חיידק המגן על העור מנזקי קרינה, מחקר גנטי שבודק קרבה למשפחת מלוכה ועוד

1. איילי צפון מתים ברעב בגלל התחממות כדור הארץ

לשינוי המתמשך באקלים כדור הארץ עשויות להיות השלכות קשות ובלתי צפויות. מחקר חדש, שהתפרסם ב-Biology Letters, מתאר כיצד שינוי האקלים הוביל למותם מרעב של עשרות אלפי איילי צפון (Rangifer tarandus).

בשנים 2006 ו-2013, הסתיו בצפון-מערב סיביר היה חם במיוחד. הקרחונים באזור נסוגו וחשפו את הים, שבשנים רגילות היה מכוסה בקרח. הלחות שעלתה לאוויר מהים החשוף הובילה לגשמים עזים שירדו על האדמה בחורף, התערבבו במעטה השלג וקפאו. חצי-האי יאמאל, שתושביו מתפרנסים בעיקר מגידול איילי צפון, כוסה בשכבת קרח שהגיעה לעובי של עשרות סנטימטרים. איילים בוגרים מסוגלים להתמודד עם שכבת קרח דקה, לשבור אותה ולאכול את העשב שמתחתיה. אך שכבה עבה כל כך הייתה מכשול בלתי עביר, וב-2006 מתו ברעב כ-20,000 איילים. ב-2013 מעטה הקרח כיסה אזורים נרחבים עוד יותר, ו-61,000 איילים מתו – יותר מחמישית מאוכלוסיית האיילים בחצי-האי.

בספטמבר השנה, כיסוי הקרח של הים היה שוב נמוך באופן מדאיג. החוקרים חוששים שהתופעה תחזור על עצמה, ותוביל שוב לרעב בקרב איילי הצפון. 

  

2. "דם כחול" ממריץ אנשים להשתתף בסקר גנטי

מדענים בצ'כיה הציבו לעצמם מטרה שאפתנית: לערוך סקר DNA בקרב כל אזרחי המדינה כדי לאפיין את המחלות התורשתיות שהם נושאים. כדי לשכנע אנשים לתרום דגימת DNA, הם מציעים לנבדקים הצעה מפתה: בדיקה שתקבע אם הם מקורבים למשפחת המלוכה הצ'כית.

על פי ידיעה שהתפרסמה באתר Science Daily, המדענים יבדקו אם יש לנבדקים קרבת משפחה לנסיך שחי לפני כ-170 שנה. הנסיך הוא צאצא של משפחת לובקוביץ (Lobkowicz), ששורשיה מגיעים עד למאה ה-15.

כדי להשתתף במחקר, כל שעל הנבדקים לעשות הוא לירוק על חתיכת נייר ולשלוח אותה למעבדה בדואר. כאשר המדענים מקבלים את דגימת הרוק, ביכולתם לחקור את רצף ה-DNA של היורק ולגלות אם הוא נשא של מחלות תורשתיות כגון סיסטיק פיברוזיס, הנפוצה בצפון-מזרח אירופה. החוקרים מקווים שמחקר זה לא רק יזהה בעלי דם כחול, אלא יתרום למיגור מחלות תורשתיות.  

ניתן לצפות בראיון עם החוקרים  כאן 

 

3. ארנבונים אוכלים כמו קואלות

ארנבונים אירופיים (Oryctolagus cuniculus) הובאו לאוסטרליה בסוף המאה ה-18 על ידי מתיישבים אנגלים, ומיד החלו להתרבות כמו ארנבונים ולמלא את היבשת. עד לשנים האחרונות, רק אזור אחד היה סגור בפניהם – פסגות ההרים, שהשלג המכסה אותן בחורף מנע מהארנבונים גישה לעשב.

אך חוקרים מדווחים כעת בכתב העת Australian Mammalogy כי מאז 2011 הם רואים ארנבונים מעל קו השלג, גם בחורף. כיצד הצליחו לשרוד שם?

בדיקה של גללי הארנבונים הראתה, כי בחודשי החורף אכלו הארנבונים עלי אקליפטוס במקום עשב. זהו ממצא מפתיע, שכן עלים אלו קשים מאוד לעיכול ומכילים חומרים רעילים. הקואלות הניזונות מהם נעזרות בחיידקי מעי מיוחדים, ועדיין אינן מצליחות להפיק מהם הרבה אנרגיה – לכן הן אוכלות כה הרבה וזזות כה מעט.

לא ברור אפוא כיצד מין אנרגטי כמו ארנבונים הצליח להתקיים על עלי אקליפטוס. ייתכן שהצליחו להשיג את חיידקי המעי הנכונים, או שהם אוכלים רק עלים צעירים מאוד, הקלים יותר לעיכול. וייתכן שהם מפיקים מהעלים אנרגיה מועטה ושורדים בקושי, עד שיחזור העשב באביב.

  

4. לוויין חדש ומשוכלל יעקוב אחר מזג האוויר

נאס"א תשגר השבוע לוויין צילום חדש, שיאפשר מהפכה בחיזוי מזג האוויר ובהבנת תופעות אקלימיות.

הלוויין, מסדרת GOES גרסת R, יוצב במסלול גיאוסטציונרי (כלומר יימצא מעל נקודה קבועה בכדור הארץ) ויחליף לוויינים קיימים מיושנים. על פי ידיעה שהתפרסמה ב-Nature, המכשור החדיש של הלוויין יאפשר קצב צילום של תמונה מדי כ-30 שניות, פי חמישה מקצב הצילום היום. קצב צילום כזה יאפשר לחוקרים ללמוד על מיקומם של ברקים ועננים הנטענים חשמלית, על כיווני התקדמות של אירוסולים וענני אבק, על התפרצויות של שרפות לפני שמבחינים בהן מהקרקע, על קצב התפזרות של ערפילים מעל שדות תעופה ועל תחילת היווצרותן של סופות ענק.

הלוויין יצלם תמונות ברזולוציה גבוהה יותר ובתחום נרחב יותר של אורכי גל מהלוויינים הקיימים, וימדוד גם את הקרינה המיוננת המגיעה לכדור הארץ מהשמש ומשפיעה על ציוד אלקטרוני בחלל.

  

5. חיידק יגן עלינו מנזקי שמש

חיידקי עור מפרישים חלבון שמגן עליהם ועל תאי העור מפני נזקי קרינה.

החיידק פרופיוניבקטריום אקנה (Propionibacterium acnes) הוא אחד החיידקים הנפוצים ביותר על עור גופנו. על פי ידיעה שהתפרסמה ב-Science Daily, מדענים גילו שחיידק זה מפריש חלבון בשם RoxP, המקנה לחיידק ולתאי העור שסביבו הגנה מפני רדיקלים חופשיים, ולפיכך – מפני נזקי קרינה.

ממצאי המחקר מראים שאפקט ההגנה של RoxP שווה ערך לאפקט של ויטמין C או E. החוקרים בודקים כעת אם הוא יכול לשמש כטיפול למחלות עור שונות הנובעות מנזקי קרינה, ואם אפשר להוסיפו לתכשירי הגנה מפני השמש. 

 

0 תגובות