כולכם שמעתם בוודאי על מחלת הסרטן על שלל צורותיה. אך האם עצרתם אי פעם וניסיתם להבין איך היא מתפתחת? בסרטון שלפנינו מתוארת התפתחות מחלת המחלה מהתא הממאיר הראשון, דרך התפתחות הגידול והאופן שבו הוא מגייס את משאבי הגוף ועד לשליחת הגרורות לאיברים נוספים.
 

הסרטון תורגם בידי צוות דוידסון אונליין
Used with permission from the Howard Hughes Medical Institute, © 2008. All rights reserved.
We would like to thank Ms. Jennifer Bricken for all of her help

 

הסרטן אינו מחלה אחת, אלא אוסף של יותר ממאתיים מחלות שונות שהמכנה המשותף לכולן הוא שקבוצת תאים בגוף מתחילה להתחלק ללא בקרה. חלוקת התא היא תהליך מבוקר היטב שמתרחש בגופנו ללא הרף. כשתא ניזוק מסיבה כלשהי ואובד לו המנגנון שמווסת את החלוקה שלו, הוא מתחיל להתחלק ללא הרף. תאי הבת הם עותקים שלו, כולל הפגם שחל בו, ולכן גם הם מתחלקים ללא שליטה.

כשתא מתחלק בקצב מוגבר, ההסתברות לטעויות בשכפול הגנום בזמן החלוקה גדל, ולכן מצטברות עוד ועוד מוטציות שמאפשרות לתאים הסרטניים להתגבר על מכשולים כמו מנגנון המוות התאי המתוכנן (אפופטוזיס), פעילות מערכות ההגנה של הגוף (תאי T) נגדם, מערכות בקרה על ייצור הורמונים (שמאפשרים לגוף להגביר את קצב ייצור התאים ולגייס את משאביו) ועוד. מערכת החיסון שלנו יודעת לזהות תאים סרטניים ולהשמידם, אך לעתים היא מגלה את התא מאוחר מדי, אחרי שכבר פיתח עמידות או שקצב החלוקה שלו עולה על הקצב שבו תאי מערכת החיסון מצליחים להשמיד את התאים הפגומים.

המחלה, כאמור, מתחילה בתא בודד שאיבד את המנגנונים שמרסנים את החלוקה שלו. כעבור זמן מה התא הזה מתפתח למושבת תאים שנקראת גידול. הגידול זקוק לאספקה של חמצן, אנרגיה (סוכר) וחומרי גלם כדי להתקיים ולהמשיך להתרבות. לשם כך הוא מפריש הורמונים מיוחדים שקוראים לכלי דם להתפתח לעברו ולספק לו את כל החומרים הדרושים לו. הגידול מרמה למעשה את הגוף ומשתמש במשאביו כדי להמשיך לגדול. לתהליך הזה קוראים "אנגיוגנזה".

עם הזמן נפלטים תאים סרטניים למחזור הדם, דרך כלי הדם החדשים שנוצרו, ויוצרים גידולים חדשים במקומות אחרים בגוף, שנקראים גרורות. לתהליך זה קוראים "מטאסטזיס".

כל עוד הסרטן נמצא בשלב הגידול הבודד, אפשר פשוט להסיר את הגידול בניתוח וכך לחסל את הסרטן. אולם מספיק שתא אחד נפלט למחזור הדם והתיישב באזור אחר בגוף בשביל שהסרטן יחזור.

קיימות כיום גישות רבות לטיפול בסרטן, החל בשיטות כלליות כגון כימותרפיה (טיפול תרופתי שעוצר את חלוקת התאים בגוף) והקרנות (גרימת נזק קטלני לגוש תאים מסוים על ידי קרינה רדיואקטיבית) וכלה בשיטות ממוקדות יותר כגון חיסול תאים בעלי מאפיין ייחודי לסרטן בעזרת נוגדנים, או מניעת יצירה של כלי דם חדשים בניסיון "להרעיב" את הגידול.

