פריצת דרך בתחום ההיתוך הגרעיני, עכביש שמתחזה ללשלשת, אריג עמיד במיוחד, דגימת סלע ראשונה ממאדים ועוד מחקרים חדשים

• עכביש המתחזה ללשלשת
  • היתוך גרעיני: התקדמות מעודדת
  • אריג עמיד למשימות חלל
  • המקרר הקטן ביותר
  • דגימת סלע ראשונה ממאדים

עכביש המתחזה ללשלשת

העכביש Phrynarachne ceylonica, ממשפחת הסרטבישיים, נראה כמו לשלשת, וגם הריח שלו הוא בהתאם. התחפושת הזאת עוזרת לו להרחיק ממנו טורפים וגם למשוך אליו טרף. משפחת הסרטבישיים מונה יותר מ-2,150 מיני עכבישים, הנקראים כך מאחר שהמראה והתנועה שלהם מזכירים סרטנים. הם לא צדים את טרפם ברשת, אלא יושבים במארב כשהם מוסווים ונטמעים בסביבתם.

מין אחד של סרטביש משתמש בהתחזות להגנה ולציד גם יחד. הוא מתחזה ללשלשת של ציפור וכך חומק מטורפים, ועל פי מאמר שפורסם לאחרונה גם מושך אליו חרקים על ידי כך. החוקרים יצאו לשדה ובחנו עלים רגילים, עלים עם לשלשת טרייה אמיתית ועלים עם העכביש המתחזה. הם מצאו שחרקים קטנים, בעיקר זבובים, נמשכו הרבה יותר לעלים עם לשלשת ולעלים עם הסרטביש. החוקרים אף צבעו את העכבישים בצבעי מים חסרי ריח וראו שחרקים נמשכו הרבה פחות לעכבישים הצבועים בשחור או בלבן, שלא דמו ללשלשת. זה המקרה הראשון בו הודגם שלהסוואת העכביש תפקיד כפול. למאמר

​צילום של העכביש, מתוך shutterstock
צילום של העכביש, מתוך shutterstock

היתוך גרעיני: התקדמות מעודדת

מדענים במתקן NIF בארצות הברית השיגו לאחרונה התקדמות משמעותית ביעילות להליך ההיתוך הגרעיני. בתהליך הזה גורמים לגרעינים של אטומים קלים להתאחות לגרעינים של אטומים כבדים יותר, ומקבלים אנרגיה רבה, שיכולה לשמש מקור נקי לייצור חשמל, עם אספקת דלק כמעט אינסופית. אלא שכדי לבצע את ההיתוך יש להשקיע אנרגיה רבה, ועד כה מדענים לא התקרבו להחזר ההשקעה האנרגטית. בניסוי האחרון ב-NIF, שם מקרבים את האטומים זה לזה באמצעות לייזרים רבי עוצמה, הצליחו החוקרים לקבל מהיתוך גרעיני כ-70 אחוזים מהאנרגיה שהשקיעו – ניצולת שיא עד כה. עם זה, התהליך עוד טעון שיפור רב בטרם נתקרב לייצור חשמל מסחרי בהיתוך גרעיני, וייתכן שפריצת הדרך תגיע דווקא ממתקן ITER הבינלאומי המוקם בצרפת, שם השקעת האנרגיה נעשית בשיטה אחרת, לא בעזרת לייזרים. לקריאה בהרחבה באתר מכון דוידסון:

כדור זהב בקוטב 2 מ"מ המכיל דלק להיתוך גרעיני | צילום: LLNL
מטרה לדוגמה של NIF, כדור זהב בקוטב 2 מ"מ המכיל דלק להיתוך גרעיני | צילום: LLNL

