הדנ"א (DNA) היא מולקולת ענק שמכילה את הצופן הגנטי של כל יצור חי. לכל יצור יש צופן גנטי ייחודי לו, וגם אם הדמיון הגנטי בין שני יצורים עשוי להיות גבוה מאוד, הוא לעולם לא יהיה זהה (למעט אצל תאומים זהים). כל תא בגופנו מכיל את כל המידע הגנטי הדרוש כדי ליצור ולתפעל את הגוף כולו. הסרטון שלפנינו מסביר בפשטות מהו הדנ"א, ממה הוא מורכב ועוד.

הופק בידי Cassiopeia Project. תורגם בידי צוות דוידסון אונליין

הדנ"א הוא המכנה המשותף של כל היצורים החיים בעולמנו. ברצף הדנ"א האדיר המצוי בגרעין כל תא חי בעולם מצוי המידע שמאפשר ליצור ולתפעל את האורגניזם כולו. הדנ"א של יצורים שונים נבדל זה מזה וגם הדנ"א של פרטים מאותו מין. ככל ששני יצורים קרובים יותר אבולוציונית זה לזה, כך הדנ"א שלהם יהיה דומה יותר.

על בסיס תבנית הדנ"א מייצר הגוף מולקולות של RNA שמהן הוא בונה חלבונים (אנזימים) השחקנים שמניעים את כל התהליכים בגוף. אחד המאפיינים שמאפשרים לדנ"א להיות מקור החיים היא היכולת שלו להשתכפל וליצור עותק נוסף זהה שלו, וכך לאפשר לתא החי להתחלק לשני תאים זהים שישמרו על אותו קוד גנטי. תהליך השכפול הזה אינו מושלם ולעתים מצטברות בו מוטציות שעשויות לשנות חלקים בצופן הגנטי ולשנות את פעילותם של החלבונים הנוצרים. הצטברות המוטציות הזו היא אחד הכוחות שהמניעים את תהליך האבולוציה.

3 תגובות

  • דניאל

    דניאל

    מישהו מהמכון מוכן להזמין אותי לשיחה כדי להסביר לי את ההגיון של יצירת החיים,
    אני רוצה לחזור בשאלה ולא מוצא מישהו שישכנע אותי. יש לי הרבה שאלות ותמיהות ולא הספיק לי כל החומר וההרצאות שראיתי כדי להשתכנע.
    אני צריך מישהו שידבר איתי

  • אליהו

    שאלה

    איך אפשר להסביר את העובדה שלבני אדם יש גנים שונים אך לכולנו יש את אותם החלבונים בגוף?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    שלום אליהו

    לבני האדם אין גנים שונים. יש הבדלים קלים מאוד, בעיקר באזורים לא מקודדים, אך גם באזורים מקודדים. ההבדלים הללו יוצרים וריאציות שונות של אותם הגנים היוצרים את אותה השונות אותה אנו רואים. רק על מנת להמחיש לך עד כמה ההבדלים קטנים, ההבדל הממוצע בין שני בני אדם (אם נזניח קרבה משפחתית, עדתית וגיאוגרפית) עומד על כ-0.1-0.4%, וגם שם רוב השוני הוא באזורים לא מקודדים.

    מעבר לכך, גם כאשר ההבדלים נופלים על אזור המקודד לחלבון, אכן ניתן לראות בחלק מהמקרים הבדלים גם בחלבון שמתבטא, אם כי לא תמיד הבדלים אלו משפיעים על הפעילות.

    מקווה שעזרתי

    ארז