ד"ר אורנגאוטן, היו שלום ותודה על תאי המין וכוכבים עתיקים בחצר האחורית

• ד"ר אורנגאוטן
  • היו שלום ותודה על תאי המין
  • כוכבים עתיקים בחצר האחורית

ד"ר אורנגאוטן

חיות בר מסוגלות לטפל בעצמן במגוון צורות, למשל על ידי אכילת עלים שהורגים טפילים או שפשוף העור בחומרים עם פעילות רפואית. אך טיפול בפצע בעזרת עלים לא נצפה בטבע - עד עכשיו.

מאמר חדש מדווח על אורנגאוטן בשם ראקוס, שחי בשמורה באינדונזיה. ביוני 2022 הוא נצפה עם פצע פתוח על לחיו, ושלושה ימים לאחר מכן ראו אותו החוקרים כשהוא אוכל מעלי הצמח המטפס Fibraurea tinctoria, שמשמש ברפואה המסורתית המקומית לשיכוך כאבים ולהורדת חום, ומיוחסת לו גם פעילות אנטי-בקטריאלית. הוא לעס את העלים בלי לבלוע אותם, ומדי פעם אסף באצבעותיו את המיץ ומרח אותו בקפידה על הפצע. לבסוף לקח ראקוס את החומר הלעוס עצמו וכיסה בו את כל האזור הפצוע, בדומה לתחבושת. הפצע נסגר בתוך חמישה ימים מיום הטיפול, וכחודש לאחר מכן נותרה לו רק צלקת קטנה.

איננו יודעים איך ידע האורנגאוטן באיזה צמח להשתמש ומה לעשות איתו - ואם גילה זאת בעצמו או למד מקוף אדם אחר. לכתבה באתר

אורנגאוטן נצפה מייצר לעצמו משחה רפואית ומורח אותה על פצע בלחיו. האורנגאוטן, ראקוס, עם הפצע הפתוח לפני שטיפל בו | © Armas / Suaq Project

היו שלום ותודה על תאי המין

מחקרים הראו כי גברים שסורסו בצעירותם מתו בגיל מבוגר יותר – אך ההסבר לתופעה נותר עלום. השערה נפוצה גורסת כי התופעה קשורה במאבק בין תאי המין – הזרע והביצית – לבין תאים אחרים על משאבי אנרגיה מוגבלים. מחקר ישראלי חדש מציג תמונה מורכבת יותר, של תקשורת בין תאי המין לשאר הגוף, ולא מאבק. החוקרים יצרו בדגי קילי עקרות בכמה מנגנונים, ומצאו כי הסרה מוחלטת של תאי המין האריכה את משך חייהם המרבי של הזכרים בכ-50 אחוזים, ושדרגה את היכולת של נקבות לתקן נזקים קשים ב-DNA לאחר חשיפה לקרינה חזקה. "זו הפעם הראשונה שאנו רואים כי תאי המין עצמם אחראים ליחסים המורכבים בין עקרות לאורך החיים", אמר ראש קבוצת המחקר איתמר הראל.  "בנוסף, לא ידענו שתאי מין משפיעים גם על תיקון ובקרה של ה-DNA". קבוצתו מקווה להמשיך לפענח את התקשורת שמקיימים תאי המין, ולהעמיק בשינויים הפיזיולוגיים שהובילו לאריכות ימים. לכתבה באתר.

הסרה מוחלטת של תאי המין האריכה את משך חייהם המרבי של הזכרים בכ-50 אחוזים. דג קילי מהמין Nothobranchius kadleci | מקור: Mohamed Desai, Wikimedia

כוכבים עתיקים בחצר האחורית

חוקרים מארצות הברית גילו שלושה כוכבים מהקדומים ביותר המוכרים לנו, ממש בשולי הגלקסיה שלנו, שביל החלב. החוקרים, בהובלת אנה פרבל (Frebel) מהמכון הטכנולוגי של מסצ'וסטס (MIT), זיהו לראשונה את הכוכבים במסגרת קורס על ארכיאולוגיה קוסמית שפרבל מלמדת. הם מעריכים כי גילם בן 12 ל-13 מיליארד שנים, כך שהם נוצרו כשהיקום היה צעיר מאוד, והורכב כמעט רק ממימן והליום. בחינת הרכב אורכי הגל של אורם מרמז שהם אכן עניים מאוד ביסודות אחרים, הקיימים בכוכבים שנוצרו מאוחר יותר, כמו ברזל, בריום וסטרונציום. הכוכבים התגלו כשתלמידי הקורס ניתחו תוצאות תצפיות שפרבל עשתה לפני כעשור בטלסקופ המוצב בצ'ילה, ומצאו את שלושתם באזור המכונה ה"הילה" סביב שביל החלב. על פי חישוב מסלוליהם החוקרים מעריכים כי הכוכבים היו בעבר חלק מגלקסיות שנבלעו בהדרגה בשביל החלב, ונותרו מיותמים בשוליו, כ-30 אלף שנות אור מאיתנו. החוקרים סבורים שיש עוד כוכבים קדומים כאלה סביב שביל החלב, וכעת הם מתכוונים לחפשם.  מאמר המחקר. כתבה על המחקר.

התגלו שלושה כוכבים קדומים בשולי הגלקסיה שלנו. מראה גלקסיית שביל החלב בשמי הלילה | Anton Kozyrev, Shutterstock