השאלה המקורית: מה ההבדל בין שריר שנקרע, שריר שנמתח ושריר שנתפס?
יובל


פציעות ספורט הן דבר לא נעים. הן יכולות לגמור לספורטאים מקצוענים את הקריירה, או לעלות להם בחודשים ארוכים של טיפולים כואבים וניתוחים. בין הפגיעות הנפוצות ביותר נמצאים נזקים לשרירים, שמתמודדים עם אתגרים קשים במהלך פעילות מאומצת ודי במהלך לא זהיר אחד כדי לגרום להם נזקים חמורים.

את הפציעות האלה כולנו יודעים לדמיין. אחרי הכול, מי מאיתנו לא חווה מעולם כאב של שריר תפוס? אבל מה בדיוק ההבדל בין פציעות יומיומיות קלות לבין פציעות חמורות יותר שעלולות לרסק לספורטאי את הקריירה?

שריר תפוס
השרירים הם רקמה שמורכבת ממספר רב של תאים מאורכים בעלי מבנה של גליל, התאים האלה נקראים סיבי שריר והם מסודרים במקביל. מצב שבו שריר "נתפס" או מתכווץ נגרם בעקבות מאמץ יתר שאנחנו מטילים על הסיבים האלה.

התאים שמהם השריר מורכב זקוקים לחמצן כדי להפיק אנרגיה ועושים את זה בתהליך שקרוי "נשימה תאית". כשאנחנו מבצעים פעילות גופנית מאומצת וממושכת, כמות החמצן שמגיעה לתאי השריר אינה מספיקה כדי להפיק מספיק אנרגיה בתהליך הנשימה התאית, ולכן התאים מתחילים להפיק אנרגיה בתהליך אחר שנקרא "מעגל קורי".

תוצר הלוואי של התהליך הזה היא חומצת חלב, או חומצה לקטית, וכשזו מצטברת בשריר היא גורמת לכאב שמכונה "שריר תפוס" או "התכווצות שרירים". הכאב הזה נעלם בהדרגה כשחומצת החלב מנוקזת מהשריר. הטיפול נעשה על ידי עיסוי, מתיחות וחימום האזור כולם דברים שמסייעים לחומצת החלב להתנקז מהר מהשרירים.

שריר מתוח ושריר קרוע
קרעים בשריר קורים הרבה פחות, והם מתחלקים לשלוש דרגות חומרה:
לקרע בדרגה הראשונה נהוג לקרוא גם "מתיחת שרירים", ולרוב מקורו בנזק מזערי שנגרם לסיבי השריר. בדרך כלל הגוף יגיב לכך בכיווץ השרירים הסובבים את מקום הפציעה, כדי למנוע תנועה מיותרת ולאפשר לרקמה להתאושש ולהחלים.


מערכת שרירי השלד | איור: ויקיפדיה

הטיפול המיידי בשרירי מתוח עם קרע חלקי הוא הנחת קרח על האיבר כדי למנוע מהקרעים ומשטפי הדם להתפשט וכדי לצמצם תהליכי דלקת. כמו כן מומלץ לנוח כדי לאפשר לגוף להחלים כראוי ולבנות מחדש את סיבי השריר.

שני סוגי הקרעים האחרים נבדלים זה מזה ברמת החומרה שלהם ובטיפול שהם דורשים. קרע בדרגה השנייה נגרם כשכמה סיבי שריר נקרעים אך השריר כולו עדיין מחזיק מעמד. קרע בדרגה שלישית הוא קרע שלם של השריר מצב נדיר שדורש אבחון מדויק ולעתים אף ניתוח.

