האם חושי המישוש והמיקום הם בעצם חוש אחד? מחקר חדש מגלה שאותם תאי עצב מעבירים מידע תחושתי משני הסוגים.

מקובל לומר שלבני אדם יש חמישה חושים: ראייה, שמיעה, ריח, טעם ומישוש, אך הטענה הזאת רחוקה מלהיות מדויקת. די בהתבוננות פשוטה על עצמנו כדי לראות שיש לנו עוד סוגים רבים של חושים, שמספקים לנו ידע רב חשיבות על העולם הסובב אותנו אך אינם נכללים באף אחד מחמשת החושים שהזכרנו.

הדוגמאות לכך רבות. אנחנו חשים את מעבר הזמן, חוש הניווט מאפשר לנו לדעת היכן אנחנו נמצאים וחוש המיקום מורה לנו איפה בדיוק נמצאים איברנו השונים, כגון הידיים, הרגליים והראש. זה גם החוש שאליו מתייחס מחקר החדש, שבדק היכן במוח מעובד המידע על מיקום האיברים ובאילו ערוצים עצביים הוא מגיע לשם.

תא עצב במיקרוסקופ | תמונה: Fanny CASTETS, ויקיפדיה

החוקרים חיברו שלד רובוטי לזרועו של קוף, ובעזרתו הניעו את הזרוע באופן מדויק מאוד למקומות הרצויים להם. בנוסף הם חיברו את הקוף למכשיר שמסוגל להצמיד לזרועו מוט פלסטיק קטן בזוויות, מקומות ועוצמות משתנות. כך הם יכלו לשלוט בדיוק רב בסוג הגירויים המישושיים והמיקומיים שהקוף קיבל.

בנוסף חיברו החוקרים למוח הקוף אלקטרודות זעירות שמסוגלות למדוד פעילות עצבית של תאים בודדים באזור שמקבל מידע מעצבי חישה מהיד. כך הם יכלו להזיז את זרועו של הקוף באופן מדויק מאוד בחלל ולמדוד אילו תאים במוח מופעלים כשהזרוע נמצאת במקומות שונים, ואז לבדוק אותו דבר על נגיעה (חוש המישוש). בדרך הזאת מיפו החוקרים את אזור המוח הזה וזיהו את תבנית תאי העצב הספציפיים שמגיבים למקומות ספציפיים ונגיעות ספציפיות.

בזכות המדידות המדויקות הראו החוקרים שאותם תאי עצב בדיוק מעבירים מידע על שני סוגי הגירויים. יתרה מזאת, כשביצעו את שתי המניפולציות במקביל (כלומר הזיזו את הזרוע ונגעו בה בדיוק באותו זמן במוט הפלסטיק), התאים הגיבו באופן שונה מכפי שהגיבו לכל מניפולציה בנפרד. כלומר נמצא שהם מבצעים פעולה חישובית מורכבת שמשלבת בין חוש המישוש לחוש המיקום.

יש להזכיר שמדובר בנוירונים ראשוניים במוח, כלומר כאלה שמקבלים מידע ישיר מאיברי החישה. הממצא הזה סותר את התיאוריה שהייתה מקובלת עד כה, שגרסה שחישובים כאלה מבוצעים באזורים "מאוחרים" יותר של המוח, בעוד האזורים הראשוניים רק מווסתים את נתוני החושים שמגיעים למוח.

אם זה נכון, ושני סוגי המידע מגיעים למוח בערוצים דומים ונקלטים ומעובדים יחד כבר ב"שער הכניסה", האם בכלל נכון להתייחס אליהם כשני חושים נפרדים? אולי התפיסה שלנו לגבי מיקום היד שלנו ותחושת המישוש הן בעצם שני פנים של חוש אחד ויחיד.

למחקר המקורי