הבז הנודד, האחים האבודים של הצמחים בעלי הזרעים, סוד הפרפרים הנעלמים ואיפה הדינוזאורים בגדלי הביניים? מקבץ מחקרים חדשים

רוצים לקבל את חדשות המדע ישירות לנייד?
הצטרפו למהנשמדע בוואטסאפ או בטלגרם

• נדידה זה בגֵנים שלהן

• האחים האבודים של הצמחים בעלי הזרעים

• איפה הדינוזאורים בגדלי הביניים?

• סוד הפרפרים הנעלמים

נדידה זה בגֵנים שלהן

הבז הנודד הוא מציפורי הטרף הנפוצות בעולם. הוא מפורסם במסלולי נדידתו הארוכים, המשתרעים מהחוג הארקטי, שם הבזים מתרבים, ועד אזור קו המשווה שבו הם מבלים את החורף. קבוצת חוקרים מסין ומבריטניה חקרה את מסלולי הנדידה של הבזים, ואת השפעת הגנטיקה על מסלולי הנדידה. החוקרים עקבו באמצעות GPS אחרי 56 בזים, מתחילת נדידתם באזורים הארקטיים של רוסיה ועד לסיום הנדידה סמוך לקו המשווה. הם גילו חמישה מסלולי נדידה נפרדים, ומצאו כי שינויים בגֵן אחד, שנקרא ADCY8, השפיעו על אורכו של מסלול הנדידה. לבזים שנדדו במסלול הארוך ביותר הייתה גרסה  פעילה יותר של הגֵן, שמחקרים קודמים קשרו בינו לבין זיכרון. הודות למעקב הגנטי יכלו החוקרים לאמוד גם את השינויים שעברה אוכלוסיית הבזים בעקבות שינויי אקלים בעבר,  ולשער על סמך זה מה יהיה עתידן. החוקרים צופים ששינויי האקלים והתחממות האזורים הארקטיים יכווצו משמעותית את אזורי הקינון של הבזים, במיוחד באירופה, ולכן יביאו לירידה במספרם. לפרטים נוספים (באנגלית)

ציפור הטרף בז נודד. מקור: shutterstock
ציפור הטרף הנודדת, בז נודד | מקור: shutterstock

האחים האבודים של הצמחים בעלי הזרעים

הקבוצה המצליחה ביותר של צמחי יבשה היא ללא ספק קבוצת הצמחים בעלי הזרע, הכוללת למעשה את כל הצמחים המוכרים לנו, חוץ משרכים וטחבים. קבוצה זו החלה להתפתח לפני כ-350 מיליון שנה והציגה שני חידושים מרכזיים על פני השרכים והטבחים - גזע קשיח וזרעים. מחקר חדש בחן שרידי עצים שנקברו באפר געשי והתאבנו לפני כ-300 מיליון שנה, ומצא כי קבוצה עתיקה של צמחים קדומים, Noeggerathiales, היא למעשה הקבוצה הקרובה ביותר לצמחים בעלי זרעים שהתפתחה במקביל. קבוצה זו מציגה גזע מעוצה אבל עדיין לא התפתחו בה זרעים. התגלית שופכת אור על האבולוציה שלה, שהתרחשה במקביל להתפתחות הצמחים בעלי הזרעים, עד שצמחים אלו נעלמו בהכחדת הפרם-טריאס לפני כ-250 מיליון שנה. למחקר

איפה הדינוזאורים בגדלי הביניים?

כולנו מכירים את הדינוזאורים הטורפים הענקיים, כמו הטי-רקס. פחות מוכרים הם קרובי משפחתו הקטנים, כמו הוולוסירפטור והמיקרורפטור. אך בגדלי הביניים, בין מאה ק"ג לאלף ק"ג, אין כמעט מינים של דינוזאורים טורפים. במחקר חדש, הציעו החוקרים שהפרטים הצעירים של הדינוזאורים הטורפים הגדולים ממלאים את הנישות האקולוגיות השמורות לרוב לטורפים בינוניים בגודלם. הם בחנו 43 שטחי מחיה וזמנים שונים, בשבע יבשות ולאורך 136 מיליוני שנים, ומצאו שהחוסר בטורפים בגדלי ביניים הורגש במיוחד באזורים ובזמנים בהם נמצאו הטורפים הגדולים ביותר. כשניתחו את עקומות הגדילה של הדינוזאורים הגדולים ואת התפלגות הגילאים שלהם, הן הראו שהפרטים הצעירים היוו חלק גדול מאוד מהאוכלוסייה. "לא רק שהיו יותר צעירים מאשר בוגרים, הם היו בדיוק בטווח הגדלים המתאים, זה שאין בו מינים אחרים", אמרה קטלין שרדר, שהובילה את המחקר. הפרטים הצעירים, אמרה שרדר, מלאו נישה אקולוגית נפרדת:  "הם אמנם השתייכו לאותו מין ביולוגי, אבל היו שונים לחלוטין מבחינת מראה ותפקוד".

