מוזיקה מעוררת רגשות אצל חזירים, הרי געש על פלוטו, טיפול נגד סרטן מראה יעילות גבוהה, ומדענים משנים את סוג הדם של ריאות

מה חדש?

  • קונצרט החזירים
  •  הרי הגעש המימיים של פלוטו
  • כמו אוויר לנשימה
  • מחקר מראה שלאנטיביוטיקה בילודים עלולות להיות השפעות על הרכב החיידקים במעיים גם לאחר מספר חודשים
  • להילחם בסרטן לאורך זמן

קונצרט החזירים

יותר ויותר מדענים מבינים כיום את חשיבותו של העולם הרגשי של חיות המשק. עם זאת, התחום נחקר מעט מאוד, ועל כן הידע שלנו עליו מוגבל, ולא ברור איך אפשר להשפיע עליו לטובה.

לאחרונה מצאו חוקרים מקנדה ומקולומביה שחזירים מגיבים באופן רגשי למוזיקה. החוקרים הכינו עבור הניסוי 16 קטעי שמע שונים, חלקם בעלי מבנה הרמוני וחלקם לא, והשמיעו אותם לחזירים צעירים בסדר אקראי עם הפסקות בין קטע לקטע. את התנהגות החזירים הם בחנו באמצעות מדד הערכת התנהגות סטנדרטי (QBA), שנעזר במידע קיים על התנהגות בעלי חיים כדי להעריך את תגובותיהם הרגשיות. נמצא, שבזמן השמעת המוזיקה החזירים הגיבו לה במגוון דרכים רגשיות, שהם לא הפגינו בזמני ההפוגות בין קטעי המוזיקה. בנוסף נמצא שהחזירים הגיבו באופן חיובי למוזיקה הרמונית, ובאופן שלילי למוזיקה לא-הרמונית – בדומה לבני אדם.

למרות הממצאים המעניינים, יש לקחת בחשבון שהחוקרים הסיקו את הרגשות מאופי השינויים שנצפו בהתנהגות החזירים. מאחר שהקשר בין התנהגות של בעלי חיים לרגשות שלהם הוא מורכב, ויש מחלוקות רבות על אופן הפרשנות שלו, דרושים מחקרים נוספים כדי לאשר את הקשר בין השניים. למאמר המקורי (באנגלית). 

חזירים, Shutterstock, Manop Boonpeng
Shutterstock, Manop Boonpeng

הרי הגעש המימיים של פלוטו

פלוטו הוא כוכב לכת ננסי שנמצא הרחק בשולי מערכת השמש שלנו. עקב המרחק הגדול שלו מהשמש, הטמפרטורות בפלוטו נמוכות מאוד וחלק ניכר ממנו מורכב ממים שקפאו לקרח. מחקר חדש גורס כעת שעדיין יש על פניו הרי געש קרחיים.

בהרי געש בכדור הארץ, מַגְמָה, שהיא סלע מותך הנמצא בעומק הקרקע מתפרצת אל פני השטח. באופן דומה, בפלוטו יש הרי געש קרחיים. כשקרח מתחמם במעמקי כוכב הלכת הננסי, כנראה עקב דעיכה של יסודות רדיואקטיביים, הוא הופך שם למעין תערובת דמוית ברד של מים נוזליים וקרח, ומתפרץ החוצה אל פני השטח.

חוקרים שבחנו תמונות שצילמה החללית New Horizons כשעברה ליד פלוטו, מצאו על פניו אזור נקי ממכתשים, דבר שמרמז כי פני השטח שם צעירים. בתוכו זוהו מבנים דמויי הרי געש, כלומר הרים עם שקע עמוק במרכזם. אם אכן יש הרי געש קרחיים בפלוטו, יש בו כנראה יותר חום מכפי שסברו המדענים עד כה. בעזרת תצפיות כאלה נוכל ללמוד עוד על ההתפתחות של כוכבי לכת ננסיים. לקריאה בהרחבה (באנגלית). למחקר המלא (באנגלית).

האם זה אומר שפלוטו חם יותר משחשבנו? הרי געש קרחיים על פלוטו | NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute
האם זה אומר שפלוטו חם יותר משחשבנו? הרי געש קרחיים על פלוטו | NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute

לאנטיביוטיקה בילודים עלולות להיות השפעות על הרכב החיידקים במעיים -  גם לאחר חודשים

