עוד אכזבה בחיפוש אחרי חיים תבוניים בחלל. סריקה של מאות אלפי גלקסיות בחיפוש אחרי עדויות לקיומן של חברות טכנולוגיות גילה רק סימנים קלושים – במקרה הטוב

מאז מאת שבני האדם החלו לחקור את החלל הם חיפשו סימנים לקיומן של תרבויות טכנולוגיות אחרות "שם למעלה". כעת, במקביל למאמצים המתמשכים לקלוט שידורי רדיו מהחלל, החלו בנאס"א במיזם שאפתני במיוחד – בריקה של גלקסיות שלמות בחיפוש אחרי סימנים לחיים תבוניים בהן.

בבסיס המחקר נמצאת ההנחה שאם בגלקסיה מסוימת קיימת חברה תרבותית חייזרית שמסוגלת להגיע לחלל החיצון, אזי אפשר למדוד את האנרגיה שמייצרת הטכנולוגיה שלה והיא תופיע באורכי הגל התת-אדומים. אולם גם חיפוש מקיף שנעשה בחלל הרחוק לא הצליח לזהות תרבויות כאלה.

קבוצת מדענים ערכה מחקר מקיף ראשון מסוגו בניסיון לאתר עדויות לקיומן של תרבויות מתקדמות במאות אלפי גלקסיות מחוץ לכדור הארץ. כדי להבין את סדרי הגודל נציין שגלקסיה היא מצבור של עשרות מיליארדי כוכבים  וביקום יש מאות מיליוני גלקסיות. לדוגמה, בגלקסיית שביל החלב שבה נמצאת מערכת השמש שלנו יש 400-200 מיליארד כוכבים.

שלוש הדרכים העיקריות לחיפוש אחר חיים חוץ ארציים: חיפוש אחרי עולמות אחרים, קליטת אותות מהחלל וחקר מערכת השמש | כרזה: הבית הלבן

במחקר חיפשו החוקרים קרינה באורכי גל של אור תת-אדום בינוני, כלומר קרינה אלקטרומגנטית שהאנרגיה והתדר שלה נמצאים  מתחת לאלה של האור האדום. הנחת המוצא של המחקר הייתה שאם אכן קיימות תרבויות מתקדמות בגלקסיות בחלל החיצון, הן ישתמשו באנרגיה לצורך עיבוד מידע, טיסות בחלל, תקשורת וכדומה. האנרגיה הזאת תוקרן החוצה בצורת חום באורכי גל תת-אדומים, בדיוק כמו שהמחשבים שלנו פולטים חום כשהם פועלים.

למרבה הצער, ברובן המכריע של הגלקסיות לא נמצאו עדויות לפעילות טכנולוגית כלשהי. העובדה הזאת מפתיעה, מאחר שהגלקסיות קיימות מיליארדי שנים, די והותר זמן ליצירת חיים. ייתכן כמובן שקיימים בהן חיים ברמה נמוכה יותר, שאינם פולטים מספיק אנרגיה ברמה שנוכל למדוד ולזהות.

עם זאת, בכל זאת נמצאו כ-50 גלקסיות שהראו רמות גבוהות יחסית של קרינה תת-אדומה בינונית, אך נראה שמקורה הוא בעיקר פעילות אטמוספרית טבעית או היווצרות של כוכבים. עם זאת, בחלק קטן מהגלקסיות שבהן נרשמו ערכי תת-אדום חריגים במיוחד נדרשות עדיין בדיקות נוספות כדי לזהות את מקור האנרגיה.

בהמשך סדרת המחקרים הזאת מקווים המדענים ללמוד איך להבחין ביתר הצלחה בין חום שנובע מתהליכים אטמוספריים טבעיים לחום הנובע משימוש בטכנולוגיות מתקדמות. אולי כך נגלה שכנים מעניינים בחלל.

למחקר המקורי

ד"ר חגית ניסן משה
המחלקה למדעי הצמח

ניסוח מדעי

"למרבה הצער, ברובן המכריע של הגלקסיות לא נמצאו עדויות לפעילות טכנולוגית כלשהי. העובדה הזאת מפתיעה, מאחר שהגלקסיות קיימות מיליארדי שנים, די והותר זמן ליצירת חיים" א. למרבה הצער? הצער נובע מאכזבה ואכזבה נובעת מציפיה שכשלה וציפיה יוצרת הטיות מחקריות. אתם בטוחים שזו כתבה מדעית? ב. ברובן המכריע לא נמצאו עדויות? כי בחלקן הזעום כן נמצאו? ג. "די והותר זמן ליצירת חיים". האומנם? כל הרעיון של יצירת חיים מעצמם "עם הזמן" הוא משאלת לב יותר מרעיון מוכח. לקחת משאלת לב ולהפוך אותה לבסיס עובדתי זה לא בדיוק תהליך מדעי. "אולי כך נגלה שכנים מעניינים בחלל." או יצורים שמעוניינים בהשמדתנו ובהשתלטות על כוכב ארץ. מי יודע.

• אודי