היסודיים; והן באיכות ההכשרה המקצועית של אלה שכבר מלמדים.

כבר בשנת 2021 הזהירה המועצה להשכלה גבוהה כי "בוגרי התוכניות להכשרת מורים למדעים במכללות לחינוך בארץ אינם מקבלים הכשרה מעודכנת הכוללת את ההתפתחויות שחלו בעשרות השנים האחרונות בתחום". חסרים כיום עשרות אלפי מורים למדעים ומתמטיקה. בהיעדרם, אין בבתי הספר אנשי מקצוע שמסוגלים להבין תיאוריות מדעיות, לא כל שכן ללמד אותן. בשנת תשפ"ד, בתי ספר רבים אינם מלמדים מדעים, בוודאי לא בהיקף הנדרש על פי משרד החינוך. היות שכך, גם אם תוכנית הלימודים הרשמית תכלול את כל תוכני העולם ומלואו, ויהיה מגוון רחב ועדכני של חומרי למידה בכל הנושאים, מצב החינוך המדעי לא ישתפר. פשוט אין מי שילמד אותם.


הנתונים מראים שבר כפול – הן במספרם המצטמצם והולך של המורים למדעים ולמתמטיקה, והן באיכות ההכשרה המקצועית שלהם. מורה מראה ניסוי בכימיה לילדים | Shutterstock, Rawpixel.com

האבולוציה כמקרה בוחן

בשבוע שעבר התעורר שוב הוויכוח האינסופי על מעמד לימודי האבולוציה בבתי הספר בישראל. "אני לא מתכוונת ללמד אבולוציה", הכריזה בפני לא מזמן מורה המלמדת מדעים בחטיבת הביניים. "אני לא מכירה מספיק את הנושא, יש לי עומס נושאים גם ככה, ובעיקר לא מתאים לי להתמודד עם טענות והתנגדויות של תלמידים ושל ההורים שלהם", אמרה.

העובדה שהנושא מופיע בתוכנית הלימודים, ושעומדים לרשותה חומרי למידה מגוונים שנועדו לסייע לה, לא ממש עניינה אותה. "יש כל כך הרבה ללמד בכל כך מעט שעות, ממילא אין סיכוי להספיק הכול. אז אני מוותרת על מה שקשה לי איתו ושגם ככה מוגדר כהרחבה. לא חייבת", סיכמה. "אפילו בתיכון זה נושא בחירה. מי שרוצה, שיתמודד עם זה שם".

לזכותה ייאמר שלפחות היא הייתה כנה. כך, בלי שום מאמץ, נוצר המצב שבו במעט שיעורי המדע שעוד נותרו במערכת החינוך, חלק הארי של תלמידי ישראל אינם לומדים את אחד הרעיונות הבסיסיים ביותר במדע, שיש לו חשיבות עליונה ורלוונטיות אדירה להבנת חיינו, והחיים בכלל.

היא לא הראשונה וכנראה גם לא האחרונה שמרגישה כך. תיאורית האבולוציה מעוררת התנגדות וסערת רגשות מאז היום בו הוצגה לציבור. מסופר כי עם פרסום התיאוריה בסוף המאה ה-19, אמרה אשתו של אחד הבישופים באנגליה לבעלה, "התפתחנו מהקופים? יקירי, הבה נקווה שאין זה נכון. אבל אם כן,  מוטב שנתפלל שזו לא תהיה נחלת הכלל".


תיאורית האבולוציה מעוררת התנגדות וסערת רגשות מאז היום בו הוצגה לציבור. ציור של יד אדם הנשלחת לעבר יש שימפנזה | Shutterstock, David Carillet

אף שלא ברור אם הדברים הללו אכן נאמרו, הם משקפים תגובה אופיינית כלפי תיאוריות מדעיות שמעוררות אי נוחות בליבם של מקבלי החלטות. למשל, כל עוד גלילאו גליליי פרסם רק בלטינית את ממצאיו התומכים במודל ההליוצנטרי – התיאוריה שקובעת כי כוכבי הלכת חגים סביב השמש, ולא סביב כדור הארץ – הכנסייה אומנם לא אהבה את זה אבל גם לא ממש יצאה נגדו. היא שינתה את גישתה כשכתביו פורסמו באיטלקית – שפה שהציבור כולו יכול היה לקרוא; ואם הציבור ידע שאנחנו לא המרכז של שום דבר ושאפילו השמש אינה מרכז היקום, מה יהיה גורלן של כל שאר התפיסות שעל בסיסן מתנהלת החברה שלנו?

האבולוציה היא אחת התיאוריות המדעיות המאיימות ביותר על רבים, בעיקר מכיוון שהיא עוסקת בשאלות שמשליכות על מכלול ההיבטים של קיומנו היומיומי. שאלות כמו האם עולם החי המוכר לנו כיום קבוע או משתנה? אם עולמנו לא נברא בשבעה ימים בידי אל שיש לו שליחים ונציגים בעולם, איזו זכות יש למישהו להתיימר לקבוע לאחרים איך "בורא עולם" כלשהו מצווה עליהם לחיות? אם כולם ידעו שכל כך הרבה הנחות יסוד שלהם מוטלות בספק, איך זה ישליך על הסדר החברתי שבו אנו חיים?

