בעוד כחודשיים ייגש עם ישראל לקלפיות ויבחר את הכנסת ה-20 של ישראל. עד אז נציע לכם סדרת כתבות שיעסקו במתמטיקה שמאחורי הבחירות. אבל לפני כן, הנה כמה עובדות ומספרים:

הכנסת היא בית המחוקקים של מדינת ישראל. היא כוללת 120 חברי כנסת שנבחרים על ידי אזרחי המדינה. בבחירות יכול להצביע מי שהוא בעל זכות בחירה – אדם בעל אזרחות ישראלית, תושב קבע, שמלאו לו 18 שנה ושנמצא בישראל ביום הבחירות. יוצאי הדופן הם מי שנמצאים בחו"ל בשליחות המדינה וזכאים להצביע גם מחוץ לגבולותיה.


משכן הכנסת | תמונה: Beny Shlevich, ויקיפדיה

הבחירות בישראל נערכות בשיטת בחירות ארצית-יחסית. שיטת בחירות ארצית משמעותה שהבחירות נערכות בכל הארץ באותו יום, והקולות מרוכזים בחישוב אחד. עובדה מעניינת היא שפרט לישראל, המדינה המערבית הדמוקרטית היחידה שהבחירות בה הן ארציות היא הולנד. שיטת בחירות יחסית משמעותה שהבוחרים מצביעים עבור רשימת מועמדים (ולא למועמד מסוים) ומספר המושבים שהרשימה מקבלת בבית הנבחרים נקבע על פי שיעור המצביעים שבחרו בה לעומת שאר המפלגות המתמודדות. לדוגמה, רשימה שקיבלה חמישה אחוזים מקולות המצביעים תקבל שישה מושבים בכנסת.


פתקי הצבעה בקלפי, במסגרת הבחירות לכנסת ה-17 | תמונה: דוד שי, ויקיפדיה

המגבלה העיקרית על חלוקת המושבים היא שהמפלגה צריכה לעבור את אחוז החסימה, שהוא שיעור הקולות המינימלי הדרוש כדי לקבל ייצוג בכנסת. מספר המפלגות בישראל גדול יחסית, בין השאר מכיוון שהאוכלוסייה במדינה מגוונת ושקיימת דינמיקה של הקמת מפלגות חדשות. אחוז החסימה נקבע כדי לנסות להוריד את מספר המפלגות הקטנות בכנסת ולעודד את יציבות הממשל. מ-1951 ועד 1992 עמד אחוז החסימה על אחוז אחד ואז עלה ל-1.5 אחוז. בשנת 2004 הועלה אחוז החסימה שוב, הפעם ל-2 אחוז, ובמרץ 2014 התקבל תיקון לחוק שהעלה אותו ל-3.25 אחוז, כלומר שווה ערך לכמעט ארבעה מנדטים.

כמה מפלגות יש בכנסת? בכנסת האחרונה היו 12 מפלגות שונות. מספר הסיעות הקטן ביותר בכנסת היה עשר מפלגות שכיהנו בכנסת השמינית, העשירית וה-13. מספר המפלגות הגבוה ביותר היה בכנסת השנייה, בשנים 1955-1951, והיו חברות בה 16 מפלגות. לשם השוואה, בבית הנבחרים של קנדה יש כיום שש מפלגות: מהן שתיים גדולות, שתיים בינוניות ושתיים קטנות. בפרלמנט הגרמני קיימות באופן מסורתי, מאז מלחמת העולם השנייה, שתי מפלגות גדולות, כשלעתים מצטרפות אליהן גם כמה מפלגות קטנות. גם בבית הנבחרים של ארה"ב יש שתי מפלגות (המפלגה הרפובליקנית והמפלגה הדמוקרטית), כשלצדם מכהנים גם כמה נציגים עצמאיים.


אולם בית הנבחרים (הקונגרס) של ארה"ב

לפי חוק יסוד: הכנסת, הבחירות לכנסת אמורות להיערך כל ארבע שנים, ביום שלישי בשבוע השלישי של חודש חשוון. עם זאת, רק פעמים מעטות התקיימו הבחירות במועד הזה ורק שבע כנסות מיצו את מלוא תקופת כהונתן. בשאר הפעמים הכנסת פוזרה והבחירות הוקדמו ביוזמת ראש הממשלה, הנשיא או הכנסת עצמה.

בסדרת הכתבות נדבר על סקרי הבחירות, על ההסכמים שיוצר אחוז החסימה, על הקשר של הבחירות לתורת המשחקים ועוד.

לכתבה השנייה בסדרה: מי מאמין לסקרי בחירות?

יעל נוריק
המחלקה להוראת המדעים
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות