על איסור השימוש בכלי פלסטיק בצרפת, אבמטיית החול שעדיפה לתרנגול ומה קרה לתחנת החלל הסינית הראשונה?

1. ג'ינס פרהיסטורי נמצא בפרו

באתר הואקה פריאטה (Huaca Prieta), בחוף הצפוני של פרו, נמצאו בדי כותנה צבועים בכחול בני כ-6,000 שנה. תארוך הבדים נעשה באופן עקיף, על סמך התארוך של חומרים אורגניים אחרים שנמצאו באותה שכבה ארכיאולוגית. זהו הממצא הקדום ביותר של שימוש באינדיגו, צבע המופק מצמחים, לצביעת בדים. בד הכותנה העתיק ביותר בעולם נמצא גם הוא בפרו, וגילו כ-7,800 שנה.

שמונה פיסות בד כחולות מהאתר, בנות 6,200 עד 1,500 שנה, נבדקו לנוכחות שני חומרים כימיים המאפיינים את האינדיגו: אינדיגוטין, המרכיב העיקרי האחראי לצבע הכחול, ואינדירובין, התורם גוון אדום. שני החומרים זוהו בחמש מבין שמונה פיסות הבד שנבדקו. היחס הכמותי ביניהם משפיע על הצבע המתקבל: יותר אינדיגוטין ביחס לאינדירובין ייתן צבע כחול, ואילו יותר אינדירובין ייתן צבע קרוב יותר לסגול. האינדיגו הוא אחד מחומרי הצביעה המקובלים ביותר של בדים, גם בעבר וגם כיום – בג'ינסים כחולים.

2. מדוכים, לא מה שחשבנו

ברשתית העין של האדם יש שני סוגים של תאים קולטי אור. הקנים (rods) מתפקדים בעיקר בחשכה, ומזהים אור בלא הבחנה בין צבעים. לעומתם, המדוכים (cones) מתפקדים בעיקר באור מלא. ישנם שלושה סוגי מדוכים, שכל אחד מהם מבחין בקבוצה אחרת של אורכי גל – שהמוח מזהה כאדום, כירוק וככחול.

ואולם, חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה מצאו לאחרונה כי רוב המדוכים בעין האדם כלל אינם מביאים לזיהוי של צבע מסוים. החוקרים כיוונו הבזקי אור זעירים בצבעי אדום או ירוק לעבר תאים בודדים ברשתית העין של הנסיין, אשר דיווח מהו הצבע שראה. למרבה ההפתעה, בכ-60% מהתאים שנבדקו, דיווחו הנסיינים על צבע לבן!

עיוורון צבעים נובע בדרך כלל משיבוש באחד משלושת סוגי המדוכים; הבנה טובה יותר של מנגנון הפעולה של המדוכים עשויה לעזור לנו בריפוי עיוורון צבעים וליקויי ראייה אחרים.

3. תחנת החלל הסינית צפויה להתרסק בעוד כשנה

בשבוע שעבר חגגה סין את הצלחת השיגור של טיאנגונג 2, מעבדה מעופפת שאמורה להיות בסיס לתחנת חלל. בצל החגיגות הסתתרה הודאה שקטה של סין בכך שאיבדה שליטה על תחנת החלל הקודמת, טיאנגונג 1, ושהיא צפויה לצאת ממסלול השיוט שלה במחצית השנייה של 2017 ולהיכנס לאטמוספרה של כדור הארץ.

סין, שאינה שותפה בתחנת החלל הבינלאומית, שיגרה את טיאנגונג (ארמון שמימי, בסינית) בספטמבר 2011 כאב טיפוס לתחנת חלל משלה. התחנה שוגרה ריקה ולאחר מכן עגנו בה חלליות לא מאוישות. טייקונאוטים (המונח הסיני לטייסי חלל) נכנסו לתוכה פעמיים לתקופות קצרות.

בחודשים האחרונים דיווחו כמה גופי מעקב שטיאנגונג-1 מאבדת גובה. סין לא הגיבה, אבל בשבוע האחרון אישר סגן ראש סוכנות החלל שלה, וו פינג (Wu Ping), שהתחנה אכן מנמיכה בהדרגה ושלפי החישובים היא אמורה להיכנס לאטמוספרה בסוף השנה הבאה. הוא הוסיף שאם יתעורר חשש שחלקים מהתחנה ייפלו על פני כדור הארץ, סין תפרסם אזהרה מתאימה.

4.  ספא תרנגולות

תרנגולות חופשיות ה״מתרחצות״ באמבטיות חול העשוי משברי מאובנים של אצות מיוחדות נוטות פחות להידבק בכינים מאשר תרנגולות הגדלות בכלובים סגורים. כך חושף מחקר שפרסמו השבוע חוקרים מאוניברסיטת קליפורניה.

הדבקה קשה, של יותר מ-100 כינים לתרנגולת, גורמת לירידה של עד 4% במספר הביצים המוטלות. חוקרים ספרו את הכינים על תרנגולות שבילו באמבטי החול, ומצאו שמספרן קטן מ-100, ואילו כשנמנע מהן העונג שבהתפלשות על ידי העלמת האמבטיות, מספר הכינים הרקיע שחקים.

זוהי בשורה חשובה למגדלי התרנגולות, כי לטענת החוקרים, אמבטיות החול הן חלופה ראויה לקוטלי הכינים הכימיים הנמצאים בשימוש כיום.

5. צרפת נגד פלסטיק 

אם אתם מתכננים פיקניק בריביירה הצרפתית, שימו לב מה אתם אורזים בסל: חוק חדש שעבר בצרפת אוסר על שיווק כוסות, צלחות וסכו"ם מפלסטיק. החוק ייאכף החל מ-2020, כדי לתת ליצרנים זמן לעבור לייצור מחומרים מתכלים.

החוק החדש הוא חלק מחקיקה ל"צמיחה ירוקה", שיוזמיה מקווים להפוך את צרפת למובילה בתחום הסביבתי. בהתאם לחקיקה זו, צרפת כבר אסרה על חלוקת שקיות פלסטיק בקופות הסופרמרקטים החל מיולי שעבר, ובינואר הקרוב ייאסר השימוש בהן גם במחלקת הירקות והפירות. בהמשך מתוכננים חוקים לעידוד אנרגיה מתחדשת ולהפחתת שחרור גזי חממה.

אמנם, כפי שאמרנו בעבר, אם מביאים בחשבון את האנרגיה הרבה הדרושה לייצור כלים רב-פעמיים ואת הוצאות השטיפה שלהם, לא ברור לחלוטין שהם אכן טובים לסביבה יותר מכלים חד-פעמיים, בעיקר אם מקפידים למחזר אותם. אך בהתחשב בכמות העצומה של פלסטיק שהאנושות מייצרת וזורקת – ארגוני סביבה מזהירים שבשנת 2050 יהיה באוקיינוסים יותר פלסטיק מדגים – כל מהלך שיוביל לצמצומו יהיה מבורך.

0 תגובות