אירופה עוברת לחשמל נקי, שיטפונות של מי קרח, "האחרונים מבינינו" - הפטריות או אנחנו? ולדבר בקול בלי לומר מילה

מה חדש?

  • אירופה עוברת לחשמל נקי
  • שיטפונות של מי קרח
  • "האחרונים מבינינו" - הפטריות או אנחנו?
  • לדבר בקול בלי לומר מילה

אירופה עוברת לחשמל נקי

למרות עליית מחירי האנרגיה בעולם, בשנת 2022 נרשמה תפנית היסטורית בשוק האנרגיה האירופי, ובפעם הראשונה רוב החשמל במדינות האיחוד יוצר ממקורות אנרגיה מתחדשים ולא מדלקי מחצבים - פחם, נפט וגז טבעי. דו"ח של מרכז אמבר מעלה כי אנרגיית השמש והרוח סיפקו בשנה החולפת 22 אחוזים מהחשמל באירופה, ועברו בפעם הראשונה את ייצור החשמל מגז טבעי (20 אחוז). עם האנרגיה הגרעינית, הסכרים ההידרואלקטריים ואנרגיה מחומרים ביולוגיים, כ-60 אחוזים מצריכת האנרגיה במדינות האיחוד הייתה ממקורות מתחדשים ודלי פחמן. ההצלחה האירופית התאפשרה בין השאר בזכות השקעה ממשלתית בתשתיות, התייעלות אנרגטית, ריבוי תושבים המתקינים לוחות סולריים, וגם עקב החורף החם. מחברי הדו״ח משוכנעים שהמעבר לאנרגיות מתחדשות יציב מאי-פעם, והוא יעמוד גם באתגרים הפוליטיים והכלכליים של המחר. לכתבה באתר


תפנית מעודדת בשוק האנרגיה האירופי. מקורות אנרגיה מתחדשים | Dancing_Man, Shutterstock

שיטפונות של מי קרח

אגם קרחוני הוא אגם שניזון ממי קרחונים יבשתיים. מחקר חדש מיפה את האזורים בעולם שמצויים בסיכון לשיטפונות עקב אגמים כאלה שיעלו על גדותיהם ומצא שכ-15 מיליון איש חיים במורד הזרם מאגמים כאלה. למעלה ממחציתם מתגוררים בהודו, פקיסטן, פרו או סין, שם נמצאים אגמים קרחוניים רבים וכן אוכלוסייה גדולה.

קרחונים נוצרו מקרח שנדחס במשך מיליוני שנים, ולפי הערכות עד סוף המאה ייעלמו כמאה אלף קרחונים ברחבי העולם עקב שינויי האקלים והתחממות כדור הארץ. קשה לחזות מתי אגם כזה יוצף, אך כשזה קורה נוצר שיטפון הרסני שיכול לפגוע בתשתיות, רכוש ואדמות חקלאיות לאורך למעלה מ-120 קילומטר, ואף עלול להרוג אלפי בני אדם. החוקרים ציינו שהמחקר חלוצי מכיוון שהוא "אינו מתחשב רק בתנאים הפיזיים של האגמים, אלא גם במידת החשיפה והפגיעות של האוכלוסיות החיות בסמוך להם". למאמר המלא (באנגלית). לקריאה נוספת (באנגלית). 


מיליוני בני אדם נמצאים בסכנה מהצפת אגמים קרחוניים. אגם קרחוני שקרס בבוטאן |  Yeshey Lota, Shutterstock 

"האחרונים מבינינו" - הפטריות או אנחנו?

העלילה בסדרת הטלוויזיה המצליחה "האחרונים מבינינו", שבה פטריות משתלטות על מוחם של בני אדם וגורמות להם להתנהג כזומבים היא למרבה המזל דמיונית. אבל מדענים מזהירים כי האיום על בריאותו של האדם מצד הפטריות הולך וגדל וכי חייבים לנקוט אמצעים כדי לעצור את מגמת ההתפשטות שלהן.

מחקר חדש מדגים כיצד ההתחממות הגלובלית עשויה לגרום לפטריות להפוך לאלימות ומסוכנות יותר לבריאות האדם. הטמפרטורה הגבוהה יחסית של גוף האדם מונעת ממרבית הפטריות להתרבות ולהתבסס בתוכו. עם זאת, החוקרים הראו שכאשר מעלים את טמפרטורת הגידול של הפטריות, כפי שעלול להתרחש בעקבות משבר האקלים, מקטעים גנומיים המכונים טרנספוזונים, או "רצפים קופצים", עוברים ממקום למקום בגנום וגורמים למוטציות בתדירות גבוהה פי חמישה בהשוואה לפטריות שגדלו בטמפרטורה רגילה. חלק משינויים אלו עלולים לגרום לפטריות שלא הזיקו לבני האדם בעבר, להסתגל לחיים בטמפרטורת הגוף, להתבסס בתוכו ולהפוך למידבקות, אלימות ומסוכנות יותר, ואולי אף עמידות לתרופות. לכתבה באתר.


האיום לבני האדם מפטריות עלול לגבור עם התחממות כדור הארץ. זחלים נגועים בפטרייה | bmszealand, Shutterstock

לדבר בקול בלי לומר מילה

חוקרים מסין פיתחו טלאי זעיר המוצמד לצוואר ויכול להגביר דיבור, אפילו חלש מאוד עד בלתי נשמע. 

הטלאי, שגודלו סנטימטר רבוע ועוביו 25 אלפיות המילימטר, מודד את התנודות הזעירות והצלילים החלשים שנוצרים בגרון במהלך דיבור, עם קול או בלעדיו. מודל בינה מלאכותית מזהה את המילים שנאמרו והקולות שהושמעו, אפילו בסביבה רועשת. במקרה הצורך הטלאי עצמו יכול לשדר את הדיבור שזיהה, בעוצמה של שיחה רגילה: עד 60 דציבלים.

אצל אנשים שדיברו בקול, הטלאי הצליח לזהות את מילותיהם בדיוק של מעל 99 אחוז. גם אצל אדם שמיתרי הקול שלו הוסרו בניתוח והוא איבד את קולו, הטלאי זיהה את מילותיו ביותר מ-90 אחוזי הצלחה, והשמיע אותן. החוקרים מקווים שהטלאי החדש יחזיר את יכולת הדיבור לאנשים שאיבדו את קולם, זמנית או לצמיתות, ויעזור לאנשים שעובדים בסביבות רועשות, כמו טייסים וכבאים, להיות מובנים יותר. המחקר המקורי.


טלאי זעיר שיכול להגביר עוצמת דיבור. אדם עם מדבקה על הצוואר משמיע קול | Complot, Shutterstock

 

 

0 תגובות