אנחנו מחוברים אליו

טכנולוגיית ה-Bluetooth מאפשרת לשני מכשירים להעביר מידע מאחד לאחר באמצעות שידור של גלי רדיו קצרים בתדרים יודעים מראש ממשדר למקלט. טווח השידור הוא אמנם מטרים בודדים, אך אנרגית השידור נמוכה מאוד.

לדוגמא, כדי להדפיס תמונה מהפלאפון ללא חיבור חוטי, צריך ששני המכשירים יהיו מצוידים בטכנולוגית Bluetooth, ואז יתקיים ביניהם התהליך הבא: הפלאפון שולח "שאילתה" להדפסה בתדר ידוע. השאילתה נקלטת במדפסת, ובמידה ויש למשתמש רשות להדפיס, השאילתא "נענית" והמדפסת שולחת קובץ מידע לפאלפון, באמצעותו הוא מזהה את המדפסת כ"זמינה". כעת המידע על התמונה מועבר למדפסת המבצעת הפעולה.

טווח התדרים בהם ה-Bluetooth משדר הוא 2.4 עד 2.4835 ג'יגה-הרץ, טווח שהוא חופשי ואינו דורש רישיון. מכיוון שמכשירים נוספים פועלים בטווח תדרים זה, הפרוטוקול לפיו פועלת הטכנולוגיה Bluetooth מחלק את הטווח ל79 ערוצים בני 1 מגה-הרץ כל אחד, ומחליף ביניהם עד 1600 פעם בשנייה.

פרוטוקול ה Bluetooth יכול לחבר עד 8 מכשירים המצויים בסמוך למעין "מיני-רשת" הקרויה piconet (פיקו מתאר מספר קטן מאוד, של 10 בחזקת מינוס 12, או 0.000000000001). ברשת הפיקונט יש מכשיר אחד המהווה "אדון" (Master) וכל השאר הם "עבדים" (Slaves) המגיבים לשידורים המגיעים ממנו.

Bluetooth ו Wi-Fi משתמשים באותו טווח תדרים לשידור וקליטה, אך מאפייני השידור והקליטה שונה. עוצמת השידור ומרחק הקליטה ב-Wi-Fi גדולים יותר, וכתוצאה מכך שימוש ב-Wi-Fi דורש חומרה יקרה יותר וצריכת האנרגיה היא גדולה יותר. כיום השימוש ב Wi-Fi נפוץ בעיקר וכמעט רק ברשתות ביתיות אלחוטיות.

את הטכנולוגיה המציאה חברת אריקסון השוודית, שגיבשה קבוצה של מהנדסים מהחברות נוקיה ואינטל, ומאוחר יותר גם מחברות נוספות, שיחד חיברו פרוטוקולים לתפעול הטכנולוגיה החדשה כך שתוכל להתאים למגוון מכשירים. השם Bluetooth ניתן לטכנולוגיה האמורה על שם המלך הוויקינגי של דנמרק במאה ה-10 הארלד "בלוטות'" בלאטאנד גורמסון (Harald "Bluetooth" Gormsson) המלך האראלד איחד את נורבגיה, דנמרק וחלק משבדיה תחת שרביטו, ומכאן בא הרעיון לתת את השם לטכנולוגיה המאגדת תחת שרביטה מכשירים שונים וחברות שונות. לפי האגדה הסיבה לכינויו Bluetooth הייתה שן רקובה שהייתה לו בעלת גוון כחלחל אפרפר, והמפתחים של טכנולוגיית הבלוטות' השתמשו באופן זמני בשם זה, עד שלבסוף הוא פשוט דבק בה.


המלך האראלד בלאטאנד מוטבל (ויקיפדיה

 

9 תגובות

  • מירי

    שלום וחג שמח.

    שלום וחג שמח.
    צופה כאן בשאלות שנכתבו מזמן.
    יש מישהו מוסמך שגם עונה?
    או שהפורום לא פעיל?

  • מירי

    שלום לך. אני פנסיונרית.

    שלום לך. אני פנסיונרית.
    תשובתך מאד חשובה לי.
    במהלך חיי קיבלתי כמות אדירה!!!
    של הקרנות וקרינות בהדמיות של אבחון וטיפולים. ברדיולוגיה הזהירו אותי, להתרחק עד כמה שניתן ממכשירים עם קרינה, אפילו נמוכה או אלחוטית.. בעידן שלנו, העולם מוצף במכשירים עם קרינה, אך הורו לי להשתדל לבחור אופציות בלי. למשל: לפחות בביתי אין Wifi, ומשתמשת בטלפון נייח קווי. התעניינתי במברשת שיניים חשמלית ונאמר לי שיש בה בלוטוס מובנה. האם המשמעות היא שיש בה קרינה? אפילו אם נמוכה כמו טלפון אלחוטי?

  • מירי

    קרינה ובלוטוס

    האם שימוש בבלוטוס לאורך זמן ארוך מהווה סיכון של קרינה? רוצה להבין, למשל באוזניות צמודות? בבלוטוס יש קרינה כמו בטלפון אלחוטי?

  • רות

    האם שימוש בבלוטוס יכול לפגוע?

    שלום רב יש לי אוזניות בלוטוס גדולות הנצמדות לאזניים עם כריות האם יכול להיות שזה עושה כאבי ראש?..

  • דניאל

    יש מידע מקצועי על כך. קרא

    אולי. כדאי לבדוק באתר https://www.betipulnet.co.il/

  • אנונימי

    מה זה

    אני בא משנת 2069 מה זה בכלל?

  • דולב כהן

    שימוש במספר מכשירים

    האם אפשר לחבר לבלוטות של הטלפון יותר ממכשיר אחת?

  • יעקב

    שימוש ב-Bluetooth

    שלום,
    רציתי לדעת האם ניתן לשדר אות וידאו בעזרת Bluetooth?

    תודה

  • נחום

    קרינה

    אני נורא לא סומך על הדברים האלה זה בטוח מפיץ קרינה