אחד המאפיינים המעניינים ביותר של מערכות המורכבות מאלקטרונים רבים, הינם המצבים המעוררים היציבים שלהם, כלומר מצבים בעלי אנרגיה מועטה הגבוהה ממצב היסוד של המערכת, אשר מתקיימים לאורך זמן רב. מצבים אלו נקראים פעמים רבות קוואזי-חלקיקים, שכן ניתן להסתכל עליהם כעל ישויות עצמאיות, בדומה לאלקטרונים, ולחקור את התנהגותם. מאחר וקוואזי-חלקיקים אלו מורכבים מאלקטרונים רבים, אשר באים באינטראקציה מסובכת האחד עם כל חבריו, תכונותיהם יכולים להיות שונות מאוד מתכונות האלקטרונים הבודדים המרכיבים את המערכת.

אחת הדוגמאות לכך הינם הסקרמיונים. סקרמיונים נוצרים בחומרים בהם האלקטרונים מסודרים כך שהספין של כל אלקטרון מכוון בדיוק באותו הכיוון כמו של כל שאר האלקטרונים, לדוגמה עקב נוכחותו של שדה מגנטי חיצוני חזק, אשר מכוון את ספין האלקטרונים לכיוון אליו הוא מצביע, וכך מקטין את האנרגיה.

במצב שכזה, קשה מאוד לאלקטרון בודד להפוך את הספין שלו, הדבר דורש אנרגיה רבה, לעומת זאת, אם מסיבה כלשהי מתחיל להיווצר שינוי בספין של אחד האלקטרונים, המערכת תעדיף ליצור סקרמיון, שהוא מעין מערבולת של ספין. במקום לשנות באופן חד את הספין של מספר אלקטרונים בודדים, אלקטרונים רבים משנים את הספין שלהם במידה מועטה, כל אחת מוסט קצת מן השני, כפי שניתן לראות בתמונה. התוצאה הינה סקרמיון. זהו למעשה חלקיק אשר מיקומו מוגדר היטב במרחב.

סקר מיונים הינם מעניינים במיוחד מאחר ויש להם אינטראקציה עם אלקטרונים. אם נדע היכן נמצא סקרמיון ונשלח אלקטרון אשר יחצה אותו, יקרו שני דברים. תחילה הספין של האלקטרון יסתובב בזמן שהוא נע בתוך הסקרמיון, וכאשר הוא יצא ממנו ישלים הספין סיבוב שלם. שנית, עקב סיבוב זה של הספין, האלקטרון והסקרמיון ידחו האחד את השני ועל כן האלקטרון יסטה ממסלולו המקורי.

המשמעות של כך היא שבאמצעות סקרמיונים ניתן להשיג קשר ישיר בין מסלולו של האלקטרון לספין שלו, תכונה חשובה בשדות מחקר וטכנולוגיה חדשים ומעניינים כגון ספינטרוניקה.

עד לאחרונה, היה ידוע כי סקרמיונים יוצרים מבנים מחזוריים, סריגים. השיטות הניסיוניות להבחנה בהם, התבססו על עובדה זו והבחינו רק בעצם קיומו של המבנה המחזורי. אולם כעת נמדדו לראשונה סקרמיונים בודדים. קבוצת מדענים יפן הצליחו לזהות סקרמיונים על ידי מדידת המגנטיזציה על פני השטח, של מגנטים מסוג מיוחד הנקרא מגנטיים קירליים. במגנטים אלו, בנוסף לסדר המגנטי הרגיל, השואף לכוון את כל הספינים של האלקטרונים באותו כיוון, קיימים אי סדר מסוים בסריג הבסיסי ממנו החומר מורכב, דבר אשר מעודד את האלקטרונים לשנות מידי פעם את הספין שלהם. מאחר וכמות האנרגיה הנדרשת לשנות ספין בודד גבוהה מאוד, נוצרים בחומרים אלו סקרמיונים, אשר דומים למערבולת, כל שבשפת המערבולת הספין של האלקטרונים עדין מצביע בכיוון "הנכון" אליו מצביעים שאר האלקטרונים בחומר, אולם במרכז המערבולת הספין מצביע לכיוון ההפוך (ראו תמונה).

על ידי מדידה מדויקת של מיקום הסקרמיונים, יכלו החוקרים להדגים כי סקרמיונים אלו אכן מסתדרים במבנה מחזורי, סריג חלת דבש, ויכלו למדוד תכונות שונות של סריג זה, כגון המרחק בין הסקרמיונים השכנים, התלות של יציבות הסריג בטמפרטורה וכו'.

מחקר זה פותח את הפתח למחקרים מקיפים יותר, אשר יעזרו בידע שנצבר אודות סקרמיונים על מנת לחקור את השפעתם על זרם המוזרם בדוגמה, בתקווה שתכונות אלו עשוית לסייע בעתיד, בין היתר, לתכנון רכיבים אלקטרונים העושים שימוש לא רק במטען האלקטרון, אלא גם בספין שלו.

תמונה – המחשה של סקרמיון, החיצים מתארים את כיוון הספין של האלקטרונים המרכיבים את הסקרמיון. כמו כן מתואר המסלול שיעבור אלקטרון אשר יחצה את הסקרמיון (הספין שלו יסתובב והוא ידחה מהסקרמיון)

בבליוגרפיה

Real-space observation of a two-dimensional skyrmion crystal, X. Z. Yu, Y. Onose, N. Kanazawa, J. H. Park, J. H. Han, Y. Matsui, N. Nagaosa, Y. Tokura, Nature 465, 901-904

Condensed-matter physics: Single skyrmions spotted,, Christian Pfleiderer, Achim Rosch Nature 465, 880-881

מאת: ירון גרוס
המחלקה לפיסיקה של חומר מעובה

PZT

האם זהו התהליך ברכיבים פזה אלקטריים?

