חלוקה מסודרת למינים, סוגים, משפחות וכל השאר היא מלאכה מפרכת. ספרה של אומנית ההגדרות זואי לוגית מציע חלופה נוחה ויצירתית

אתמול בערב נחת לי חרק ממש מוזר על אדן החלון. הוא היה סגול עם פסים צהבהבים, פוזל במקצת וידידותי. עשיתי את מה שאני עושה תמיד במקרים כאלה: פתחתי את מגדיר בעלי החיים הנאמן והמרופט שמשמש אותי כבר שנים רבות, ואחרי דפדוף קצר גיליתי שמדובר בצלפחד מזומזם תלת-כנפי, ושלפרט הספציפי הזה קוראים כנראה מנחם.

למידע המועיל הזה אחראית אומנית ההגדרות המהוללת זואי לוגית, מחברת "מגדיר בעלי החיים הפשוט והמדויק בלי כל החרא הזה בלטינית". המגדיר שלה נוח לשימוש, אינטואיטיבי ומקיף, וסובל רק מפגם שולי אחד – הוא סותר את כל שיטות הטקסונומיה הקיימות. הדקדקנים שבינינו אף עשויים לטעון שהעובדות בו גמישות כמו מוסר של פוליטיקאים, מבוססות כמו נוצה ברוח, הגיוניות כמו טיעונים של מתנגדי חיסונים. אך על חוסר הדיוק הקל הזה המחברת מפצה בהרבה דמיון ויצירתיות.

על פי המסופר על הכריכה האחורית, לוגית אהבה בעלי חיים משחר ילדותה. היא קיבלה את המידע שלה עליהם מספרי ילדים, מסיפורים שסיפרה לה סבתה המעורערת בנפשה ומחלומות מזדמנים, והשלימה את השאר מדמיונה הקודח. כשגדלה היא החליטה לשתף את כל אוהבי בעלי החיים בידע הרב שצברה, ובבולמוס אחד של כתיבה סיימה תוך ימים ספורים לכתוב את כל 857 העמודים של "מגדיר בעלי החיים הפשוט והמדויק וכו'", בלי לעצור ולו פעם אחת כדי לאמת עובדות או להגיה שמות.

הדיוק ההגייתי אכן אינו הנקודה החזקה ביותר של המגדיר. תמצאו בו מאות מינים של פנטלפים ליליים, ולצידם זמלים וירבושים, טיקדות וסלננדרות, צפרגולים ונמירים, דובי פנדה ודובי גואש. גם העולם שמתחת לפני הים זוכה לייצוג נאה, עם דרידונים מטילי מורא, קיפדודני-ים כחולים, שמפנונים ודגי מקק. מה אומר ומה אגיד? שפארי אמיתי!

כיוון שלוגית לא למדה מעולם ביולוגיה, היא הצליחה להשתחרר מכבלי המדע הפורמלי ולהציג שיטת סיווג ייחודית משלה. במקום החלוקה המבלבלת למחלקות, סוגים וכל השמות המוזרים האלה בכתב נטוי שהביולוגים הממוסדים כל כך אוהבים, היא מסתפקת בשני קריטריונים לסיווג: גודל וחמידות.

ראשית תמצאו במגדיר את בעלי החיים הגדולים ממש, כמו הלווייתם הממש-ממש-ענק וקרוביו הלווייתם הגדול והלווייתם הפחות-גדול-אבל-רק-יחסית-ללווייתמים, ומיד אחריהם מדדים הפילנפיל האפור, המתוטא ארוכת החט והטיפוטופם האימתני. סוגרים את הרשימה קדריות האבק ודובומי המים, כי הם ממש ממש קטנים.

ראשית תמצאו במגדיר את בעלי החיים הגדולים ממש. הדפים הראשונים במגדיר | שירה הולנד, Shutterstock, Jiri Hera, Nataly23, Ekaterina Gerasimchuk, Christina Li, Kletr

הקריטריון השני הוא מעט בעייתי, כי יש אנשים שיחלקו על הגדרות החמידות של המחברת. אני למשל אוהב מאוד עכשיבים גדולים ושעירים, ולכן התקשיתי לזהות במגדיר את הטרנטטולה החמודה שתפסה לה מחסה בתוך הנעל שלי. גם חצול הבית לא מסווג נכון לדעתי, אם כי אני מכיר בזכותה של זואי לוגית להעדיף קלבלבים. הייתי מעדיף יותר אובייקטיביות מצידה.

תשאלו כעת בוודאי, אם כל הפרטים שתיארתי עד כה נכונים ומדויקים, למה טרחתי לציין את הדמיון המפותח של המחברת? בעיקר בגלל יצור אחד, שברור לי שהיא בדתה ממוחה הקודח. היא מתארת במגדיר יונק ארסי עם מקור שמטיל ביצים וקוראת לו ברווזן. כולם יודעים שיצור כזה בלתי אפשרי בעליל, וזואי לוגית הייתה צריכה להפעיל שיקול דעת טוב יותר ולנפות אותו מהמגדיר המשובח-מכל-בחינה-אחרת שלה. נו באמת!

למרות השגיאה היחידה הזאת, אני וידידי החדש מנחם הצלפחד המזומזם נהנינו מאוד לדפדף עכשיו במגדיר ואנחנו ממליצים עליו בחום!

6 תגובות

  • משה

    01/04 !!

    מוצלחת ביותר. נהנתי לקרוא!

  • Nava

    01/04 !!

    מהתלה מבריקה ! כתובה נפלא , בכישרון הרגיל של רמי !

  • אנונימי

    מוש!

    כתיבה נפלאה, אהבתי את הרפרנס לפו הדב

  • משתמש

    אחד באפריל שמח גם לכם... צחוק

    אחד באפריל שמח גם לכם... צחוק צחוק אבל המגדירים של הפטריות בישראל לא ממש רחוקים מזה

  • אנונימי

    חבל שהמגדיר לא קיים באמת! הוא

    חבל שהמגדיר לא קיים באמת! הוא היה יכול להיות התרופה המצחיקה והמושלמת לימים קשים!

  • אנונימי

    נהדר