על כלבים שמזהים הבעות אנושיות, לווינים מעץ והמגנט הגדול ביותר בעולם - המחקרים הכי חמים של השבוע

מה חדש?

• כלבים יודעים לזהות מחוות והבעות אנושיות

• המגנט הגדול ביותר בעולם

• הלוויין לא מרחף רחוק מהעץ

• לרדת לשורשי השיער

• האדם החדש-ישן

כלבים יודעים לזהות מחוות והבעות אנושיות

בני אדם הם יצורים חברותיים באופן מיוחד: אנחנו מגיבים להבעות פנים ולמחוות גוף ויוצרים קשר עין כבר כתינוקות צעירים. כלבים, שבני האדם בייתו לפני עשרות אלפי שנים, ידועים גם הם ביכולתם להגיב לבני האדם יותר מבעלי חיים אחרים, כולל קרוביהם הזאבים. במחקר חדש, וחמוד מאוד, בדקו חוקרים מארצות הברית אם הכישורים החברתיים של כלבים ניכרים כבר בינקותם, ואם הם עוברים בתורשה.

במחקר השתתפו 375 כלבלבים בני כחודשיים בניסויים שבמהלכם היה עליהם להגיב לבני אדם, לדיבור ולמחוות הגוף שלהם. הם נדרשו למשל למצוא מזון בעזרת נסיין אנושי שהצביע על מיקומו, או ליצור קשר עין עם אדם שדיבר אליהם. ההשערה הייתה שאם היכולות חברתיות שלהם אכן מולדות, הכלבלבים יצליחו במטלות כבר בגיל צעיר, ללא אימון מיוחד.

בדומה לתינוקות אנושיים, הכלבלבים אכן הצליחו להגיב לבני אדם ולעקוב אחריהם באופן טבעי ובלי אימון. בהמשך החוקרים גם הראו שהיכולת הזאת מושפעת במידה רבה מהגנטיקה של הכלב: הכלבים שהיו קרובי משפחה הפגינו יכולות דומות.למאמר המלא (באנגלית)

צילום: Inna Skaldutska Shutterstock

המגנט הגדול ביותר בעולם

המגנט הגדול ביותר שיוצר אי פעם נשלח לאחרונה לכור ההיתוך הגרעיני ITER הנבנה בצרפת. המגנט, שמשקלו כ-1,000 טונות וגובהו כ-18 מטר, יוצר שדה מגנטי של כ-13 טסלה, כמעט פי 300,000 מהשדה המגנטי של כדור הארץ. אף על פי שמדובר בשדה מגנטי עצום, זהו אינו המגנט החזק ביותר בעולם, אלא הגדול ביותר מבחינה פיזית: הוא יוצר בארצות הברית ונשלח לצרפת בשישה משלוחים.

כור ITER אמור להתיך אטומי מימן ליצירת הליום ואנרגיה רבה, כפי שקורה בשמש, או בפצצות מימן. התהליך מתרחש בטמפרטורה של עשרות מיליוני מעלות, כשהחומר הוא במצב של פלזמה. מכיוון שאי אפשר לאחסן את הפלזמה במיכל פיזי, דרושים לשם כך שדות מגנטיים חזקים במיוחד. הוא אמור להתחיל לפעול בשנת 2025, ולהוכיח את ההיתכנות של היתוך מימן כמקור אנרגיה.למידע נוסף (באנגלית)

איור של המגנט המרכזי בכור ITER קרדיט: US ITER

הלוויין לא מרחף רחוק מהעץ

לקראת סוף השנה ישוגר לחלל בפעם הראשונה לוויין שדפנותיו החיצוניים עשויים מעץ לבוד. זהו ננו-לוויין בצורת קובייה שאורך צלעותיה 10 סנטימטרים, בפיתוחה של החברה הפינית Arctic Astronautics המייצרת ערכות לבניית לווייני תלמידים. דפנות הלוויין יורכבו מעץ לבוד (דיקט), שעבר טיפול מיוחד לייבוש ברִיק (ואקום) כדי להוציא ממנו כמה שיותר מים, וצופה בשכבה דקיקה של תחמוצת אלומיניום. מהנדסי החברה ימרחו מגוון ציפויים ולקים על חלקים של הדפנות, כדי לבחון את התנהגות החומרים ועמידותם בסביבת החלל. הלוויין הזעיר צפוי להקיף את כדור הארץ בגובה של 600-500 קילומטר, ויישא בין השאר מצלמת סלפי על זרוע טלסקופית, שתאפשר לו לצלם את עצמו כדי שהמהנדסים יוכלו לעקוב אחרי מצבן של דפנות העץ. לקריאה בהרחבה

