"מערכת המשלים" היא מערכת בגוף שמשמשת לזיהוי חיידקים ולחיסולם – אחת מזרועותיה של מערכת החיסון המורשת. המערכת מזהה חיידקים ומחסלת אותם בכך שהיא מנקבת את קרום התא שלהם וגורמת לתכולת התא להישפך החוצה.

המערכת פועלת בשילוב עם מערכת החיסון הנרכשת. נוסף על תרומתה לחיסול חיידקים היא משמשת גם שמושך תאי דם לבנים לאזור הנגוע, וכמו כן יודעת לזהות נוגדנים שהתחברו לגוף החיידק ולתקוף אותו. הסרטון שלפנינו מסביר את מנגנון הפעילות של מערכת המשלים.

הסרטון הופק בידי Good Earth Marketplace. תורגם בידי צוות דוידסון אונליין

מערכת המשלים היא זרוע במערכת החיסון המורשת, כלומר מערכת ההגנה מפני פולשים שאנחנו נולדים איתה ושאינה תלויה בזיכרון החיסוני שאנו רוכשים עם השנים. מדובר למעשה במעין תגובת שרשרת שהגוף יוצר על ידי כך שהוא קושר לממברנת החיידק חלבונים שיוצרים בה חורים, גורמים לחיידק לשפוך את תכולתו וכך מחסלים אותו.

מערכת המשלים היא אחת התשובות הראשונות שנותנת מערכת החיסון לפלישה של חיידקים, והיא פועלת במקביל לתאים הבולעניים ולנוגדנים טבעיים שקיימים בגוף. אף שמדובר בזרוע פרימיטיבית יחסית במערכת החיסון, שקיימת כבר אצל חסרי חוליות ימיים ירודים כמו האצטלן, במהלך האבולוציה היא עברה אינטגרציה עם פעילות מערכת החיסון הנרכשת, המורכבת הרבה יותר, והפכה לנדבך חשוב בתגובה החיסונית של הגוף.

נוסף על תפקידה המיידי של מערכת המשלים ככלי לתקיפה ישירה של חיידקים, גופנו משתמש בה גם כמנגנון לזיהוי ראשוני של פולשים. תאים בולעניים יודעים לזהות את רכיבי מערכת המשלים ולתקוף את החיידק. כמו כן, אחרי שהתגובה החיסונית הנרכשת כבר הופעלה ונוצרו נוגדנים ספציפיים נגד החיידק הפולש, מערכת המשלים לא מסיימת את תפקידה. רכיביה עוברים התאמה שמאפשרת להם לזהות לא רק רכיבים נפוצים על דופן החיידק אלא גם נוגדנים הקשורים אליהם, וכך לתקוף כל חיידק שמערכת החיסון הנרכשת סימנה עבורם.

מערכת המשלים אמנם אינה יכולה לנצח לבדה במערכה נגד הפולשים שחדרו לגוף, אך עם זאת היא ממלאת תפקיד חשוב במלחמה של הגוף בחיידקים.

למידע נוסף על התגובה החיסונית צפו בנושא חודש מרץ 2012 – מערכת החיסון, והיכנסו לתגית מערכת החיסון.

0 תגובות