הסרטון שלפנינו ממחיש איך מתרחש תהליך הקישור של תא דם לבן (לויקוציט) לדופן כלי הדם, על מנת לעבור דרכו ולהגיע לאתר המטרה, כלומר אזור הדלקת. אפשר לראות כאן את אותם תהליכים מופלאים שמתרחשים בתוך התא, מרמת החלבון הבודד ועד לרמת התא השלם.

התהליך מתחיל כשקולטנים על קרום התא (ממברנה) מפעילים רצף של אירועים שמשנה את צורת התא על ידי כך שהוא מארגן מחדש את שלד התא ונותן לו את הגמישות הדרושה כדי להחליק בין התאים הצפופים המרכיבים את כלי הדם ולהמשיך במסעו אל אתר המטרה. נסו לזהות את חלקי התא השונים ואת התהליכים התאייים המוצגים בסרטון.
 

הסרטון הופק על ידי ע"י חברת Biovisions בשיתוף פעולה עם אוניברסיטת הרווארד

הסרטון שראינו נותן לנו הצצה נדירה בחלק זעיר מהתהליכים המופלאים שמתרחשים ללא הרף בגופנו. הסרטון עובר על כמה תחנות חשובות בתהליך הגיוס של תאי דם לבנים לאזורי דלקת. אפשר לחלק את התהליך לכמה חלקים:

 

ראשית, תא הדם הלבן מתגלגל על כלי הדם ומאט כשהוא נקשר לקולטנים מסוימים שיודעים לזהות אותו. הקולטנים האלה מופעלים כחלק תגובה דלקתית באזור וכביכול "קוראים" לתאי מערכת החיסון לבוא לאזור. בשלב הזה התא הלבן ניצב בפני בעיה תאי דופן כלי הדם צפופים מאוד, כדי למנוע דליפת דם לרקמות, ועליו להשתחל דרכם. לשם כך עליו לעצור במקום הנכון ולשנות את מבנהו לצורה גמישה יותר שתאפשר לו להשתחל פנימה.

כדי שתא הדם הלבן יוכל להיעצר, קולטנים נוספים מגויסים אל קרום התא ויוצרים קישורים רבים עם תאי דופן כלי הדם, שמגבירים כך את החיכוך ומאטים את הלויקוציט.

שלד התא הוא רשת תמיכה לצורתו, ובשלב הזה הוא מתחיל להתפרק ולהיבנות מחדש בצורה שתעניק לתא מבנה גמיש יותר. תפקידם של סיבי שלד התא לתת לתא צורה וחוזק, אך גם לשמש כמעין "פסי רכבת" שלאורכן נעות הווסיקולות (שלחופיות) אל אברוני היעד שלהם אברון גולג'י, קרום התא וכו'. החלבון שנראה בסרטון מהלך וגורר אחריו את הווסיקולה נקרא מיוזין. תפקידו במקרה זה הוא לגרור את הווסיקולה לאורך סיבי שלד התא אל אברון היעד שלה.

מערכת השעתוק של התא מושפעת מהאות ומייצרת חלבונים חדשים. תפקידם של החלבונים הללו הוא לעגן את התא אל כלי הדם ולאפשר לו להשתחל לתוך הרקמה. החלבונים האלה עוברים את תהליך העיבוד שלהם ברשת האנדופלזמטית ומשם מולכים על ידי שלחופיות אל אברון גולג'י ומשם מועברים על ידי וסיקולות החוצה אל קרום התא. הווסיקולות מתאחות עם קרום התא ותוכנן נשפך החוצה או מתאחה עם הקרום.

קולטנים מיוחדים שהגיעו זה עתה לקרום התא קושרים את הקולטנים המקבילים להם על דופן כלי הדם, והחלבונים שהופרשו מאותתים לדופן לאפשר ללויקוציט להשתחל פנימה. הם מאפשרים לתא ליצור קישור חזק עם דופן כלי הדם, והשינוי שחל קודם לכן בשלד התא מאפשר לו להשתחל החוצה אל הרקמה.

ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

תגובה אחת

  • יעקב

    התא

    מדהים