הפלנקטון, מאבני היסוד של מארג המזון הימי, חיוניים לייצור החמצן ולאספקת המזון לבעלי החיים השונים באוקיינוסים, אך שינויי אקלים מאיימים על קיומם ויכולים להוביל להתדלדלות במאגרי הדגה

הפלנקטון קבוצה עצומה של יצורים ימיים שמה שמשותף לכולם הוא חוסר היכולת שלהם לשחות נגד הזרם. פלנקטון קיימים במגוון רחב של גדלים, החל מגודל של כ-0.2 מיקרומטר ועד לגודל של יותר מ-20 מילימטרים. הפלנקטון מהווים את הבסיס הרחב ביותר של מארג המזון הימי, ועל כן הם בעלי חשיבות עצומה.

הסרטון שלפנינו מספר את סיפורם של הפלנקטון מנקודת מבט של דג הטורף אותם:

הפלנקטון כמדד לטמפרטורת המים

הפלנקטון הינם הבסיס הרחב של מארג המזון הימי, והם מהווים מקור המזון לחלק ניכר משוכני הים, ובמיוחד ללרוות הדגים. ישנם מינים של פלנקטון שמיצרים מזון מאור השמש באמצעות פוטוסינתיזה (פיטופלנקטון) ויש פלנקטון הטורפים פלנקטון אחרים (זואופלנקטון). כך או אחרת, מארג המזון הימי אינו יכול להתקיים בלעדיהם. תפקיד חשוב נוסף של הפלנקטון, או יותר נכון, הפיטופלנקטון, הוא ייצור חמצן. הפיטופלנקטון מבצעים פוטוסינתיזה ובכך מייצרים כמחצית מכמות החמצן בעולם.

בשנים האחרונות נערכים לא מעט מחקרים אשר מצביעים על קשר ישיר בין ההתחממות הגלובלית לירידה בכמות הפלנקטון בים, דבר שעלול להוביל להתדלדלות הדגה. הפלנקטון מהווים למעשה מדד לטמפרטורת המים. בתנאים טובים של טמפרטורה תקינה הפלנקטון משגשגים, בעוד שבתנאים של טמפרטורה גבוהה יותר, המעוותת את זרמי הים, הם מתים. את הירידה בריכוז הפלנקטון ניתן למדוד באמצעות דגימות הנלקחות מהים או באמצעות הדמיות לווין של צבע האוקיינוס.

0 תגובות