לא מפורסם

הסרטן היא מחלה שקשה מאוד לטפל בה, בין השאר מפני שכל גידול שונה מרעהו ולכן דורש התייחסות אחרת. הכימותרפיה היא טיפול כימי כללי שפועל נגד תאים מתחלקים, על בסיס ההנחה שאם נפגע בחלוקת תאים בגוף נוכל להרוג את כל תאי הסרטן (שמתחלקים בקצב מהיר במיוחד), תוך פגיעה מזערית בתאים בריאים. עם זאת היא עדיין כרוכה בתופעות לא נעימות כמו נשירת שיער, חולשה, בחילות ואובדן תיאבון.

תהליך החלוקה של התא (מיטוזה) מתבצע ומבוקר באמצעות המידע המקודד בחומר הגנטי שלנו – הדנ"א (DNA). אם הדנ"א נפגם, הגוף צריך למצוא דרך לתקן את שרשרת החומר הגנטי או להשמיד את התא הפגום. כשהגוף אינו מצליח לפקח על תהליך החלוקה מצטברים עד מהרה עוד ועוד תאים שיוצרים את מה שאנו מכירים כ"גידול סרטני".

בסרטון שלפנינו נראה את ההבדלים בין תהליך חלוקה פגום לחלוקה תקינה של התא ונראה איך הסרטן מצליח להתפשט לחלקים נוספים בגוף. כמו כן נתוודע מקרוב להשפעות של הטיפול הכימותרפי על הגוף ונבין איך החלשת הגוף והמערכת החיסונית תורמת להשמדת התאים הסרטניים ולניצחון על המחלה.

הסרטון והכתבה נועדו לתת אינפורמציה מדעית למטרות חינוכיות בלבד ואין לראות בהן המלצה לטיפול או לשיטה כלשהם. המידע שבאתר אינו תחליף לייעוץ רפואי ואין להשתמש במידע שבו כשיקול להעדפת טיפול זה או אחר.

הסרטון הופק בידי חברת Nucleus Animations ותורגם בידי צוות דוידסון אונליין

גוף האדם מורכב מטריליוני תאים במגוון רב של גדלים, צורות ותפקודים, והתאים הם אבני הבניין של כל הרקמות שבו. ברקמות בריאות, תאים חדשים נוצרים בזמן שהתא מתחלק בתהליך שנקרא מיטוזה, וכשתאים מזדקנים הם משמידים את עצמם בתהליך הנקרא אפופטוזיס. איזון עדין חייב להישמר תמיד בין קצב ההתרבות של התאים לקצב התמותה שלהם. סרטן מתפתח כשהאיזון הזה משתבש ותאים מתחילים להתחלק ללא בקרה.

כימותרפיה היא טיפול שנעזר בתרופות חזקות כדי לעצור את גדילת התאים הסרטניים. הטיפול הזה ניתן בכמה דרכים: כדורים, זריקות או עירויים לווריד. כשהתרופות האלה נכנסות לגוף הן הורסות את התאים הסרטניים על ידי כך שהן עוצרות את המיטוזה וכך מונעות מהם לגדול או להתרבות. קיימים 50 סוגים שונים של תרופות כימותרפיות, שניתנות בנפרד או כקוקטייל של כמה תרופות.

כימותרפיה יכולה לסייע כדי לחסל את הסרטן, לעצור את התקדמותו או להקל על התסמינים שהוא גורם, להאריך את חיי החולה ולשפר ואת איכותם – הכל בהתאם לרמת ההתקדמות של הסרטן אצל החולה. אפשר להשתמש בכימותרפיה לבדה או לשלב אותה עם טיפולים אחרים כמו ניתוחים והקרנות.

לרוע המזל, הכימותרפיה איננה מבדילה בין תאים בריאים לתאים סרטניים ופוגעת בכולם, ובמיוחד בתאים שמתחלקים מהר כמו תאי זקיק השיער, תאי דם, מח העצם או תאי מין. פגיעה בתאים האלה עלולה להתבטא בנשירת שיער, בחילות והקאות, עייפות, דיכוי מערכת החיסון ואנמיה.

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

אתר דוידסון אונליין עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין לראות בכתוב בו תחליף לייעוץ רפואי או תזונתי. אין לצטט חלקים מכתבה זו, אלא רק את הכתבה בשלמותה.

6 תגובות

  • אהד

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום אהד
    הבחילות וההקאות הינן מסימני הלוואי היותר נפוצים של הכימותרפיה. ככה"נ הסיבה להופעתן היא גירוי של אזורים במוח האחראים על ההקאה (Chemoreceptor Trigger Zone - CTZ) על ידי התרופות הכימותרפיות המצויות בדם.
    מקווה שעזרתי
    ארז

  • אהד

    תודה. אמנם זה לא צ'אט אבל התעוררה לי עוד שאלה...

    זה אומר שרוב סוגי הכימותרפיות עוברות את ה BBB ?
    אני משער שבגידולים שאינם במוח מנסים לייצר חומרים ציטוטוקסיים שאינם מסיסים בשמן כדי שלא ישפיע על המוח. אני צודק?
    שוב תודה, זה מאוד מעניין.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום אהד
    ראשית, תרגיש חופשי לשאול הכל, ואנחנו נשתדל לענות כמיטב יכולתנו. יעילותן של רוב התרופות הכימתרפיות בחצית הBBB היא דווקא נמוכה למדי (אולם כנראה שמספיקה בשביל ליצור את תופעות הלוואי). אם אתה מעוניין להעמיק עוד בנושא, אתה מוזמן לקרוא את מאמר שנותן סקירה אודות טיפול בגידולים במוח עם דגש על חדירות הBBB לתרופות:
    http://goo.gl/4g7xu

    אם יהיו לך שאלות נוספות, נשמח לענות
    כל טוב וחג שמח
    ארז

  • אורית

    דרכים אחרות לטפל במחלת הסרטן

    ידוע כשיש גידול סרטני שהוא מסוג טריפת נגטיב במיוחד גרורתי השימוש הכימו אינו אפקטיבי ולהפך הוא פוגע בחולה מה ניתן לעשות במקום ?!?!

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום אורית
    האתר שלנו עוסק במתן מידע מדעי בלבד ואין אנו יכולים לתת ייעוץ רפואי. אני ממליץ לך לפנות לגורם רפואי מוסמך.
    כל טוב
    ארז