קנה ספר, מצא אוצר. פנסיונר קנדי, שרכש אטלס אנטומי נדיר מהמאה ה-16, נדהם לגלות בתוכו הערות מקוריות בכתב יד של המחבר: אבי האנטומיה המודרנית אנדראס וסליוס. הרווח הצפוי: כמיליון דולר

ג'ררד ווגרינצ'יץ' (Vogrincic) הוא רופא פתולוג בגמלאות מוונקובר שבקנדה, ואספן נלהב של ספרי רפואה עתיקים. בשנת 2007 הוא הניח ידו על אוצר של ממש, כשהשיג עותק מהמהדורה השנייה של האטלס האנטומי De Humani Corporis Fabrica – "על מבנה גוף האדם", מאת הרופא וחוקר האנטומיה הפלמי אנדראס וסליוס (Vesalius) שראה אור לראשונה ב-1543. הוא שילם על הספר יקר הערך סכום נכבד של 8,500 לירות סטרלינג, אבל עד מהרה התברר שההגדרה "אוצר" קטנה בהרבה על מידות המציאה שלו. בימים אלה הספר מוצע למכירה פומבית, ומעריכים כי יימכר במיליון דולר לפחות.

וסליוס, שנולד בבריסל ביום האחרון של שנת 1514, נחשב למייסד מדע האנטומיה המודרני. כמו רבים מאבותיו לשושלת הוא למד רפואה, אבל כבר במהלך לימודיו בפריז הוא התקומם נגד שיטת הלימוד, שנשענה בעיקר על כתבי הרופא היווני גלנוס, בן המאה השנייה לספירה, ועל ניתוח פגרים של בעלי חיים, שעשו עוזרי המרצה לעיני התלמידים. וסליוס זיהה מדי פעם טעויות בכתבי גלנוס, וכדי לגשר עליהן הוא פיתח מנהג לא שגרתי – הוא החל לגנוב גופות וחלקי גופות מבתי קברות ולנתח אותן בעצמו.


התקומם נגד הידע המיושן והשגוי של מוריו. אנדראס וסליוס | דיוקן מאת יאן ון-קלקר מהמאה ה-16, נחלת הכלל

הוא המשיך בכך גם כשהוסמך כרופא ומונה למרצה לאנטומיה באוניברסיטת פדואה שבאיטליה. באמצעות נתיחת הגופות הוא חקר לעומק את האנטומיה של גוף האדם, ולא אחת נעזר בציירים מקצועיים שתיעדו את ממצאיו. מחקריו הניבו שפע של ידע חדש על גוף האדם, וניפצו תפיסות מקובלות שהתבססו על שגיאות קדומות או על כתבי דת, כגון האמונה המקובלת שלגברים יש צלע אחת פחות מלנשים, המבוססת על סיפור הבריאה המקראי.

בין השאר וסליוס תיאר במדויק את מערכת השרירים ואת השלד, תרם רבות להבנת מערכת הדם וזיהה מרכיבים חשובים במערכת העצבים. את ספרו המפורסם, שהקיף שבעה כרכים, הוא הוציא לאור גם במהדורה מקוצרת והרבה יותר זולה, שנועדה לעמוד לשימושם של סטודנטים לרפואה. ב-1555 הוציא מהדורה שנייה של הספר, והחל לעבוד כנראה גם על מהדורה שלישית, אך לא זכה לסיים את המלאכה. ב-1564 הוא הפליג לביקור בירושלים, ובדרך חזרה נטרפה ספינתו בסערה ליד האי היווני זקינתוס. וסליוס הגיע חי ליבשה, אך מת כעבור זמן קצר, קצת לפני יום הולדתו ה-50.


ה"פבריקה". הערות שוליים מרתקות | מקור: מוויקיפדיה, נחלת הכלל

דפוס משונה של הערות

ווגרינצ'יץ' הִרבה לעיין להנאתו בדפי הספר העתיק שרכש, והבחין שברבים מהעמודים הופיעו הערות בכתב יד. ההערות נכתבו בלטינית, שנחשבה בימים שבהם נכתב הספר לשפת המלומדים, כך שהוא לא הבין את תוכנן. עם זאת, דפוסים מסוימים משכו את תשומת לבו, כמו הערות שלמות שנמחקו, ואז נכתבו מתחת בנוסח שונה. "אלה לא דברים שמי שכותב הערות בספר עושה בדרך כלל. לרוב ההערות בשוליים מדגישות מידע חשוב בקטע מסוים. מה שהאדם הזה עשה היה לשכתב את הספר", סיפר ווגרינצ'יץ' לעיתון הבריטי "גרדיאן".

ההבנה הזו עוררה את חשדו שייתכן שההערות בספר הן של המחבר בכבודו ובעצמו, ואם זה אכן המצב הרי שמדובר  במציאה הרבה יותר נדירה מכפי שחשב בתחילה. ווגרינצ'יץ' אומנם לא הבין את תוכן ההערות, אבל הוא חיפש דוגמאות מתועדות של כתב היד של וסליוס, והשווה אותן להערות שבספר. כשהשתכנע שזה אכן הכתב של אותו אדם, שיתף את ממצאיו עם פרופ' ויויאן נטון (Nutton) מבריטניה, אחת המומחים המובילים בעולם לעבודתו של וסליוס. היא אישרה כי אכן מדובר בהערות של וסליוס עצמו, וגם תרגמה את חלקן ומצאה שאכן מדובר בעבודת הכנה למהדורה השלישית של הספר. חלקן נועדו לווסליוס עצמו, וחלקן למוציא לאור.

לפני יותר מעשר שנים הפקיד ווגרינצ'יץ' את הספר יקר הערך במדור הספרים הנדירים של אוניברסיטת טורונטו, שם חוקרים נוספים יוכלו לבחון אותו. מבחינתו זה גם היה פתרון מעשי להחזקת הספר. "אספני ספרים חולמים על מציאות כאלה, וזה בהחלט היה מרגש, אבל מחיר הביטוח על ספר כזה אם הוא מוחזק בבית – מרקיע שחקים. גם מפחיד להחזיק אותו בבית, מחשש שתפרוץ שריפה, או שהוא יינזק. הוא פשוט יקר מדי. זה כמו לשמור על יהלומי הכתר".

כעת החליט הרופא הקנדי להעמיד את הספר למכירה פומבית. בבית המכירות כריסטיז מעריכים כי במכירה, שתסתיים בתחילת פברואר, מחיר הספר עשוי להגיע ל-1.2 מיליון דולר. תשואה לא רעה על השקעה של 8,500 לירות סטרלינג. 

0 תגובות