סרטון של Random42 שמסביר יותא בפירוט את מנגנון האנגיוגנזה

7 תגובות

  • יאיר

    מה זה המנגנון הזה שמבקר את חלוקת התא? איך התא מתחלק ללא לפגוע בע

    מה זה המנגנון הזה שמבקר את חלוקת התא?
    איך התא מתחלק ללא לפגוע בעצמו?
    למה נוצרות מוטציות וההאם ניתן לחזות אותן?
    מהו מנגנון המוות התאי?
    מה האילו ההורמונים שגורמים לכלי הדם להתאגד סביב הגידול? איפה עוד הם משמשים?

  • יונתן מלכה

    כמה שאלות

    היי, אין לי מושג אם עדיין פעיל פה אבל אנסה את מזלי
    כמה שאלות:
    א. איך תא מאבד את מנגנון ההתחלקות הנורמטיבי (ואיך המנגנון פועל?)
    ב. כיצד עובד מנגנון המוות המתוכנן?
    ג. האם לאנשים עם סוכרת יש יותר או פחות סיכוי לחלות בסרטן, והאם סוכרת משפיעה גם על התא הסרטני? (כיוון שהתא זקוק לסוכרים כדי לשרוד)
    ד. האם הפגם התאי הוא דבר נרכש או מולד? כלומר האם התא דפוק מלכתחילה, או שישנו גורם משפיע שדופק אותו? אם מישהו/ רואה ויודע/ת או מכיר/ה מישהו/י, אשמח מאוד לשמוע
    משאיר את המספר שלי כאן
    תודה רבה 0556808887

  • אנונימי

    אפופטוזיס הוא מנגנון המוות

    אפופטוזיס הוא מנגנון המוות המתוכנן שיש לכל תא והמידע לתשובתך בגוגל

  • רוני פרידמן

    'להרעיב' את הסרטן

    שלום -
    מה הן הדרכים המקובלות היום לשם הרעבת הסרטן? אני יודעת על הרצאה ב-TED ע"י ויליאם לי הקשורה במזונות בעלי פוטנציאל להרעיב את הסרטן, אך עד כמה השיטה הזו מוכחת כיעילה? כמו כן, אילו שיטות נוספות ידועות כיום?

    תודה מראש.

    רוני.

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום רוני
    בהרצאתו עוסק ויליאם בהרעבת גידולים סרטניים על ידי עיכוב יצירת כלי דם. המידע שהוא מציג בנוגע לסוגי מזון הוא קצת בעייתי. המחקרים שהוא מציג על העגבניה נקראים "מחקרים אפידימיולוגים" כלומר מחקרים בהם התייחסו למשתנה אחד בתוך מדגם גדול, אך האם אנשים שאוכלים יותר עגבניות גם עושים יותר כושר?אוכלים יותר בריא? יותר מודעים לגופם? וכו'.

    על מנת לראות האם סוג מזון מסויים אכן עוזר יש צורך בניסוי קליני מסודר, כלומר התייחסות לאותו פרט מזון כאל תרופה ונטילה של מינונים קבועים לאורך זמן ובשימוש בקבוצת ביקורת שלא נוטלת את פרט המזון הזה.

    יתכן והמזון שהוא מציג אכן יעיל במניעת או אפילו ריפוי סרטן, אך קשה להגיע למסקנה הזאת מהמחקרים שהוא מציג.

    מקווה שעזרתי

    ארז

  • יוסי

    טיפוסי אוקוגנים

    נוגע לי כי ישנם אונקוגנים הפועלים
    כ-cell autonomous.
    למה הכוונה בכך?

  • אחד שיודע

    cell autonomous

    autonomous משמעותו שהאונקוגן גורם לפנוטיפ באותו תא שבו הוא קיים. לעומת זאת, אונקוגן מסוג non-autonomous גורם לפנוטיפ בתאים אחרים שבהם הוא לא קיים.