כיצד פועלת תחנת כח המונעת בגז?

29 בדצמבר, 2010
5 min
גז טבעי הינו מחצב טבע שימושי, המשמש אותנו כדלק לחימום, בישול, והפקת חשמל. הגז הטבעי מורכב מתערובת גזים פחממניים, כאשר העיקרי שבהם מתאן. זיהום האוויר שנפלט בשריפת גז טבעי הוא נמוך ביחס לשריפת פחם או נפט, ומחירו הוא לרב נמוך יותר, ולכן מדינות רבות בוחרות להפיק חשמל בתחנות המונעות בגז כאלטרנטיבה לתחנות כח המונעות בפחם או בנפט.

גז טבעי הינו מחצב טבע שימושי, המשמש אותנו כדלק לחימום, בישול, הנעת רכבים והפקת חשמל. הגז הטבעי מורכב מתערובת גזים פחממניים, כאשר העיקרי שבהם מתאן. זיהום האוויר שנפלט בשריפת גז טבעי הוא נמוך ביחס לשריפת פחם או נפט, ומחירו הוא לרב נמוך יותר, ולכן מדינות רבות בוחרות להפיק חשמל בתחנות המונעות בגז כאלטרנטיבה לתחנות כח המונעות בפחם או בנפט. עם זאת, גז המתאן הוא גז חממה חזק במיוחד, ושריפתו פולטת פחמן דו-חמצני. לכן תחנות כח המונעות בגז אינן מהוות פתרון מספק להתחממות האקלים. בנוסף, בעוד שריפת הגז נחשבת נקייה ביחס לשריפת פחם ונפט, היא עדיין פולטת מזהמים רעילים שונים. עיקרון הפעולה של התחנה מאוד פשוט: שריפה של פחם המחממת מים במערכת סגורה. המים מתאדים והופכים לקיטור. הקיטור גורם להנעת בוכנה המניע מגנטים היוצריים שדה חשמלי. למעשה יש לנו כאן גלגול אנרגיה מאנרגיה פוטנציאלית כימית הנמצאת בגז טבעי. לאנרגית חום (אנרגיה קינטית תרמית) האנרגיה התרמית מתגלגלת לאנרגיה קינטית מכאנית שמתגלגלת לאנרגיה חשמלית. 

סרטון זה תורגם בידי צות אתר דוידסון אונליין.
הסרטון הופק בידי חברת החשמל הנורווגית - statkraft
הסרטון הועלה על פי בקשתה של הגולשת אריאלה.

עקרון פעולת תחנת הכח המונעת בגז זהה לעקרון פעולת תחנות כח גרעינית ופחמית, ומבוסס על הרתחת מים, יצירת אדי קיטור המניעים קבוצת מגנטים היוצרים זרם חשמלי. בתחנה ישנן שתי טורבינות, טורבינת גז, אשר שורפת את הגז והאוויר הדחוסים, ואדי הפליטה מניעים את להבים המניעים את הרוטור. החום הנפלט מבעירה זו מרתיח מים ויוצר קיטור המובל לטורבינה השנייה - טורבינת הקיטור, אשר מניעה להבים המניעים את הרוטור גם כן. תנועת הרוטור יוצרת שינוי בשדה המגנטי אשר משרה יצירת זרם חשמלי, המוזן לרשת החשמל. ישנן מספר תחנות בארץ אשר עוברות או עברו להפקת חשמל באמצעות גז טבעי, ובינהן רידינג ואשכול. איו ספק שגילוי באר הגז תמר1 מול חופי חיפה, תעודד מגמה זו.