לאגזוז (exhaust pipe) או בשמו התקני צינור מפלט תפקיד בסיסי של הפניית הגזים הנפלטים מהמנוע לסביבה החיצונית, דבר היוצר זיהום. לרוב צינורות המפלט נוסף התפקיד לעמעם את רעשי המנוע.

כמעט כל אחד מאיתנו שמע לפחות פעם את הרעש מחריש האוזניים של מנוע רכב או אופנוע החסר את צינור המפלט.
בתוך צינור המפלט מצויים צינורות באורכים שונים ובעלי חורים במקומות שונים. הסידור שלהם יכול להראות אקראי לאדם הפשוט אך למעשה צינור המפלט "מכוון" כמו כלי נגינה עדין.
מימדי הצינורות, מיקומן ומיקום החורים יוצרים "התאבכות הורסת" לאותם תדרים של קול היוצאים מהמנוע.
בנוסף, מבנה צינור המפלט גורם לכך שהגזים הנפלטים מהמנוע בלחץ גבוה מתפשטים ומאטים את מהירותם דבר התורם אף הוא להורדת רמת הרעש.


אגזוז, התמונה לקוחה מויקיפדיה.

תפקידים נוספים (אך פחות נפוצים) לצינור המפלט הם:

(1). מגדש טורבו - חלק מהגזים הנפלטים חוזרים כדי להניע גלגל טורבינה ולהוסיף כוח למנוע.
(2). ממיר קטליטי המוריד את הזיהום הנפלט.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

2 תגובות

  • אנונימי

    קטליטי

    מה ההגדרה של קטליטי?

  • דוד יוגב

    מהן האפשרויות לצמצום פליטת גזים רעילים ממנועי שריפה פנימית?

    אשמח לקבל מידע לבדיקת האפשרות למצוא רעיון לצמצום פליטת גזים רעילים ממנועי שריפה פנימית.