הפלנקטון קבוצה עצומה של יצורים ימיים שמה שמשותף לכולם הוא חוסר היכולת לשחות נגד הזרם. פלנקטון קיימים במגוון רחב של גדלים מ0.2 מיקרומטר ועד מעל 20 מ"מ. הפלנקטון מהווים את הבסיס הרחב מאוד של מארג המזון הימי, ועקב כך חשיבותם עצומה. הסרטון שלפנינו מספר את סיפורם של הפלנקטון מנקודת מבט של דג הטורף אותם. לצפיה עם כתוביות לחצו על המלבן בתחתית הנגן ובחרו באפשרות Hebrew

 

ההרצאה ניתנה על ידי טיראני ת'יס, במסגרת פרוייקט TEDed

הפלנקטון הינם הבסיס הרחב של מארג המזון הימי, ומהווה מקור המזון לחלק ניכר משוכני הים, ובמיוחד ללרוות של דגים. ישנם מינים של פלנקטון אשר מיצרים מזון מאור השמש בתהליך הפוטוסינתיזה ויש פלנקטון הטורפים פלנקטון אחרים (גם בקרב הפלנקטון יש מארג מזון). כך או אחרת, מארג המזון הימי אינו יכול להתקיים בלעדיהם. תפקיד חשוב נוסף של הפלנקטון (או יותר נכון הפיטופלנקטון - הצמחיים) הוא ייצור חמצן. באמצעות תהליך הפוטוסינתיזה מייצרים הפיטופלנקטון כמחצית מכמות החמצן בעולם.

בשנים האחרונות נערכים לא מעט מחקרים אשר מצביעים על קשר ישיר בין ההתחממות הגלובלית לירידה בכמות הפלנקטון בים, דבר שעלול להוביל להתדלדלות הדגה. (ראו את הסרטון המכונות הירוקות שבים). הפלנקטון מהווים למעשה מדד לטמפרטורת המים. בתנאים טובים של טמפרטורה תקינה הפלנקטון משגשגים, בעוד שבתנאים של טמפרטורה גבוהה יותר, המעוותת את זרמי הים, הם מתים. את הירידה בריכוז הפלנקטון ניתן למדוד באמצעות דגימות הנלקחות מהים או באמצעות הדמיות לווין של צבע האוקיינוס.

ארז גרטי
דוקטורנט, המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע



הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות