מחשבון הינו כלי חשוב (אם כי לא הכרחי) המסייע בחישובים מתימטיים פשוטים. המחשבון, כשמו כן הוא, מחשב קטן הוא מכיל זיכרון ומעבד קטנים המאפשרים את החישובים ופועל בקוד בינרי (לכל פעולה יש ערך המורכב מהספרות אחד ואפס). כל לחיצה על כפתור מזינה קוד לזכרון, וכשלבסוף עושים את הפעולה שווה (=) המחשבון מקיים את פעולת החישוב ומציג את התוצאה על המסך. הסרטון שלפנינו מסביר באמצעות תרשים זרימה כיצד פועל מחשבון בסיסי. הסרטון מלווה בהסברים באנגלית, על כן הוספנו תרגום והסברים בהמשך העמוד.

סרטון זה נלקח מהאתר של  Dr. Dan Izzo

כאשר לוחצים על הספרה 1 על מקלדת המחשבון, המחשבון ממיר את הספרה 1 לאות חשמלי המיוצג בקוד בינארי שהמחשבון יודע להכיר, במקרה זה 0001. הקוד מאוחסן בזיכרון (RAM) ומועבר דרך מפענח אל התצוגה שם תופיע הספרה 1. כאשר לוחצים על מקש של פעולה אריתמטית (חיבור חיסור...) היא נשמרת גם היא בזיכרון ובחלק מהמחשבונים לא מופיעה בתצוגה. כאשר לוחצים על הספרה 3 היא עוברת את אותו המסלול כמו הספרה 1. לבסוף כאשר לוחצים על הפעולה שווה (=) המחשבון מעבד את הערכים המופיעים בזכרון ומקבל את התשובה (4) אותה הוא שומר בזכרון ומעביר לתצוגה.

מחשבונים פשוטים, הפועלים לפי תרשים זרימה זה, אינם יודעים לחשב לפי סדר פעולות חשבון נכון אלא לפי סדר הפעולות שהוקלד (לא לוקחים בחשבון למשל שכפל קודם לחיבור) ולכן אם נקיש 2+2X4 נקבל 16 ולא 10.

ארז גרטי, דוקטורנט, המחלקה לכימיה ביולוגית, מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • טאיס

    היה כיף מאוד תודה רבה