• מומחה מצוות מכון דוידסוןאנה גריבנין

PZT

חומרים פיזו-אלקטריים הם חומרים שיכולים לשנות את צורתם כתוצאה מהפעלת מתח חשמלי עליהם (ולהפך). אלו חומרים שבהם נוצרים דיפולים חשמליים באופן טבעי.
    סקרמיונים לעומת זאת, יכולים להווצר בסוגים מסויימים של חומרים פרומגנטיים, אלו חומרים שבהמצא שדה מגנטי חיצוני, הספין של האלקטרונים שלהם יימצא בכיוון מקביל לשדה המגנטי.
    מדובר בסוג חומרים שונה ולא נמדדו סקרמיונים בחומרים פיזואלקטריים.

• שווה למדוד

למה לא????????????

הבה ונמדוד

• קלדעת

מלאכותי?

האם ניתן ליצור סקרמיון באופן מלאכותי
    ואיך אני לעשות את זה???.??.?......

סקרמיון מלאכותי

כן ניתן לעשות זאת. לאחרונה מדענים מאוניברסית המבורג הדגימו כיצד הם יכולים לכתוב ולמחוק סקרמיונים על תווך מגנטי. הדרך לעשות את זה היא לקרב מתכת דקה למרחק קטן מאוד מהתווך המגנטי להעביר בה זרם כך שהיא תיצור שדה מגנטי בקרבתה ולהניע אותה בצורה מסוימת מעל לתווך המגנטי.
    המכשיר עצמו (המתכת הדקה המסוגלת להתקרב מאוד למשטח דו מימדי ולנוע מעליו) קיים ופועל במעבדות רבות בעולם והוא מכונה STM , אולם היכולת לכתוב באמצעותו סקרמיונים הינה פיתוח חדש יחסית. ניתן לקרוא כתבה על כך באנגלית בקישור הבא

• חפרן

פוטון

מה קורה לפוטון שמתנגש בסקרמיון?

קיטוב של פוטונים

ההשפעה של פוטון על סקרמיון דומה מאוד להשפעה המתוארת בתמונה שבכתבה על הספין של האלקטרון.
    לפוטון ישנה כיווניות מסוימת הנקראת קיטוב. כפי שהספין של האלקטרון יכול להתהפך כאשר הוא עובר דרך הסקרמיון, כך יכול להשתנות הקיטוב של הפוטון
    למעשה זו אחת הדרכים לגלות את קיומם של סקרמיונים, על ידי הארה בפוטונים בקיטוב מסוים וחיפוש פוטונים בקיטוב אחר.

• ושוב אני

חומר פרומגטי קיר בלוך

האם זה לא מה שקורה בכל חומר פרומגנטי שנצמד למגנט?
    נוצר קיר בלוך שמאחוריו הספינים הפוכים

סקרמיונים וקירות בלוך

אכן בחומרים פרומגנטים, כאשר החומר אינו ממוגנט באופן חזק מאוד, קימים אזורים שונים בעלי כיוון מגטניות שונה, ובין אזורים אלו נוצרים "קירות בלוך", בהם כיוון הספין משתנה לא באופן חד אלא עם תבנית משהו.

סקרמיון הוא דוגמה לתבנית ספין לא טריוויאלית (לא כל הספינים למעלה או כולם למטה אלא תבנית בעלת צורה מסוימת) המתרחשת בשני מימדים (בניגוד לקירות בלו שהיא תופעה שקורת בחומרים עבים, כלומר בשלושה מימדים). בנוסף סקרמיונים אינם חיבים להוות קו גבול בין שני אזורים שונים בחומר

• טמבל מצוי

מהזה?

מה זה תלת ודו מימדי בהקשר של חומר?

דו מימד

מאחר ומדובר בתבנית של ספין של אלקטרונים, השאלה החשובה היא האם האלקטרונים יכולים לנוע בשלושה מימדים (כמו בגוש ברזל לדוגמה) או שמא הם מוגבלים לתנועה במישור, כלומר בשני מימדים בלבד. כיום יש חומרים רבים בהם האלקטרונים מוגבלים לתנועה שכזו

• בוזגלו

איזה?

אולי פירוט
    איזה חומרים הם דו מימדיים?

• busbhe

אלקטרון שחוצה קיר בלוך

מה קורה לאלקטרון שחוצה קיר בלוך?
    כלומר את כל הניסויים הנ"ל למה לא עשו על קירות בלוך

סקרמיונים וקירות בלוך

אני אתן לך השערה שלי.
    לסקרמיון יש תכונות מאוד קבועות. יש לו מספר "קוונטי", כלומד בדיד שמאפיין אותו (מספר זה מתאר בכמה מעלות הספין משתנה כאשר עושים סיבוב שלם מסביב לסקרמיון 360, 720 וכו'). ולכן, תנועה של כל אלקטרון דרך כל סקרמיון ניתן לנתח באופן זהה.

קיר בלוך, למיטב הבנתי הוא עצם הרבה יותר אקראי, מאחר והוא אינו מוגבל לשני מימדים תבנית הספין לאורכו יכולה להשנות בצורה מורכבת בהרבה. לכן כל אלקטרון שיחצה קיר בלוך, אםילו את אותו קיר בלוך בזווית שונה או מיקום שונה יכול לעבור תהליך שונה.