תינוקות רבים מקבלים טיפול אנטיביוטי זמן קצר לאחר הלידה, בשל חשד לזיהום בדם. במחקר קליני שכלל 227 יילודים, החוקרים אספו דגימות מפי הטבעת ומהצואה של תינוקות בני שבוע ובדקו את הרכב החיידקים שבהן. הם מצאו כי אצל יילודים שטופלו באנטיביוטיקה, השתנה האיזון התקין בין חיידקים ידידותיים לחיידקים מזיקים. הייתה ירידה משמעותית במספר חיידקי הביפידובקטריום, שהם אוכלוסיית החיידקים השלטת במעי של יילודים. חיידקים אלו חיוניים לעיכול חלב אם, תומכים בבריאות ובהתפתחות של היילוד ומגינים עליו מפני זיהומים מזיקים. נוסף על כך, נצפתה עלייה במספר החיידקים גורמי המחלות הידועים כבעלי עמידות לתרופות. אף שהטיפול האנטיביוטי היה קצר, נדרשה כמעט שנה כדי שאוכלוסיית החיידקים שבמעי תתאושש ותחזור לרמתה התקינה.

כאשר יש חשד לזיהום חיידקי בדם, חשוב להתחיל את הטיפול התרופתי מוקדם ככל האפשר, אך יש להיות ערים להשלכות הטיפול ולבחור בטיפול אנטיביוטי שתופעות הלוואי שלו מצומצמות ככל האפשר.  לכתבה באתר.

הרי געש קרחיים על פלוטו | NASA/Johns Hopkins University Applied Physics Laboratory/Southwest Research Institute
חיידקי המעי חיוניים לעיכול חלב אם, ותומכים בבריאות ובהתפתחות של היילוד. אילוסטרציה של חיידקים במעי | Shtterstock, Kateryna Kon

כמו אוויר לנשימה

חוקרים מקנדה הצליחו לראשונה לשנות את סוג הדם של ריאות המיועדות להשתלת איברים. זהו הליך מהפכני שייתכן שיוכל להגדיל את מספר הריאות הזמינות להשתלה ולצמצם את משך ההמתנה של מטופלים להשתלה. 

בעזרת זוג אנזימים בשם FpGalNAc-דאצטילאז ו-Fp-גלקטוזאמינידאז, המסירים את קבוצת הסוכר האחראית לסוג דם A מפניהם של תאי הדם, הצליחו החוקרים להפוך ריאות עם סוג דם A לריאות עם סוג הדם האוניברסלי O. 

בשלב הבא, החוקרים מתכננים להשתיל ריאות שטופלו באנזימים הללו בגופם של עכברים מהונדסים גנטית שמבטאים אנטיגן A של אדם, כדי לבדוק את תפקוד הריאות בגוף ולבחון את ההשפעות ארוכות הטווח של הטיפול לאחר ההשתלה. לכתבה באתר.

ריאה מטופלת באנזימים | קרדיט: University Health Network
הצליחו להפוך ריאות עם סוג דם A לריאות עם סוג הדם האוניברסלי O. ריאה מטופלת באנזימים, מתוך המחקר | University Health Network

להילחם בסרטן לאורך זמן

דאג אולסון וביל לודוויג נאבקו שנים ארוכות בסרטן דם, ללא הצלחה. כמוצא אחרון הם התנדבו בשנת 2010 להשתתף בניסוי בשיטת טיפול חדשה בשם CAR-T. במהלך הטיפול הוציאו מדמם תאים של מערכת החיסון, הוסיפו להם בהנדסה גנטית קולטן שיסייע להם להיקשר לתאי הגידול ולהשמיד אותם, והחזירו את התאים המהונדסים לגופם. תוך חודשים ספורים נעלמו כל תסמיני המחלה ולא נמצאו בגופם תאים סרטניים.

במעקב שנמשך עשר שנים נמצא כי התאים המהונדסים נותרו פעילים גם אחרי ההחלמה. בתחילה רוב התאים המהונדסים בגופם של החולים היו מסוג שמתמחה בהרג תאים סרטניים, אך עם הזמן החלה לשגשג אוכלוסייה אחרת של תאים חיסוניים שתפקידם העיקרי הוא להפעיל תאים אחרים של מערכת החיסון. התאים האלה מסיירים בגוף וכנראה משמידים כל תא סרטני שהצליח לחמוק מהטיפול. הממצאים מעידים על העוצמה שיש לשיטת CAR-T במיגור הסרטן, אך מכיוון שמדובר במחקר על שני חולים בלבד, מוקדם עדיין להסיק מסקנות. לכתבה באתר. למחקר המלא (באנגלית). לסקירה על שיטת הטיפול.

תאי CAR-T תוקפים גידול סרטני. | אילוסטרציה: Nemes Laszlo Shutterstock
תוך חודשים ספורים נעלמו כל תסמיני המחלה ולא נמצאו בגופם תאים סרטניים. אילוסטרציה של תאי CAR-T תוקפים תא סרטני | Nemes Laszlo Shutterstock

 

0 תגובות