גורמים רבים יכולים לגרום לפציעות שרירים, והעיקריים שביניהם הם הפעלה של השרירים נגד כוח חיצוני גדול בהרבה, עייפות של השריר שגורמת להפעלה מאוחרת ולא מדויקת שלו, מאמץ ממושך והצטברות של נזקים מיקרוסקופיים בשרירים, וחבלות חיצוניות. כדי להפחית את הסיכוי לפציעות בשרירים מומלץ להקפיד על "תחזוקה" נכונה שלהם, שכוללת חיזוק השרירים ועבודה על גמישותם. שיפור הגמישות משפיע מאוד על היכולת של השריר לעמוד במתיחות ובלחצים. כמו כן, חימום יעיל של השרירים לפני האימון ואחריו משפיע באופן חיובי על הפחתת הסיכונים. ולבסוף, רבים ממליצים על "תחזוקה כללית של הגוף" שכוללת ג'קוזי, עיסוי מקצועי ומנוחה.

16 תגובות

  • פלונית

    בדרך כלל אתם מדייקים יותר

    ההסבר מטעה. מחקרים הצליחו לשלול קשר בין "שריר תפוס" לבין הצטברות חומצת חלב בשריר (הצטברות חומצת החלב גורמת כאב רק לטווח הקצר - החומצה מפונה מהר מאוד מהשריר). כרגע לא ברור מה גורם לכאב, אבל כנראה שמדובר בנזק מיקרוסקופי לרקמת השריר.

  • אנונימי

    בדרך כלל אתם מדויקים יותר

    ההסבר מטעה. מחקרים הצליחו לשלול קשר בין "שריר תפוס" לבין הצטברות חומצת חלב בשריר (הצטברות חומצת החלב גורמת כאב רק לטווח הקצר - החומצה מפונה מהר מאוד מהשריר). כרגע לא ברור מה גורם לכאב, אבל כנראה שמדובר בנזק מיקרוסקופי לרקמת השריר.

  • אנונימי

    מלפני יותר מחודש עשיתי אימון

    מלפני יותר מחודש עשיתי אימון לשריר האמה ואז כה דקות אחרי האימון פתאום היד התכווצה ועכשיו למרות שלא התאמנתי חודש היד מתכווצת מהדברים הכי קטנים כמו להחזיק את הטלפון לצבוט את הסנטר. יכול להיות שנגרם נזק?

  • נאור

    שריר

    יום שלשי האחרון התאמנתי עם מאמן כושר אישי לאחר שנים שלא התאמנתי ויודע שהשרירים יתפסו לי כמו שיש לי ברגליים
    אבל הידיים שלי מהמפרק ומטה כואבות לי מאוד ואני לא מצליח לישר את הידיים - השאלה שלי האם זה שרירים שנתפסו ברמה חזקה כיוון שאימצו אותם לאחר המון שנים ללא כושר או שזה משהו חמור יותר
    אשמח לתשובה מכם
    תודה רבה

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןמאיה קאהן

    מכון דוידסון לחינוך מדעי

    אנו לא עונים על שאלות רפואיות אישיות, אלא על נושאים מדעיים כלליים בלבד. בכל מקרה של שאלה אישית יש לפנות לייעוץ רפואי מוסמך

  • יואל

    אבחון קרעים

    שלום רב,
    החלקתי מגובה ונחתתי על רמפה המשמשת להוצאה והכנסה של כיסא גלגלים.עקב כך שברתי עצמות בית חזה 9,10,11 פלוס שכמה ימנית פלוס
    קרע חלקי בכתף פלוס נזק slap דרגה 3 פלוס קרע שרירים באזור המרפק הימני אבל קרעים נוספים באזורים אחרים ולא עברתי אבחון בכלל לגבי הקרעים שמשגעים אותי.מנסה לגרד אך זה מתחת לעור .כיצד ניתן לקבל אבחון מלא של כל הגוף?שכחתי לציין שמהצוואר כלפי השכמה הימנית ומטע גם שם יש כנראה קרע

  • תומר

    למה קרח

    בדלקת לאחר פציעה הגוף משקם את האזור הפגוע. הנחת קרח יכולה לפגוע בתהליך הדלקתי וכך בריפוי. קרח יכול להפחית את הכאב אבל אם הכאב נסבל, כנראה שעדיף בלי קרח
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4542673,00.html

  • אנונימי

    במאמר לא מדובר בדלקת, אלא

    במאמר לא מדובר בדלקת, אלא בסוגי קרעים בשריר.

