דגים עם ריאות? יש דבר כזה. באזורי ביצות מסוימים חיים דגים שנושמים גם עם זימים וגם עם ריאות, ומסוגלים לשרוד כך תקופות ארוכות מחוץ למים כשסביבת המחיה שלהם מתייבשת

מקובל לחשוב שדגים נושמים עם זימים ושהריאות הן איבר ייחודי של יצורי היבשה, ושל אי אלו יצורים שחזרו במהלך האבולוציה לחיות במים, כמו היונקים הימיים. אולם דגי הריאות הופכים את כל ההנחה הזאת על ראשה יש להם זימים שמאפשרים להם לנשום מתחת למים, אך גם ריאות שמאפשרות להם לנשום באוויר הפתוח.

דגי הריאות (שם מדעי: Dipnoi) הם סדרה קטנה בתת מחלקת בשרני הסנפיר שבמחלקת דגי הגרם. בסך הכל ידועים שישה מינים של דגים כאלה: אחד באוסטרליה, אחד נוסף בדרום אמריקה והיתר באזורי ביצות ליד קו המשווה באפריקה. חוקרים רבים רואים בהם הוכחה חיה לכך שהחולייתנים היבשתיים מקורם מדגים, שריד לשלב ביניים אבולוציוני כלשהו בין החיים בים ליבשה.

הדגים הייחודיים והנדירים האלה חיים באזורי מחייה של מים מתוקים בוציים, שמתאפיינים בהיעדר אור, ריקבון רב וריכוזים נמוכים של חמצן. בתנאים האלה יש להם יתרון על פני רוב בעלי החיים האחרים, כיוון שהם מסוגלים לנשום הן באמצעות זימים והן באמצעות ריאות. 


דג ריאות אפריקאי משויש | צילום: OpenCage, ויקיפדיה

קיימים הבדלים פיזיולוגיים בין המינים השונים של דגי הריאות, שמתאפיינים בין היתר במספר הריאות שלהם ובמעטה הקשקשים. לדג האוסטרלי יש ריאה אחת בלבד וגופו מכוסה קשקשים, ואילו לאחרים יש זוג ריאות ואין להם קשקשים. הזנים מאפריקה ודרום אמריקה אינם מסוגלים לספק את צרכי החמצן שלהם באמצעות הזימים בלבד, וחייבים לנשום גם באמצעות הריאות.

בקיץ, כשהביצות מתייבשות, דגי הריאות האפריקאיים והדרום אמריקאיים נכנסים לתרדמת שבמהלכה הם מפרישים מעטה רירי שמכסה אותם ומגן עליהם ומשאירים בו רק פתח אחד לנשימה. במקרים מסוימים נצפו דגי ריאות ששרדו שלוש שנים בתוך אדמה יבשה שהתקשתה, ועם בוא הגשמים התעוררו וחזרו לתפקוד מלא. 

יש לדייק ולשים לב שאף על פי שלדג ריאות חייבות להיות ריאות, לא די בקיומן כדי שנגדיר אותם דגי ריאות. קיימים דגים שיש להם ריאות מסוגים אחרים אך הם אינם משתמשים בהן לנשימה אלא כשלפוחית ציפה ועוד.

יעל גרופר
המחלקה לאימונולוגיה
מכון ויצמן למדע


הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בתגובה לכתבה זו ואנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה יתקבלו תמיד בברכה.

0 תגובות