לטאות שחיות בבועה, עלייתו ונפילתו של אי החולדות, איך נחקור את נגה? לקט המחקרים החדשים שבחרנו

מה חדש?

• מה קרה ללטאות ולנחשים באיי גוואדלופ?

• איך ייראה האקלים בסוף המאה?

• עלייתו ונפילתו של אי החולדות

• הלטאות שחיות בבועה

• לחקור את נגה

מה קרה ללטאות ולנחשים באיי גוואדלופ?

היערות של איי גוואדלופ (Guadeloupe) בים הקריבי משמשים בית לזוחלים רבים. אך מחקר חדש מראה שבעבר היו שם הרבה יותר, והזוחלים באיים סבלו מהכחדה המונית שמחקה 70-50 אחוז ממיני הנחשים והלטאות. חשיבותם של הזוחלים למגוון הביולוגי היא עצומה, אך ההיסטוריה שלהם לא נחקרה עד כה לעומק. על סמך שרידי עצמות שנמצאו במוקדים רבים באי מתקופות רבות לאורך עשרות אלפי שנים, הצליחו החוקרים לפענח אילו מינים חיו באיים בעבר והשוו אותם למינים החיים שם כיום. כך גילו שרוב המינים שעצמותיהם נמצאו באתרים הקדומים ביותר כבר לא קיימים באיים.

החוקרים מעריכים שההכחדה המשמעותית ביותר קרתה לפני כמה מאות שנים, כשהמהגרים האנושיים מאירופה הגיעו האירופאים לאיים. איי גוואדלופ אומנם היו מיושבים לפני כן במשך אלפי שנים, אך המחקר העלה שלאורך הזמן הזה לא הייתה ירידה במספר המינים. מה שגרם כנראה להכחדה הנרחבת היה הפגיעה בשטחי מחייה לצורכי חקלאות, ובעלי חיים כמו חתולים וחולדות שהמהגרים הביאו איתם. למחקר המלא (באנגלית)

​טורף ממשפחת הנמייתיים, שתרמה להכחדת הנחשים באיים. מקור: Omkar Vinchu from Pexels

איך ייראה האקלים באזורנו בסוף המאה הנוכחית?

אם לא נעשה דבר לבלימת ההתחממות, התושבים כאן צפויים לחוות קיץ לוהט של חצי שנה, לעומת חודש אחד בלבד של חורף. כך עולה ממחקר של מדענים מסין. החוקרים חישבו את משך העונות באזורים מסוימים לפי הטמפרטורות שנמדדו במשך 60 שנה, ומצאו כי עונת הקיץ בחצי הכדור הצפוני התארכה בתקופת המחקר מ-78 יום ל-95 יום בממוצע. הם חישבו כי קצב השינוי הזה יימשך גם אם האדם יעצור עד אמצע המאה את עליית הפליטה של פחמן דו-חמצני לאטמוספרה. לעומת זאת, בתרחיש שבו תימשך העלייה בפליטת גזי חממה, נגיע בשנת 2100 לששה חודשים בשנה של טמפרטורות גבוהות וגלי חום קיצוניים, לעומת חודש אחד בלבד של מזג אוויר קריר וגשום. לכתבה המלאה באתר מכון דוידסון

עלייתו ונפילתו של אי החולדות

הדברת החולדות באי צפוני הביאה לשיקום מהיר של המערכת האקולוגית שלו. במאה ה-18 הגיעו חולדות החוף לראשונה לאי הוודאקס (Hawadax) בצפון האוקיינוס השקט, באונייה שעגנה שם. התושבות החדשות עשו שמות באוכלוסיות הציפורים המקומית, עד שהאי קיבל את השם "אי החולדות". בשנת 2008 חוסלו החולדות באי באמצעות פתיונות מורעלים. חוקרים ששבו אליו ב-2019 בדקו את גודל האוכלוסייה של שני מיני ציפורים - שחף אפרפר ושלצדף שחור, ומצאו גידול של מאות אחוזים במספר העופות מכל מין. בנוסף הם גילו ירידה ניכרת באוכלוסיית החלזונות בקו המים, שהציפורים ניזונות מהן, ועלייה באוכלוסיית אצות שהחלזונות ניזונים מהן. לדברי החוקרים, תוך 11 שנים בלבד חזרה המערכת האקולוגית באי למצבה לפני פלישת החולדות. בזכות ההצלחה הופסק השימוש בשם "אי החולדות". לכתבה המלאה באתר שלנו

החוקרת מצמידה משדר לחולדה כדי לחקור את השפעתן על הסביבה | צילום: Shauna Reisewitz, UNIVERSITY OF CALIFORNIA - SAN DIEGO

הלטאות שחיות בבועה

לטאות באמריקה פתחו את היכולת לנשום מתחת למים, בעזרת בועת אוויר הצמודה לראשן. לטאות מהסוג אנוליס מתחלקות למינים רבים, חלקם חיים על גדות נחלים ואגמים ואחרים במקומות יבשים יותר. כבר לפני כמה שנים גילו חוקרים כי מיני אנוליס מסוימים, החיים ליד מים, צוללים במים למשך 15 דקות ויותר, ומפתחים בועת אוויר שמקיפה את הנחיריים. במחקר חדש אותם חוקרים בחנו את המנגנון של צלילה ארוכה זו, וגילו שהלטאות אכן נושמות את החמצן שנמצא בבועה. הם משערים שבנוסף, הבועה מאפשרת לפחמן הדו-חמצני שהלטאות נושפות החוצה להתמוסס במים. כך הלטאות יכולות להישאר מתחת למים זמן רב, ולהתחמק מטורפים.

נראה שהתכונה הזו התפתחה כמה פעמים במקביל, אצל מינים שונים. העור של כל לטאות האנוליס הוא הידרופובי, וגורם לשכבת אוויר דקה להיווצר על גופן כשהן צוללות. ייתכן שבועת האוויר נוצרה מתוך אותה שכבת אוויר. לכתבה המלאה באתר מכון דוידסון.

צילום: Lindsey Swierk, UNIVERSITY OF TORONTO