  • אבי

    אני כותב את התגובה בשבת בשעה

    אני כותב את התגובה בשבת בשעה שבדרך כלל אני רץ בשטח כ23 ק"מ אני לא רץ היות ולפני שבוע כדי למנוע נפילה משכתי את רגל ימין קדימה ואז הרגשתי כאב בשריר ירך אחורי בישבן מייד הפסקתי לרוץ יומיים אחר כך רצתי על הכביש במהירות נמוכה יחסית הרגשתי כאב ומאז אני במנוחה מקרה זה קורה לי כשלושה חודשים לאחר מקרה אחר כדי לא לפגוע בכלב קטן שרצ לרגליים שלי עשיתי גם תנועה חריגה ואז הרגשתי כאב אז יכולתי לעשות מתיחות מלאות עבדתי ען רולר על השרירים של כל הרגל המשכתי לרוץ במהירות נמוכה יחסית ואחרי שבוע חזרתי לרוץ כרגיל ואף הגדלתי את המרחק הכאב בירך אחורי במרכז השריר (בקייץ רץ 5 פעמים בשבוע 13 ק"מ בחורץ 4 פעמים 3 פעמים 13 ק"מ ובשבת ריצה ארוכה של 23 ק"מ בשטח ולפעמים בכביש )
    כתבתי את המקרה שלי היות ובכתבה זו לא הצלחתי להבחין מדוע אז יכולתי לחזור מייד ואילו היום אני לא יכול לחזור לפעילות האם כדאי להמשיך את המנוחה או לחזור למרות הכאב או זה בכלל פציעה שונה

  • כהן מלי

    תופעות שלאחר ניתוח

    אני אחרי ניתוח החלפת מיפרק ירך,תווכי התנועה שלי מצויינים,אולם נוצרה אצלי בעיה חדשה...
    ללא התראה מוקדמת אני מרגישה פתאום סוג של נעילה של השריר בחלק האמצעי קידמי של הירך ללא יכול לזוז עד שאני מרגישה סוג של "קנק" כמו משהו שחוזר למקומו..לא הצליחו בינתיים לפתן=ור לי את הבעיה...אשמח לשמוע חוות דעת. תודה

  • אלונה

    האמה שלי כואבת מאוד וכואב לי

    האמה שלי כואבת מאוד וכואב לי להזיז אותה, השריר שלי נקרע?

  • יאשה

    עד כמה שידוע לי "מתיחת שריר"

    עד כמה שידוע לי "מתיחת שריר" זהו קרע במיקרופילמטים של תא השריר ללא נזק לשלמות התא עצמו לעומת קרע שריר שם יש פגיעה ממשית בתאי השריר.

  • טל

    כיצד שריר מתפתח?

    האם התפתחות השריר על ידי אימון היא לא למעשה יצירת קרעים מיקרוסקופיים בסיב השריר המתאחים לאורך זמן?
    האם זאת הכוונה בקרע בשריר בדרגה הראשונה / "מתיחת שרירים"? אם לא, איפה עובר הגבול בין קרעים מיקרוסקופיים לבין קרע בדרגה הראשונה?
    כמה זמן נמשך איחוי השריר לאחר אימון - מה מרווח הזמן המומלץ בין אימונים?

  • עמית

    שכחתם משהו די גדול בתחזוקה נכונה של שרירים

    תזונה...

  • חן

    כאבים המדמים קליקים בסיבוב הכתף

    שלום רב. לפחות בשנה האחרונה אני חווה כאבים עזים בכתף ובסיבוב הכתף כלפי מעלה ואחרונה אני שומע מעין קליקים פנימיים האם זה נשמע כמו קרע בשריר או דלקת? אף רופא לא הצליח לאבחן אותי אולי תוכלי לכוון אותי?

  • זאביק השועל

    מעגל קורי

    לפי מה שלמדתי, מעגל קורי הוא דווקא זה שאחראי לפינוי חומצות החלב מהשריר אל הכבד.
    ייצור חומצות החלב בגוף הוא תהליך תסיסה לקטית.
    אשמח להבהרה :)