המטרה הבסיסית של המדע היא בראש ובראשונה הרחבת הידע וההבנה שלנו את עצמנו ואת העולם שבו אנו חיים, כדי שישמשו  מעין מצפן מושכל לקבלת החלטות אתיות והתנהגות מוסרית, ולקידום החברה כולה. כדי לעסוק במדע, במיוחד בבתי הספר, חייבים להכיר אותו לעומק, על התפיסות, הידע, המיומנויות וההשלכות היומיומיות שלו. זה דורש רמה גבוהה של מקצוענות חינוכית-מדעית. בתקופה שבה הפסאודו-אמת והבורות הפכו, שלא בטובתנו, למטבע להתהדר בו, נדרש גם הרבה מאוד אומץ. ובשעה שהוראת המדעים נמצאת על סף סכנה קיומית כמעט, נדרשת מנהיגות חינוכית בלתי מתפשרת. במילים אחרות, הבעיה רחבה בהרבה מההימנעות מהוראת האבולוציה, או כל נושא מדעי אחר, חשוב ומרכזי ככל שיהיה. הבעיה היא  מעמדו של החינוך המדעי כולו.


מדינת ישראל סובלת ממחסור חריף במהנדסים, מדענים ואנשי מקצוע מיומנים. שרטוטים הנדסיים | Shutterstock, Shaiith

לטובת כולנו, דרושה מהפכה

מדינת ישראל סובלת ממחסור חריף במהנדסים, מדענים ואנשי מקצוע מיומנים. למרות זאת, נכון לרגע זה, הוראת המדעים בישראל סובלת מהזנחה וזלזול מערכתיים. משרד החינוך אומנם דורש שמורים למדעים ישלימו לפחות תואר ראשון, אך בפועל פחות ממחצית  מהמורים למדעים עומדים בדרישה הזאת. יתר על כן, כ-70 אחוז מאלה שעברו הכשרה להוראת מדע כלל לא נקלטים במערכת. כשלוקחים בחשבון שכ-40 אחוז מהמורים למדעים עברו את גיל 50, המשמעות היא שתוך פחות מעשור נישאר בלי מורים למדעים. גם כמות הלבורנטים עומדת על שליש מהנדרש. מדע על שלל נושאיו הוא תחום התנסותי; בלי לבורנטים, אין מדע. כבר כעת, העיוותים האלה ודומיהם אינם מאפשרים למידה ראויה.

בדו"ח שהגישה המולמו"פ לוועדת המדע של הכנסת בחודש יוני, קראו חברי הוועדה לבנות תוכנית חירום מערכתית בחינוך המדעי, שהיעד שלה יהיה שינוי אסטרטגי בדרישות המקצועיות מהמורים ובתגמול הניתן להם. בימים אלה במיוחד ברור שאם לא נעשה זאת, לא רק השגשוג ואיכות החיים העתידית של מדינת ישראל יימצאו בסכנה, אלא גם ביטחונה הקיומי. לצד זה שלא יהיה מי שיפתח את "כיפת ברזל", הדיסק-און-קי והקופקסון הבאים, נתמודד גם עם ההשלכות של העובדה שאיראן ובנות בריתה דווקא משקיעות כיום משאבים, כוח אדם ובעיקר תשומת לב רבים, רבים מאוד, בחינוך המדעי שלהן.

היחס לנושא האבולוציה בלימודי המדעים הוא רק קצה הקרחון הבולט מעל פני המים – ומדובר בקרחון ענק, שמדינת ישראל התנגשה בו כבר מזמן. השאלה היא אם יש בנו האומץ והיוזמה הדרושים כדי להציל את הספינה כולה מטביעה. 

ד"ר ליאת בן דוד היא מנכ"לית מכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע, וראשת תת-הוועדה לבחינת איכות וטיפוח ההוראה למדעים בוועדת החינוך של המולמו"פ.

 

5 תגובות

  • עוז

    כתבה אמיצה. על נושא חשוב!

    הלוואי ודברים ישתנו לטובה .

