שנה הנה פרק הזמן הדרוש לכדור הארץ להקיף את השמש פעם אחת. השנה נחשבת כפרק זמן סטנדרטי וקבוע בן 365 ורבע ימים, אך למעשה היא מושג מורכב בהרבה התלוי לא רק בסיבוב כדור הארץ סביב השמש, אלא גם בתנועת השמש סביב מרכז הגלקסיה, כוחות המשיכה של השמש, כדור הארץ והירח, ציר הסיבוב של כדור הארץ, מישור הסיבוב שלו, ועוד. הסרטון שלפנינו דן בכל הפרמטרים הללו ומסביר את המושג "שנה".

סרטון זה תורגם בידי צוות אתר דוידסון אונליין
הסרטון הופק בידי 
cassiopeia project

כדור הארץ סובב סביב השמש במחזור הנקרא שנה. בשנה קלנדרית יש 365 ימים, ובעם ב-4 שנים מתווסף יום נוסף (שנה מעוברת). בגלל שהשמש איננה עומדת במקומה אלא חגה סביב מרכז הגלקסיה ו"גוררת" את כדור הארץ ביחד איתה, כדור הארץ אינו חוזר לנקודת ההתחלה המדוייקת ולכן זה קשה למדוד שנה באופן מדוייק. לשם כך ישנם מספר שיטות להגדרת שנה:

שנה סידראלית - פרק הזמן אשר לוקח לקונסטלציות הכוכבים המרוחקות לחזור למצב הראשוני שלהם בשמי הלילה. היות ואותם כוכבים מאוד רחוקים מכדור הארץ, השינוי במיקום היחסי זניח וניתן להתייחס אליהם כעומדים במקום.

שנה טרופית - מדידת אורך השנה לפי חילופי העונות. מיקום השמש בצהרי היום משתנה מיום ליום עד שחוזר למיקומו המקורי (לפי מסלול האנאלמה).

אורך השנה מושפע ממספר גורמים הדרגתיים ומחזוריים בנטיית מסלול כדור הארץ. למשל התקדמות ציר כדור הארץ, תנודות במישור הסיבוב ועוד.

מאת: ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע
 
 
הערה לגולשים

אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • מורה למדעים ושפה

    שגיאת הקלדה

    תודה רבה על המאמר החשוב. אצלי הוא מופיע ראשון בתוצאות בגוגל. לכן עוד יותר חשוב שתתקנו את שגיאת ההקלדה ובעם=ופעם בשורה הראשונה מתחת לסרטון.

  • חנן

    לא שומעים כלום בסרט נראה לי מחקתם את הפס קול

    לא שומעים