אוזון הינו גז המכיל שלושה אטומי חמצן הקשורים זה לזה. האוזון מהווה חלק חשוב באטמוספרה שלנו. האוזון חוסם קרינת שמש מזיקה ובכך מאפשר חיים מורכבים בכדור הארץ. קיימים גזים רעילים הנקראים פריאונים ופוגעים בשכבת האוזון. גזים אלו נמצאים בגזי קירור ישנים ובתרסיסים מסוימים. הסרטון שלפנינו מציג את גז האוזון ואת אופן הפגיעה בו על ידי פריאונים. הסרטון מלווה בדיבוב לאנגלית על כן הוספתי תרגום והסברים בהמשך העמוד.

סרטון זה נלקח מ-Dr. Dan Izzo. לאתר שלו לחצו כאן

אוזון הוא מולקולה המכילה שלושה אטומים של חמצן, בניגוד לחמצן שאנו נושמים המכיל שתי מולקולות חמצן. רוב האוזון נמצא בשכבת הסטראטוספרה בחלקה העליון של האטמוספרה, שם הוא נוצר. האוזון נוצר כאשר קרינת UV חזקה פוגעת במולקולת חמצן ושוברת את הקשר. החמצנים הנותרים נקשרים למוקולות חמצן אחרות ליצירת שתי מולקולות אוזון. האוזון סופג את רוב קרינת ה-UV המזיקה מהשמש לפני שהיא מגיעה אלינו. קרניים אלו עלולות לגרום לסרטן העור ומחלות נוספות.

קבוצת מולקולות הנקראות כלורופלואורו פחמנים, או בקיצור פריאונים (CFC) מהווים איום על שכבת האוזון. פריאונים הם מולקולות המכילות כלור, פחמן ופלואור ומשמשים בעיקר כגזי קירור במזגנים או מקררים ישנים. בגלל שמדובר בגז, הוא עלול לדלוף מהמכלים aבהם הוא מאוחסן ולהגיע לאטמוספרה. כאשר הוא מגיע לאטמוספרה, מדענים מאמינים ששרשרת תגובות הגורמת להרס מולקולות אוזון מתרחשת.

ראשית, קרינה חזקה מהשמש שוברת אטום כלור מהפריאון. אטומי הכלור הללו מגיבים עם מולקולות נוספות באטמוספרה. כאשר מולקולות פריאון מגיבה עם מולקולת אוזון, היא "גונבת" את אחד החמצנים ויוצרת למעשה כלור חד חמצני ומולקולת חמצן. הכלור החד חמצני מגיב בקלות עם אטומי חמצן בודדים ליצירת חמצן ואטום כלור הממשיך לפרק מולקולות אוזון. מדענים מעריכים כי אטום כלור יחיד יכול לפרק 100,000 מולקולות אוזון. הכלור למעשה מתפקד כקטליזטור (זרז) לפירוק אוזון.

 

מאת: ארז גרטי
המחלקה לכימיה ביולוגית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

3 תגובות

  • עמית

    כלור חד חמצני

    למה אטום חמצן מעדיף להיקשר לכלור מאשר להישאר בקשר עם החמצן במולקולת האוזון?

  • גלעד

    אוזון

    מה יש במולקולת האוזון שמסוגלת לספוג את קרינת ה - UV שמולקולות אחרות כמו (O2) לא מסוגלות? והאם יש עוד אטומים או מולקולת אשר מסוגלות לבלוע/לחסום את הקרינה הזו?

  • עידו קמינסקי

    תשובה

    שלום גלעד

    מולקולת חמצן מתפרקת כאשר היא נחשפת לקרינת UV, או במלים אחרות כאשר היא סופגת את הקרינה. שני יוני החמצן שנוצרו הם מאוד ראקטיביים ונקשרים לשתי מולקולות חמצן ויצירת שתי מולקולות אוזון (O3). המבנה של אוזון הוא פחות פגיע מחמצן לקרינת UV, על כן דרושה יותר קרינת UV על מנת לפרקו חזרה ליוני חמצן. מכאן שתוצר הלוואי של פירוק והרכבת האוזון הוא ספיגת חלק משמעותי מקרינת הUV. מולקולות אחרות באטמוספירה אינן כה יעילות בספיגת קרינת הUV בשל חוזק הקשרים התוך מולקולריים, וגם בשל יכולתם לספוק קרינה באורך הגל של הUV.

    מקווה שעזרתי

    ארז