שלום לכם,

חללית דן-1 משוגרת מכדור הארץ לשישה כוכבי לכת (פלנטות) שונים מחוץ לעולמנו. היא טסה מכדור הארץ לירח, שהוא הכוכב הראשון, אוספת נתונים וחוזרת לכדור הארץ. אחר כך היא טסה מכדור הארץ לכוכב השני, אוספת נתונים וחוזרת לכדור הארץ. כך היא ממשיכה לכל שאר היעדים שלה עד שהיא חוזרת לכדור הארץ בפעם האחרונה.

חללית דן-2 משוגרת מהירח אל אותם חמישה כוכבים נותרים: היא טסה מהירח לכוכב הסמוך, אוספת נתונים וממשיכה לכוכב הסמוך וכך הלאה עד שהיא חוזרת בסוף משימתה לירח. לא נדרש מהחללית הזאת להגיע לכדור הארץ, והמסלול הכולל שלה הוא מצולע קמור.

      

                                             איור: שאטרסטוק   

בהנחה שקיים מישור שעליו נמצאים כדור הארץ וכל הכוכבים המוזכרים, והם יוצרים מצולע קמור כך שכדור הארץ נמצא בתוך המצולע הקמור, ובהנחה שזמני איסוף הנתונים, זמני ההמראות והנחיתות זניחים, ושתי החלליות זהות ונעות באותה מהירות קבועה, וגם בהנחה שהחלליות נעות בקווים ישרים וכל כוכבי הלכת נשארים במקומם:

איזו חללית מהשתיים תקדים לסיים את המשימה? יש לנמק את הפתרון.

תודה לדן על משלוח החידה.

בהצלחה!

פזיה



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה
.

3 תגובות

  • שמואל

    תשובה

    שתיהן יסיימו באותו הזמן.
    שתיהן זהות, מהירות קבועה, אין חיכוך, וכל אחת יוצאת וחוזרת לכוכב שלה על מנת להשלים את המשימה, אז שתיהן ישלימו באותו הזמן. כמו כן המסלול אותו מסלול.

  • אוהד ניר

    תשובה

    החללית דן-2 תסיים ראשונה.
    הוכחה:
    נקרא לנקודה בה נמצא כדור הארץ A, ונקרא לנקודות שבהם נמצאים 6 כוכבי הלכת האחרים B,C,D,E,F,G.
    אז מתוך אי-שיוויון המשולש, מתקיים:
    AB+AC>BC
    AC+AD>CD
    AD+AE>DE
    AE+AF>EF
    AF+AG>FG
    AG+AB>GB
    אם נחבר את כל האי שיוויונים נקבל:
    2AB+2AC+2AD+2AE+2AF+2AG > GB+FG+EF+DE+CD+BC
    מ.ש.ל

  • דן-1