  • aetzbar

    אם מדעני המתמטיקה טועים, מדוע שיאמינו למדעני הביולוגיה

    דון קישוט העצברי איש ירושלים
    מחפש אחראי לאסון מתמטי נוראי כל המתמטיקאים מאז ארכימדס האמינו, שלכל גודל של מעגל מתאים מספר פאי יחיד שערכו 3.14 עצבר לא האמין למתמטיקאים, והוא גילה שלכל גודל של מעגל יש מספר פאי פרטי הנמצא בתחום צר, בין 3.14 ל 3.16 מדובר באינסוף מספרי פאי פרטיים של מעגלים (שקוטרם מופיע בין אפס מ"מ, לאינסוף מ"מ ) והנוסחה למציאתם ידועה לעצבר. אבל המתמטיקאים לא מאמינים לעצבר, והם ממשיכים ללמד את השקר של מספר פאי יחיד 3.14 , האמור להתאים לכל המעגלים. השקר הזה הוא אסון מתמטי שעצר את התפתחות הגיאומטריה. ומאחר שעצבר כבר נלחם 30 שנים במספר פאי 3.14 , הוא נחשב
    לדון קישוט מדעי המחפש מתמטיקאי אמיץ שיגיד סליחה טעינו. אל מכון איינשטיין למתמטיקה
    אתה הראש ואתה יכול לתקן א.עצבר

  • aidanangelo

    כבר כמעט בהתחלה כתוב: "...

    כבר כמעט בהתחלה כתוב: "... בתי ספר רבים אינם מלמדים מדעים, בוודאי לא בהיקף הנדרש על פי משרד החינוך." המשרד הזה שייך למעמד השולט: מעמד של בעלי ההון הגדול. זה קודם כל. מה שמעניין את המעמד הזה הוא לא ללמד מדעים. ככלל, הידע המועבר בכל שלב של ההשכלה תחת שליטת המעמד הזה, הוא כפוף לכדאיות שלו, וכדאיות זו בוחנת בכל הכיוונים את העברה הזאת נגד ידע לא מסונן לפי דרישותיו תחת טרור מפני ידע "מוגזם" או "מיותר" לשקרים ואמאויות של מעמד כל כך מפגר, שצריך ללמד כי טוב לרצוח פלסטינים חסרי ישע, כמו ילדים ואימאות שלהם באלפים.
    אנג'לו איידן

  • י.ד.

    כשפוליטיקה מחליפה מדע

    כשהופכים את המדע לקרדום לחפור בו לטובת מטרות אידיאולוגיות חילוניות אוטונומיות אז אין מדע ואין ציבור. נשארים בבדידות מזהרת כמו יחידת המתאבדים של יהודה בסוף בריין כוכב עליון שבמקום להציל את הצלובים מתאבדים באמירת אמרתי לכם. למעשה יש כאן גם פגיעה במדע. מרגע שהמדע מוכפף לאידיאולוגיות המשרתות את המעמדות העליונים כמו מתירנות מינית וליברליזם מוקצן מקבלים כל מיני שטויות והבלים כמו זהות א-בינארית וטראנסים המוצגים כעובדות מדעיות חותכות. ולצידם כל מיני פרויקטים דוגמת התחממות כדור הארץ מושלטים באופן פוליטי באופן הפוגע במעמדות הנמוכים. רק לשם ההבהרה אינני חולק על אפקט החממה (מדובר באפקט פיזקלי לגמרי) אבל אני כן ספקן לגבי ההשלכות שלו על מערכת כאוטית ברמה מסוימת כמו מערכת האקלים של כדור הארץ וחולק בהחלט על המסקנות הפוליטיות שגזרו ממנו (הפסקת השימוש בנפט ובפחם, פירוק תעשייתי של המערב ועוד). ולבסוף אני תוהה על המניע הפסיכולוגי של הכותבת, האם העובדה שהיא שייכת לענף אבלוציוני מת שלא מצליח לשכפל את עצמו לדור הבא כתוצאה ממתירנות מינית חסרת שליטה מתסכל אותה ומביא אותה לדגול במערכות חינוך מחדש של אויביה הפוליטיים המצליחים הרבה יותר מבחינה אבולוציונית (אולי בגלל שהם דבקים בעקרונות המדעיים של סוציוביולוגיה)?

  • משה

    אכן יש פה בעיה

    לא ללמד עקרונות יסוד כמו אבולוציה זה אכן מחדל. אבל הנימוק ה״תעסוקתי״ בעיתי. כל אדם משכיל צריך לדעת איך העולם עובד. וזה אכן ישפיע על תפיסת העולם הדתית שלו. זה מצוין. אבל מבחינה תעסוקתית אפשר להשלים כל חומר בלימודים מתקדמים. והראיה הצטיינות המחקר הביוכימי בישראל. הבעיה עם חוסר מורים למדעים נובעת מסך הקבלה הנמוך למקצוע שמביא מורים שרמתם לא מאפשרת להם ללמוד מדעים ברמה גבוהה. כמובן שרמת הדרישות קשורה לרמת המשכורות והאפשרויות האלטרנטיביות שיש למועמדים למקצוע. מה שנדרש זה להעלות את הרמה יחד עם התגמול למורים. איך? על כל מורה לעבור את אותם המבחנים המשווים שעוברים תלמידיו. מורה שלא יקבל מעל 90% יאלץ לעזוב. אפשר להתחיל מסף נמוך יותר ולהעלות בהדרגה.