טירנוזאורוס רקס צעיר ומנוצה ושני הוריו הענקיים, מקור: spl

סוד הפרפרים הנעלמים

בעשורים האחרונים נצפית ירידה תלולה במספרם של חרקים רבים. צוות חוקרים בארצות הברית ניסה לגלות את הגורמים להידלדלות האוכלוסייה של חרקים בולטים במיוחד: הפרפרים. החוקרים איחדו נתונים שאספו לאורך 40 שנה מדענים מומחים וחובבים על מיני פרפרים רבים במקומות רבים במערב ארצות הברית. ניתוח המידע הכולל הראה ירידה בגודל האוכלוסייה של כל מיני הפרפרים במחקר. מאחר שמדובר במינים רבים הפרושים על מרחב אדיר, קיימים גורמים אפשריים רבים להיעלמותם: הרס בתי גידול, שתרם כנראה רק תרומה מועטה לירידה, ושינוי האקלים – שחלקו בפגיעה בפרפרים רב. החוקרים מצאו שככל שחודשי הסתיו היו חמים יותר, כך ירד מספר הפרפרים שנצפו בשנה העוקבת. תוצאות המחקר מראות שלשינוי האקלים השפעות מרחיקות לכת ובלתי צפויות, שמובילות לדעיכתם של מינים רבים.

זה מחקר חדש ביותר

ביסוס הגיאומטריה האוקלידית על אכסיומה יחידה, של המרחק הכי קצר
    אין צורך ב 5 אכסיומות, ובוודאי אין צורך ב 21 האכסיומות של היברט.. האכסיומה של המרחק הכי קצר
    למרחק הכי קצר בין שתי נקודות יש צורה אחידה ייחודית, הנתפסת במבט.
    השם המוסכם לצורה זו - ישר
    חבל מתוח בין שני עצים, ממחיש את הצורה האחידה ייחודית של קו ישר.
    כל שתי נקודות של קו ישר, נמצאות במרחק הכי קצר זו מזו. קווים ישרים המקבילים זה לזה, הם אלה – שבכל מקום שנבחר - המרחק הכי קצר בינהם הוא קבוע המרחק הכי קצר בין שני קווים ישרים המקבילים זה לזה, יוצר אתם זווית ישרה מישור- כל שתי נקודות נבחרות במישור- נמצאות במרחק הכי קצר זו מזו. א.עצבר

גיאומטריה חדשה של מעגלים המבוססת על מדידה מכנית מדויקת מאוד

גיאומטריה חדשה של מעגלים המבוססת על מדידה מכנית מדויקת המתמטיקה לא מסוגלת להשיג את המספר , שאמור לאפשר את המעבר מאורך של מיתר המופיע במעגל , אל אורך הקשת העגולה שלו. הדרך היחידה היא על ידי מדידת אורך מיתר עם סרגל במספר של מ"מ , והערכת אורך הקשת העגולה במספר של מ"מ
    מכל צירוף של מדידה והערכה, מושג מספר מעבר לא מדויק. דוגמה: במעגל נתון נמדד מיתר שאורכו כ 32 מ"מ, וההערכה של אורך הקשת שלו היא 38 מ"מ. מספר המעבר בין אורך המיתר לאורך הקשת הוא 1.1875 המיתר הארוך ביותר של מעגל נקרא קוטר.
    מספר המעבר בין אורך הקוטר לאורך הקשת שלו כ 1.5
    מספר המעבר בין אורך הקוטר לאורך ההיקף הוא כ 3 אין טעם לחפש מספר מעבר מדויק בין קוטר המעגל להיקפו, מכיוון שחיפוש כזה כולל תמיד הערכת אורך של קשת. מספר לא מדויק זה (כ 3 פלוס ) זכה לתשומת לב רבה מהמתמטיקאים, והם קבעו את הקביעה הבאה. מספר לא מדויק זה (3 פלוס)יופיע בכל המעגלים , כמספר מעבר בין הקוטר להיקף. האם קביעה זו נכונה ? אנחנו לא יודעים ,
    אבל אנחנו יודעים שהמשוואה הבאה נובעת מקביעה זו.
    יחס הקטרים של שני מעגלים אקראיים = ליחס ההיקפים שלהם. עתה יש לשאול האם משוואה זו נכונה ומתקיימת במציאות ?
    כדי להשיב על שאלה זו היה צריך להמציא מכשיר המודד יחס בין היקפים של גלילי מתכת, כאשר יחס הקטרים מושג עם שתי מדידות (לדוגמה 2 מ"מ 120 מ"מ)
    שם המכשיר היקפן, והוא גילה כי יחס הקטרים ( לא שווה ) ליחס ההיקפים.
    ההפרש כצפוי הוא זעיר,, אבל וודאי לאחר פסילת המשוואה, יחס הקטרים = יחס ההיקפים על ידי המדידה של ההיקפן, נפסל מיד הרעיון המתמטי של מספר לא מדויק (3 פלוס) , שיופיע בכל המעגלים, מכאן התפתח מחקר מעשי , והוא קבע כי לכל קוטר ממשי של מעגל יש מספר ייחודי המאפשר את המעבר מאורך הקוטר לאורך ההיקף.
    תחום השינוי של מספרים אלו הוא בין 3.1416 ל 3.164 , והכלל הוא ככל שקוטר המעגל קטן יותר, מספר המעבר שלו גדול יותר. Aetzbar