תזונה עשירה ורפואה מתקדמת עושים אותנו גבוהים יותר מהורינו? יכול להיות, אבל מחקר חדש מציע כיוון אחר

הבדלים בגובה הממוצע של גברים ונשים ברחבי העולם הם דיי מרשימים. בראש הרשימה, עם האנשים הגבוהים ביותר, נמצאת הולנד, שנכון לשנת 2024 הגובה הממוצע של גבר בן 19 הוא 182.7 ושל אישה - 170.3 סנטימטרים. מספרים דומים מאוד מאפיינים גם את אוכלוסיית מונטנגרו ואסטוניה; ואילו לקראת תחתית הרשימה מופיעות פפואה גינאה החדשה, איי סולומון, לאוס, והנמוכים ביותר - תושבי מזרח טימור, עם גברים בגובה ממוצע של 160.1 סנטימרטרים. סך הכל, בין הנשים והגברים הגבוהים והנמוכים בעולם מפרידים, בממוצע, כ-21 סנטימרים.

בעבר נהגו לחשוב שכל דור נולד גבוה יותר מהוריו, אבל זה לא ממש נכון. לא כל ילד יעבור את גובה הוריו, ובני אותה המשפחה יכולים להציג מגוון גבהים המושפעוים מגנטיקה, גורמים סביבתיים, תזונה, ועוד. עם זאת, בשנים האחרונות ניכר כי הבדלי גובה בין-דוריים מרקיעי שחקים כן מתקיימים בהולנד: במהלך 150 השנים האחרונות הפכו ההולנדים מעם נמוך יחסית - לעם הגבוה בעולם.

נתונים רשמיים מגלים שהגובה הממוצע של גבר הולנדי עלה ב-20 סנטימטרים ב-150 השנים האחרונות. לשם השוואה, גובהו של גבר אמריקאי ממוצע עלה רק בשישה סנטימטרים באותה תקופה. לפני 200 שנה הייתה הולנד אחת האומות הנמוכות ביותר בעולם. מה גרם לשינוי זה?

חוקרים רבים ניסו להבין את הסיבה לצמיחה המואצת של הגברים ההולנדיים וייחסו אותה להבדלים בתזונה וברפואה בין תושבי הולנד לשאר העולם. למעשה, השנים היחידות שבהן לא נרשמה עלייה בגובהם של בני הדור החדש בארץ תחנות הרוח היו שנות מלחמת העולם השנייה, כשהולנד הייתה תחת הכיבוש הנאצי וסבלה ממחסור במזון ומירידה חדה באיכות החיים. אך ההסברים האלה לא סיפקו את כולם, שהרי יש מדינות נוספות שהתזונה בהן בריאה וטובה והרפואה מתקדמת ועדיין יש הבדלי גובה ניכרים בין תושביהם לבין ההולנדים.

האם גבוהים יולדים יותר?
קבוצת חוקרים בראשותו של ד"ר גרט סטוּלפ החליטה לבדוק אם יש סיבות נוספות לגובהם של ההולנדים. החוקרים ניתחו נתונים של 42,612 גברים ונשים מהולנד ומצאו שלגברים הולנדיים גבוהים מהממוצע יש יותר ילדים מאשר לגברים הולנדיים נמוכים או בעלי גובה ממוצע.

המצב לגבי נשים היה מורכב יותר. ככלל, נשים הולנדיות שגובהן ממוצע יולדות יותר ילדים מנשים גבוהות, מאחר שנשים גבוהות מתחילות ללדת בגיל מאוחר יותר. אולם קצב הילודה של הנשים הגבוהות עולה על קצב הילודה של הנשים הממוצעות ומטה. התוצאות האלה נכונות גם אם מצליבים אותן עם נתונים נוספים של הנבדקים, כגון השכלה ומצב כלכלי.

המחקר לא כלל בדיקות גנטיות, אך תוצאות ניתוח הנתונים הובילו את החוקרים להסיק שהברירה הטבעית מילאה כנראה תפקיד חשוב בתופעת הגביהה של ההולנדים: עם הזמן יותר ויותר הולנדים הפיצו יותר ויותר את הגנים הגבוהים. "הברירה הטבעית, נוסף על התנאים הסביבתיים הטובים, עשויה להסביר מדוע ההולנדים כל כך גבוהים", סיכמו החוקרים.

פתרון התעלומה?
ההשערה הזאת נבדקת כעת ביתר שאת בידי המדענים, בהולנד ובמדינות נוספות. ועם זאת, הסיבה שהפכה את ההולנדים לעם הגבוה ביותר בעולם עדיין נחשבת תעלומה.

• דיויד 14

ההולנדים לא הכי גבוהים .

הסרבים והקרואטים גבוהים מההולנדים .
    1.86 מ' בממוצע מול 1.84 מ' בהתאמה לגברים .
    הם מעשנים , אוכלים לא משהו , עצבניים ובכל זאת .
    כנראה שהכל גנטי .

השאלה היותר מעניינת היא איך

השאלה היותר מעניינת היא איך זה שהולנדים וגרמנים שלחו שחקני כדורסל מצליחים לNBA בזמן שבאירופה מכבי ת"א מפרקת קבוצות גרמניות והולנדיות?

אופס התכוונתי לנבחרת ישראל