ברוב כלי הרכב הנמכרים כיום מותקנת כרית אוויר במושב הקדמי. תפקיד הכרית הוא להתנפח בזמן תאונה ולמנוע חבטה של ראש הנהג בשימשה הקדמית. כרית האוויר פועלת בעזרת תגובה כימית מאוד פשוטה המתבצעת במערכת סגורה ומופעלת על ידי חום הנוצר בעקבות המכה. הסרטון שלפנינו מתאר כיצד מופעל כרית האוויר תוך מתן דגש על הפן הכימי של מנגנון הפעולה. הסרטון מלווה בהסברים באנגלית, על כן הוספתי תרגום והסברים בהמשך העמוד.

הסרטון נלקח מהאתר chemtopics

כאשר רכב בעל כרית אוויר עובר תאונה, ההאטה הפתאומית במהירות הרכב גורמת להפעלת מתג המתחיל תגובה כימית היוצרת גז. תגובה זו היא פירוק סודיום אזיד (NaN3) לנתרן (מוצק) וחנקן (גז). תגובה זו היא אקסותרמית (פולטת חום). מחמצן מוסף לתגובה על מנת שיגיב עם הנתרן ליצירת דו תחמוצת הנתרן (Na2O). היות והתגובה יוצרת חום הגז מתפשט (בהתאם לחוק בויל), אך לאחר זמן קצר (50 אלפיות השנייה) מתקרר והכרית מתכווצת חלקית ומאפשרת לנוסעים מרחב תנועה.

המערכת שתוארה כאן היא מערכת סגורה, כלומר לא התווספו חומרים חדשים, אלא נעשה שימוש בחומרים הקיימים, השינוי היחיד שחל היה הוספת האנרגיה על ידי האטה פתאומית של הרכב. ההבדל שנוצר בנפח התגובה נגרם בעקבות יצירת גז שהתפשט בחום שנוצר.

7 תגובות

  • עדה

    סליחה , האם חלה טעות ברישום

    סליחה , האם חלה טעות ברישום הנוסחה של תרכובת הנתרן? צריך להיות Na3N ?

  • עש

    לא, זו לא טעות.

    לא, זו לא טעות.
    נכון שעל פי החוקים הרגילים של הכימיה, נתרן הוא פלוס אחד, וחנקן הוא מינוס שלוש, ולכן מתאים להיות שלושה יוני נתרן על כל יון חנקן, כמו שכתבת.
    אבל פה מדובר על מקרה מאד מיוחד: שלושה אטומי חנקן שמתאחדים ליון אחד בעל מטען שלילי אחד, מינוס אחד. זו צורה מאד מיוחדת שמזכירה קצת את מולקולת האוזון. ולכן הם מתאימים ליון חיובי אחד של נתרן, והנוסחא הרשומה נכונה.

  • שוהם

    תגובה של כרית אוויר בעת דליקה

    האם בעת דליקה ברכב כריות אוויר יפתחו?

  • יוני

    כרית אויר

    אפשרי לגרום לכרית אויר להישאר פתוחה יותר מ5 שנית

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    כאשר מתרחשת התנגשות מתנפחת כרית האוויר בבת אחת, ומרגע זה ואילך היא כמו בלון שנופח. היא בולמת את גוף הנהג/נוסע, אבל לאחר מכן היא לא נשארת מנופח לחלוטין (חלק מהאוויר "בורח"). חיפוש קצר ביוטיוב העלה מספר סרטי תאונות והצלחתי לספור יותר מחמש שניות בהן הכרית נראית נפוחה.
    מקווה שעזרתי
    ארז

  • שאלונתית

    ההסברים על כרית האוויר

    כמה מהר אחרי הפגיעה בעץ נפתחת כרית האוויר?
    אם אני רוצה לשמר את האפקט של כרית האויר אך להפוך אותה לבולם נפילה. האם המנגנון ירגיש את התאוצה של גוף (אדם) שמועד והכרית תפתח?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןארז גרטי

    תשובה

    כרית אוויר תקנית מופעלת בתוך 60-80 אלפיות השניה (מילישניות) מרגע המגע.

    מנגנון הפעלת הכרית מופעל ע"י חיישנים של לחץ והאטה פתאומית במהירות (האצה מאוד חזקה). אם אני מבין אותך נכון, את מעוניינת ליצור מנגנון שאם אדם נופל (נניח מבניין), הכרית תפתח, תבלום את נפילתו ותמנע חבלה. קשה לי להאמין שמנגנון כזה יעבוד, משום שעל מנת שהכרית תפתח היא צריכה לחוש את הההאטה של אותו אדם ממהירות הנפילה למהירות אפס, וכאמור כאשר זה יקרה האדם כבר יהיה "מרוח על הרצפה" והפעלת הכרית לא תהיה יעילה במיוחד. ברכב לעומת זאת יש כמה עשרות אלפיות השניה בין רגע הפגיעה לבין מעיכת הרכב על האדם, ופרק זמן זה מספיק על מנת לנפח את כרית אוויר.

    מקווה שעזרתי

    ארז