אילוסטרציה של הלווין: Arctic Astronautics

לרדת לשורשי השיער

מקור כל השיער על ראשינו ועל שאר הגוף, ועל גופם של יונקים אחרים, הוא בזקיקי השיער. זקיק השערה הוא איבר המצוי בשכבה עמוקה של העור הקרויה דרמיס. בבסיס הזקיק מצויים התאים המייצרים את השערה. צוות חוקרים מיפן ניסה לגלות מה מקורם של תאים אלו באמצעות שימוש במיקרוסקופיה תלת מימדית ומעקב אחר פעילות גנים בתאי זקיקי השיער של עכברים.

החוקרים לקחו רקמת עור מעוברי עכברים, ועקבו במצלמה במעבדה אחר התפתחות התאים ברקמה לזקיק שיער, הם הבחינו שזקיק השיער, שמתחיל את דרכו ממבנה דמוי דיסקה על פני העור, מתארך באופן הדומה לטלסקופ שנפתח – עד שהוא הופך לזקיק בוגר שצורתו מזכירה גליל. מעקב אחרי מיקום התאים והגנים הפועלים בהם אפשר לחוקרים לגלות לראשונה שמקור התאים יוצרי השערה בזקיק הוא בהיקף הדיסקה, ושמיקומם באותה דיסקה הוא זה שקובע את גורלם. החוקרים סבורים שהבנה מעמיקה של תהליך התפתחות הזקיק תוכל בעתיד לאפשר יצירה של זקיקים חדשים והצמחה מחודשת של שיער.למאמר המלא (באנגלית)
צילום: LightField Studios Shutterstock

האדם החדש-ישן

חוקרים מהאוניברסיטה העברית ומאוניברסיטת תל אביב מתארים טיפוס של אדם קדמון שלא היה מוכר עד כה למדע. מאובנים שלו נמצאו ליד רמלה.
באתר, שנמצא בשטח מפעל המלט "נשר", נמצאו עצמות בעלי חיים, כלי אבן ושני חלקי שלד של אדם: שבר של גולגולת ולסת תחתונה. להפתעת החוקרים, התברר שהאדם לא היה בן המין שלנו וגם לא ניאנדרטלי, אלא השתייך לאוכלוסייה קדומה שלא הייתה מוכרת עד כה.
הממצאים הם בני 120-140 אלף שנה, אך החוקרים משערים שהאוכלוסייה שממנה הגיע "אדם נשר רמלה" קדומה יותר, והייתה אוכלוסיית המקור שממנה באו הניאנדרטלים. נראה שהם פגשו את בני המין שלנו, הומו ספיינס, שחיו באותה תקופה בארץ, ואף העמידו איתם צאצאים. לפי השערת החוקרים, דרך האוכלוסייה הזאת הגיעו גנים של הומו ספיינס גם לניאנדרטלים באירופה ובצפון אסיה.

כלי האבן שנמצאו יחד עם העצמות מראים שאנשי נשר רמלה סיתתו את כליהם באותה טכנולוגיה שבה השתמשו ההומו ספיינס בארץ. לטענת החוקרים, זה מעיד שהם למדו זה מזה, אך לא ידוע מי היה המורה ומי התלמיד. לקריאה בהרחבה

בשכבות התחתונות של האתר נמצאו שני חלקי שלד של אדם: חלק מגולגולת ולסת תחתונה. הממצאים מאתר נשר רמלה | אילן טיילר ואבי לוין, הפקולטה לרפואה של אוניברסיטת תל-אביב

מצאו לסת אחת ולפיה קובעים ?

יתברר שזו טעות בזיהוי, סתם פגם גנטי