כולסטרול הוא ליפיד הנחוץ לבנייתן של ממברנות התאים. הכולסטרול נספג במערכת העיכול ומסונתז בכבד, נע בזרם הדם כאשר הוא צמוד לחלבונים במבנה הנקרא ליפופרוטאין בצפיפות נמוכה (LDL). הליפופרוטאין עשוי להיות מסוכן מאחר והוא יוצר משקעים בכלי הדם ועלול לגרום לחסימתם. סטרול צמחי מפריע לספיגת הכולסטרול בתהליך העיכול, מוריד את רמות ה LDL בדם, ועשוי להקטין את הסיכוי למחלות לב וטרשת עורקים. הסרטון הבא מציג את תהליך ספיגת הכולסטרול, העברתו לתאים, ואת אופן פעולתו של הסטרול הצמחי.

הסרטון הופק בידי חברת Random42 ותורגם בידי צוות דוידסון אונליין

כ 90% מהכולסטרול מסונתז בכבד ורק כ 10% ממנו מגיע ישירות ממזון. בכבד נארזים יחדיו הכולסטרול וליפופרוטאין באופן בו החלק השומני נמצא במרכז והוא מוקף בחלבונים. צורת אריזה זו מאפשרת לרכיבים השומניים לנוע בזרם הדם הודות לחלבונים החוצצים בינהם לבין הנוזל. למרות ש LDL ידוע גם בתור "כולסטרול רע" הוא חיוני לתאי הגוף לשם בניית ממברנת התא. כולסטרול יכול להשפיע על תכונותיהם הביו-פיסיקליות של ליפידים סמוכים אליו בממברנה וכך לגרום לשינוי של תכונות ממברנת התא עצמה. הכולסטרול הוא מולקולה קטנה יחסית לרוב הליפידים המרכיבים את הממברנה, על כן הוא יכול להדחס בינהם בקלות יחסית. באופן זה כולסטרול תורם להגברת הצפיפות באזורי הממברנה בו הוא נמצא בשפע והם הופכים להיות פחות נוזליים ובעלי תכונות הדומות יותר לג'ל. כך הכולסטרול מסייע ביצירת אזורי ממברנה הנקראים ליפידרפטים (רפסודות ליפידים), להם תכונות ייחודיות.

הליפידראפט אכן דומה במובן מסויים לרפסודה: הוא אזור קשיח וצפוף של ליפידים וחלבונים הצף בתוך הממברנה שרובה נוזלית. לאזורים אלו שימושים רבים והם קריטיים לתפקודו התקין של התא. למשל, הודות לצפיפות הגבוהה של חלבונים על הרפסודות קולטנים וחלבונים הנמצאים שם יכולים לפעול יחדיו ביעילות בזכות הקרבה המרחבית בינהם.

המונח "כולסטרול רע" הוצמד ל LDL מאחר והוא נוטה ליצור צברים, לשקוע ולהצמד לדופן כלי הדם. על כן רמה גבוהה שלו עלולה לגרום לטרשת עורקים ובעיות באספקת הדם. אך ה LDL מהווה רק חצי אחד במעגל חילוף החומרים של כולסטרול בגוף. ה"כולסטרול הטוב" הוא ליפופרוטאין בצפיפות גבוהה (HDL) המכיל פסולת ממנה התאים מעוניינים להיפטר, ובין היתר כולסטרול מחומצן שלא יכול לשמש לבניית ממברנות. ה HDL זכה לכינוי "כולסטרול טוב" מאחר ובניגול ל LDL הוא אינו מצטבר על דפנות כלי הדם וגורם לסתימתם. הוא משמש בין היתר ליצירת מלחי מרה מאחר והגוף לא מסוגל להפוך אותו בחזרה ל LDL. למעשה, הכולסטרול ה"טוב" מיותר לגוף והוא מעוניין להפטר ממנו בעוד שהכולסטרול ה"רע" נחוץ לגוף לשם בניית ממברנת התא.

עידו קמינסקי