מותו של תינוק מפגיעה שנגרמה כנראה מטלטול, מעלה שוב את הסוגיה הכואבת הזו לכותרות. מדוע טלטול עז גורם לפגיעה קשה ואף למוות? ומדוע תינוקות רגישים יותר לפגיעה כזו?

המוח הוא האיבר החשוב ביותר בגוף האדם. לכן, בשונה מאיברים אחרים, הוא נתון כולו בתוך קופסה קשיחה (הגולגולת) שתפקידה להגן עליו. אולם במקרים של פגיעה קשה הגולגולת עלולה להפוך למה שמכונה ברפואה "מגן כולא". אם מתרחש למשל דימום תוך-גולגולתי, אין לדם לאן להתנקז, הוא מפעיל לחץ גובר והולך על חלקים שונים במוח וכך גורם לפגיעות שעלולות להיות בלתי הפיכות.

מה קורה בטלטול?
המוח שלנו לא סתם קבוע בתוך הגולגולת – הוא צף בתוך הנוזל המוחי-שדרתי(Cerebro-Spinal Fluid, או CSFבקיצור), שמאפשר הסעת חומרים למוח ומגן עליו מפני חבטות עזות לראש. אפשר לדמות את זה לכדור גדול בתוך דלי מלא שמן – אם נבעט בדלי, הכדור אמנם ינוע בשמן אבל לא ייחבט בדופן באותה עוצמה שהיה נחבט אילו הדלי היה ריק מנוזלים. אולם אם החבטה עזה מספיק, המוח ייחבט בגולגולת למרות הנוזל שמגן עליו, ואירוע כזה מכונה "זעזוע מוח".

המכה ברקמת המוח עלולה לפגוע בתפקודים עצביים ולגרום בין השאר פגיעה בהכרה ובזיכרון, בחילות והקאות, טשטוש ראייה וצלצולים באוזניים. במקרים חמורים במיוחד, התנועה העזה של המוח בתוך הגולגולת עלולה להוביל לקריעה של כלי דם ולעלייה של הלחץ התוך-גולגולתי. גם אז, הדימום עשוי להיפסק מאליו במקרים רבים בזכות מנגנוני הקרישה של הגוף, אך דימום חמור עלול לגרום לפגיעות עצביות קשות ואף למוות.

צללית ראש אדם. מקור: agsandrew, Shutterstock

סכנת מוות או נזק מוחי קשה | מקור: agsandrew, Shutterstock

האם הסכנה גדולה יותר לתינוקות?

בשלבים הראשונים של חיינו המוח שלנו מתפתח הרבה יותר מהר משאר הגוף, כך שבגיל תשעה חודשים הוא כבר מגיע למחצית מגודלו הסופי. לכן הראש של תינוקות גדול יותר יחסית לגופם מאשר אצל מבוגרים. כשמטלטלים תינוק בחוזקה, עוצמת התנודות חזקה הרבה יותר מאשר אצל מבוגר, והכוח שבו נחבט המוח המטולטל בגולגולת, גדל בהתאמה.

בנוסף, חלק גדול מרקמת המוח של מבוגרים מורכב מתאים שמבודדים את סיבי העצב כדי לשפר את ההולכה החשמלית שלהם. התאים האלה הופכים את המוח קשיח מעט יותר, ולכן עמיד יותר לזעזועים. במוח של התינוק, שעדיין גדל ומתפתח במהירות, יש הרבה פחות תאים כאלה וכמות המים בו גדולה יותר יחסית למוח של אדם בוגר. כתוצאה מכך מרקם המוח שלו רך יותר, ולכן הוא מתעוות יותר בקלות בעת טלטולים ואזורים גדולים יותר עלולים להיחבט בגולגולת בעוצמה.

אם נחזור לדוגמת הדלי עם השמן, מוח התינוק אינו כדור מוצק אלא דומה יותר לבלון מלא מים שצורתו משתנה ומתעוותת כשהדלי סופג בעיטה חזקה. בגלל זה, החבטה שלו בדופן הכלי עלולה להיות נרחבת יותר.

קושי באבחון
טלטול תינוקות הוא אחת ההתעללויות הקטלניות ביותר. על פי נתוני המרכז האמריקני לבקרת מחלות, אחד מכל ארבעה תינוקות העוברים טלטול אלים, ימותו מהפגיעה. אחרים עלולים לסבול מפגיעות קשות בהן שיתוק, פיגור שכלי והתפתחותי ועיוורון. אחת הבעיות הגדולות בפגיעה שנגרמת מטלטול של תינוקות היא הקושי לאבחן את הנזק המוחי בזמן אמת. הבעיה גדולה במיוחד אם המשפחה או האדם הפוגע משקרים לצוות הרפואי או מנסים לטשטש את העובדות. פעמים רבות אנשי צוות מנוסים יכולים לאבחן פגיעה כזאת גם כך, על פי תסמינים ישירים כמו דימומים אופייניים במוח, או תסמינים עקיפים כמו שברים בצלעות התינוק שעלולים להיגרם מלפיתה חזקה של המטלטל. אך האבחון דורש זמן – ולפעמים זה עלול להיות ההבדל בין תינוק בריא לבין תינוק שיסבול מפגיעה מוחית בלתי הפיכה או אפילו מוות.

 

0 תגובות