למה אנשים רבים כל כך מתנגדים לצמחים מהונדסים גנטית? פילוסופים ומדענים חקרו את התופעה וחזרו עם תובנות מהמדע הקוגניטיבי

השבחה גנטית היא פרקטיקה חקלאית עתיקת יומין – משחר ימי ההיסטוריה טיפחו בני אדם צמחים ובעלי חיים שהתאימו לצרכיהם, בתהליך ארוך של ברירה והשבחה. בדומה למנגנון האבולוציה בטבע, בני האדם העניקו עדיפות למוטציות אחדות שהופיעו בצמחים על פני אחרות.

דוגמה לכך היא העדיפות שניתנה למוטציה שגרמה לגרעינים של צמחים אחדים לא לנשור מהגבעול בעת ההבשלה. מוטציה כזאת יוצרת חיסרון אבולוציוני גדול עבור צמח בר, אבל עבור חקלאים יש בה דווקא יתרון גדול, שכן בזמן הקציר הזרעים נשארים צמודים לגבעול ולא מתפזרים על הארץ. להבדיל מהברירה הטבעית, במקרה זה יש יד מכוונת – האדם עצמו יוצר את הסביבה שמאפשרת לצמחים בעלי המוטציה לשגשג. במובן הזה ההשבחה הגנטית היא מעין "ברירה מלאכותית".

הנדסה גנטית שונה מברירה מלאכותית בכך שבעוד ברירה מלאכותית יכולה להתקדם רק בקצב שמכתיבות מוטציות טבעיות או מושרות, הנדסה גנטית מסוגלת להכניס גנים ייחודיים, שהסיכוי שיתפתחו באופן טבעי הוא אפסי. בתהליך הזה מוציאים חומר תורשתי מיצור אחד ומחדירים אותו ליצור אחר, כדי לקבל את התכונות הרצויות. לדוגמה, עגבניות שהוחדרו להן גנים של דגי קוטב, מפתחות עמידות לקרה. אפשר לגדל אותן גם באזורים קרים ולספק מזון לאוכלוסייה המתגוררת שם.

הטכנולוגיה הזאת פותחה כבר בשנות ה־70 של המאה ה־20 ובמזון שעבר הנדסה גנטית נעשה שימוש זה כעשרים שנה. כיום מתחולל סביב השימוש במזון הזה מאבק סוער ששותפים לו צדדים רבים – ביניהם פעילי איכות סביבה, מדענים וגופים מסחריים. בין הפטיש לסדן נמצא הציבור, שסופג מידע מורכב שאליו נלווה שטף של דיסאינפורמציה מבלבלת.

הפגנה נגד מזון מהונדס גנטית בארה"ב | צילום: SarahStierch, ויקיפדיה

מאין נובעת ההתנגדות?
צוות של פילוסופים ומדענים בלגים ביקשו להבין את מקור ההתנגדות העזה למזון מהונדס גנטית, למרות התרומה החיובית של התהליך הזה באספקת מזון לאוכלוסיית העולם הגדלה. לשם כך פנה הצוות לעזרת מדעני הקוגניציה (התודעה). במאמר שפרסמו לאחרונה בכתב העת Trends in Plant Scienceהם טוענים שהמוח האנושי נוטה לקלוט את הטענות השליליות והרגשיות שמפיצים ארגוני סביבה ומתנגדים אחרים למזון מהונדס גנטית.

"ייצוגים שליליים של הנדסה גנטית, כגון טענות שהנדסה גנטית גורמת למחלות וזיהום הסביבה, מתחברים לתחושות פנימיות של גועל", מסביר הפילוסוף סטפאן בלאנקה, "ומותירים רושם חזק על המוח. קשה מאוד להתמודד עם רגשות כאלה, בעיקר משום שהמדע של ההנדסה הגנטית מורכב וקשה להסבר".

סיבה נוספת להתנגדות למזון מהונדס גנטית היא התחושה שהאדם "משחק את אלוהים" ומתערב ללא היתר בתהליך היצירה הטבעי. ההתנגדות, כאמור, גם ניזונה מדיסאינפורמציה ונמצא שבציבור הרחב שוררת בורות נרחבת בנוגע למדע של מזון מהונדס.

ולמי הפתרונים?
לטענת חברי הצוות הפתרון טמון בהעברת מידע נכון ונגיש לקהל הרחב. לשם כך הם פיתחו יחידת הסברה להפגת מיתוסים שעוסקים בהנדסה הגנטית ומפצירים באנשי חינוך ליצור תוכניות דומות. "אנחנו רוצים לקרב את שני הצדדים ", אומר בלאנקה. "אי אפשר ניתן לטעון שכל מזון מהונדס גנטית הוא רע מטבעו. צריך ללמוד להסתכל על כל מקרה לגופו".

למחקר המקורי