שישה עולמות בלי שמש, שיני הברזל של הדרקון, רוכבי התולעים הזעירות ומאחת יוצאות שלוש

מה חדש?

• שישה עולמות בלי שמש
  • שיני הברזל של הדרקון
  • רוכבי התולעים הזעירות
  • מאחת יוצאות שלוש

שישה עולמות בלי שמש

תצפיות בטלסקופ החלל ג'יימס וב גילו הרחק מאיתנו שישה גרמי שמיים בעלי מסה של כוכבי לכת גדולים, שכנראה אינם מקיפים שום כוכב. המדענים זיהו את הגופים הפלנטריים בערפילית NGC1333, בקבוצת פרסאוס, הנמצאת במרחק של כאלף שנות אור מאיתנו. זהו אזור שבו נוצרים כוכבים חדשים רבים, והחוקרים מעריכים כי העולמות שגילו, שהמסה של כל אחד מהם גדולה פי חמישה עד עשרה מזו של כוכב הלכת צדק, לא צברו די חומר כדי להפוך לכוכבים בעצמם. סביב אחד מהם  זיהו החוקרים דיסקת אבק, האופיינית לתהליכי היווצרות של כוכבים.

גרמי שמיים חופשיים כאלה הם נדירים מאוד באזורנו, אך לפי ממצאי החוקרים יש כנראה ריכוז גבוה שלהם באזור שהם חקרו. הגילוי עשוי לשפר עוד קצת את הבנתנו איך נוצרים כוכבים, וגם – איך לא.

לקריאה בהרחבהלמאמר (באנגלית).

הסתבכו בדרך בין כוכב לכוכב לכת. שלושה מהעולמות חסרי השמש, מוקפים בעיגול ירוק, בתמונה של עננת NGC1333, המורכבת מצילומים מעובדים של טלסקופ ג'יימס וב | מקור: ESA/Webb, NASA & CSA, A. Scholz, K. Muzic, A. Langeveld, R. Jayawardhana

שיני הברזל של הדרקון

כוח קומודו (Varanus komodoensis), הלטאה הגדולה בעולם, הוא טורף-על בעל כ-60 שיניים שאורכן מגיע ל-2.5 ס"מ. השיניים מעוקלות, משוננות וחדות, ובמבט מקרוב רואים שהקצוות המשוננים כתומים.

מחקר חדש ניתח את המבנה הפיזי והכימי של השיניים ומצא שהקצה המשונן שלהן מצופה בזגוגית שן דקיקה (אמייל) בעובי 20 מיקרומטר ומעליה ציפוי עשיר בתחמוצות ברזל שמקנות לו גוון כתום. לשם השוואה, עובי האמייל בשיני אדם הוא כאלפיים מיקרומטר. החוקרים בדקו גם שיניים של מיני כוח אחרים, של מינים מסדרת התנינאים ושל דינוזאורים תרופודים מאובנים. הם מצאו שכבה כתומה דומה אצל מיני כוח נוספים ואצל חלק מהתנינאים. בשיני דינוזאורים לא התאפשר לזהות ברזל מסיבות טכניות.

החוקרים משערים שהשכבה העשירה בברזל היא התאמה אבולוציונית לטריפה, שמחזקת את השיניים ומגינה עליהן משחיקה. עד כה היה ידוע על ברזל בשיניהם של יונקים טורפים בלבד. ייתכן ששכבת המגן הזאת סייעה לזוחלים הללו להפוך לטורפי-על.

לקריאה בהרחבה (באנגלית). למאמר (באנגלית).

מחזקת את השן ומגינה עליה משחיקה. שכבה עשירה בתחמוצות ברזל לאורך הקצה המשונן של שיניו של כוח קומודו | מתוך LeBlanc et al

רוכבי התולעים הזעירות

חיידקים עמידים הם איום גדול על בריאות הציבור. בקטריופאג'ים הם נגיפים שהורגים חיידקים ולכן נחשבים פתרון אפשרי לבעיה. ממצאים ראשוניים של מחקר חדש מראים כעת שפאג'ים יכולים לתפוס טרמפ על תולעים נימיות ולהגיע כך לחיידקים רחוקים.

החוקרים הניחו חיידקים שהודבקו בפאג'ים באדמה במרחק של שני ס"מ מחיידקים לא נגועים ועקבו אחר המתרחש. כצפוי לא קרה דבר – החיידקים הבריאים לא נדבקו מאחר שלפאג'ים אין יכולת תנועה עצמאית. אך כשהכניסו לאדמה גם את התולעים, נמצא שכעבור כמה ימים החלו החיידקים הבריאים להידבק בנגיף ולמות. נראה שהתולעים עזרו לפאג'ים לעבור ממקום למקום.

לדעת החוקרים, תפיסת הטרמפ מתרחשת בשתי דרכים: התולעים בולעות חיידקים נגועים ומפרישות אותן במקום אחר, וחיידקים נגועים או הפאג'ים עצמם נצמדים לתולעים מבחוץ ורוכבים עליהן. ממצאי המחקר שופכים אור על יכולתם של הפאג'ים להרוג חיידקים, ועשויים לעזור למנוע הפצה של מחלות חיידקיות המתפשטות באדמה ופוגעות בצמחים ובבעלי חיים.

לקריאה בהרחבה (באנגלית). למאמר (באנגלית).

"מרכיבה על גבה" בקטריופאג'ים בדרך לחיידקים רחוקים. תולעת נימית צבועה תחת מיקרוסקופ | Hussmann, Shutterstock

מאחת יוצאות שלוש

עד כה סברו שכרישי העמלץ הלבן ברחבי העולם הם מין ביולוגי אחד. כעת צוות חוקרים בינלאומי חושף שלוש שושלות שונות גנטית של עמלצים לבנים, שהופרדו לפני מאות אלפי שנים עקב מחסומים סביבתיים והוסיפו להתפתח בנפרד גם כשהמחסומים נעלמו.

החוקרים ניתחו מידע גנטי שנאסף מ-106 עמלצים לבנים וסיווגו בבירור 105 מהם לאחת משלוש קבוצות כרישים נפרדות. בעבר סיווגו מינים ביולוגיים על פי מאפייניהם החיצוניים הגלויים, ואילו הידע הגנטי שיש ברשותנו היום מאפשר להבדיל בין מינים נפרדים באופן הרבה יותר מדויק ואובייקטיבי.

עם זאת, מאחר שהכרישים משלוש האוכלוסיות שזוהו במחקר מסוגלים להתרבות אלה עם אלה הם אינם נחשבים מינים ביולוגיים נפרדים לגמרי. אך בפועל, רבייה בין האוכלוסיות היא נדירה מאוד.

החוקרים מציינים שההתבדלות בין הקבוצות מפחיתה את אפשרויות הרבייה של העמלצים הלבנים. המידע הזה עשוי לסייע למאמצי השימור של טורפי העל האדירים האלה.

לקריאה בהרחבה (באנגלית). למאמר (באנגלית).

משתייכים לשלוש שושלות בעלות שונות גנטית. עמלץ לבן | Ramon Carretero, Shutterstock