אריג עמיד בחום למשימות חלל

אחד האתגרים הגדולים המקשים על שליחת רכבי חלל למשימות בכוכבי לכת אחרים הוא איך לאפשר להם לעמוד בחום הרב הנווצר כשהחללית נכנסת לאטמוספרה של כוכב הלכת. כדי להתמודד עם הבעיה נוהגים לצפות את דפנות החלליות בלוחות עמידים לחום המחוברים זה לזה. אך אזורי החיבור בין הלוחות עדיין רגישים ופגיעים, ומסכנים את שלומה של החללית כולה. כעת פיתחו בנאס"א אריג מיוחד שאפשר לשלב אותו באופן רציף עם הציפויים הקיימים של רכבי החלל, ועל ידי כך למנוע את נקודות התורפה. האריג החדש עמיד בטמפרטורות של עד כ-1,500 מעלות צלזיוס, ואפשר גם לקפל ולארוז אותו בקלות וכך לחסוך מקום יקר בחללית בזמן השיגור. בנאס"א מקווים שהפיתוח החדש יקדם את היכולת לצאת למשימות מחקר רחוקות מאוד מכדור הארץ. לקריאה בהרחבה (באנגלית):

האריג החדש בעת מבחן חום, קרדיט:  NASA/Patrick Viruel
האריג החדש בעת מבחן חום, קרדיט: NASA/Patrick Viruel

המקרר הקטן ביותר

צוות מדענים בינלאומי הצליח בפעם הראשונה לקרר פרוטון יחיד בשיטה עקיפה, שמאפשרת למדוד בדיוק רב את תכונותיו. קירור חלקיקים נועד להפחית כמעט לאפס את מהירותם, כדי לאפשר למדוד בדיוק את תכונותיהם, להבין טוב יותר את מבנה החומר ולנסות לפענח שאלות יסוד בפיזיקה – למשל מדוע יש בטבע יותר חומר מאנטי-חומר. שיטות הקירור הקיימות מגבילות את היכולת למדוד תכונות מסוימות, או שאינן מתאימות לכל חלקיק. שיטה חדשה מאפשר לקרר חלקיק באמצעות העברת האנרגיה שלו לחלקיקים סמוכים, ובמחקר החדש הצליחו החוקרים ליישם אותה עם יונים מקוררים בלייזר ממרחק עצום של תשעה סנטימטרים. במרחק הזה אין השפעה לאינטראקציה החשמלית בין הפרוטון ליונים, מה שמאפשר למדוד תכונות רבות של הפרוטון. לדברי החוקרים, השיטה עשויה לסייע לא רק בחקר החלקיקים, אלא גם בפיתוח שיטות להעברת מידע במערכות קוונטיות. לקריאה בהרחבה (באנגלית)

אילוסטרציה של אטום:  Oselote Shutterstock
אילוסטרציה של אטום: Oselote Shutterstock

דגימת סלע ראשונה ממאדים

רכב המאדים אסף דגימת סלע ראשונה להעברה לכדור הארץ

רכב השטח Perseverance (התמדה) הפועל במכתש ג'זרו במאדים מאז פברואר השנה הצליח לאסוף את הראשונה מבין דגימות הסלע המיועדות לאיסוף לכדור הארץ במשימה עתידית. לאחר שהניסיון הראשון לאסוף דגימה כזו נכשל עקב התפוררות הדגימה, הפעם הצליחה המעבדה הניידת לקדוח דגימה של סלע דמוי בזלת שקוטרה כעיפרון ואורכה ששה סנטימטרים. הדגימה עוברה לאחסון במיכל גלילי ברכב. לאחר שיאסוף כמה עשרות דגימות כאלה במיכלים אטומים, אמור הרכב להשאירם בשטח, כדי שמשימה שעדיין לא תוכננה תאסוף אותם במהלך העשור הבא, ותביא את הדגימות לניתוח מדוקדק בכדור הארץ. חוקרים מקווים למצוא בדגימות שרידים למים שהיו בעבר הרחוק על מאדים, ואולי לגלות באמצעותם אם היו על כוכב הלכת תנאים לקיום חיים מיקרוביאליים. לקריאה בהרחבה

צילום מרכב המאדים, קרדיט: (NASA/JPL-Caltech).