לא מפורסם

דמיינו לעצמכם חייל שנושא את התותח שלו עליו ומוכן להגיב לכל איום בירי בקצב של חמישים פגזים בשנייה. התותחן הזה קיים בטבע, בדמות חיפושית קטנה עם מנגנון ירי משוכלל

נמרים ודובים  הם חיות מפחידות לכל הדעות. גם בעולם החרקים לא חסרים נציגים מאיימים: למשל צרעות, שפיריות ואפילו תיקנים. אבל חיפושיות? מה כבר יש לפחד מחיפושית תמימה?

ובכן, הכירו את החיפושית המפציצה. כלפי חוץ אמנם אין בה שום דבר מיוחד, אך ברשותה יש ארסנל מרתיע. לחיפושית הקטנה הזאת, שגודלה פחות מסנטימטר, יש מתקן פיצוץ ייחודי – כשאויב מתקיף אותה היא מפעילה נגדו פיצוץ מבוקר. בחלק האחורי של גופה נמצא זוג צינורות, ובעת סכנה פורצים מהם שני סילונים של נוזל רותח ומבאיש, פוגעים באויב ומשתקים אותו. למנגנון ההגנה הזה נלווה קול נפץ אופייני, שהקנה לחיפושית את שמה.


החיפושית המפציצה | צילום: פיטר הלץ, ויקיפדיה

איך פועל המנגנון?

בגופה של החיפושית יש בלוטות שמייצרות שני חומרים שונים – אחד מהם מכיל 10 אחוז הידרוכינון והאחר מכיל 23 אחוז מיחמצן. החומרים האלה עוברים לשתי שלפוחיות, מתערבבים בהן שם והתערובת מוזרמת מהבלוטות אל "תא פיצוץ" בעל מעטה שרירי ועמידות גבוהה ללחץ ולטמפרטורה גבוהה.

התגובה שנוצרת במפגש בין שני החומרים משחררת אנרגיה רבה. כשהחיפושית מזהה סכנה היא מפרישה אנזים (חלבון) שיוצר תגובה חריפה בין החומרים, וסילון של נוזל לוהט מותז החוצה בכוח תוך השמעת קול. לנוזל הזה קוראים בנזוקינון ויש גם חרקים נוספים שמשתמשים בו להגנה. החיפושית המפציצה ייחודית לעומת חרקים נוספים בכך שהיא מחממת את הנוזל ומתיזה אותו בסידרה של פעימות זעירות בקצב שיכול להגיע לחמישים פעימות בשנייה.

צפו באסטרטגיית ההגנה המדהימה של החיפושית:

מפציצה ואינה מתפוצצת

במשך שנים תהו החוקרים איך זה שהחיפושית מפציצה אך אינה נפגעת מההדף ומעוצמת הפיצוץ? מחקר חדש מציע פתרונות לתעלומה.

החוקרים נעזרו בצילומי רנטגן ותיעדו את תהליך הפיצוץ במצלמה מהירה שקולטת 2,000 פריימים לשנייה.התברר שהחיפושית המפציצה מסנתזת את החומרים הכימיים רק ברגע השימוש ועושה את התהליך בתא פיצוץ ייחודי ומוגן. התא ניחן במבנה קשיח שמגן עליה ממתיחה כשהטמפרטורות עולות ובזמן הפיצוץ. האברון פועל כתא מבודד שבו נערכת תגובה כימית אקזותרמית (פולטת חום) שנשלטת על ידי שרירים ושסתום ייחודי.

רכיבים אחרים במערכת, כגון צינורות ההובלה, גמישים יותר ומאפשרים לחיפושית לשלוט בפעימות הסילון של נוזל התרסיס. מנגנון נוסף שמאפשר לחיפושית להפגיז את אויביה בלי להיפגע הוא השימוש שהיא עושה בפעימות – אמצעי שמאפשר לתא להתקרר קצת בין סילון נוזל אחד לשני.

המנגנון הזה מאפשר לחיפושית לחיות חיים נוחים עם מעט מאוד טורפים, פרט לאי אלו אויבים מיוחדים מאוד שפיתחו בהצלחה אמצעי הגנה נגד התרסיס הרעיל והלוהט.

למאמר המקורי

 

0 תגובות