אורות ערפל הם אורות בקדמת הרכב ומטרתם להראות את הכביש כאשר תנאי הדרך הם ערפיליים וקשים להבחנה.

הם ממוקמים נמוך ברכב והאלומה שלהם רחבה ומכוונת כלפי מטה כדי להאיר את השטח.


תמונה נלקחה מויקיפדיה

באופן מסורתי אורות ערפל הם צהובים; הסיבה לכך לא ברורה לכולם ויש ויכוח בנושא.
טענה נפוצה היא שאורות ערפל צריכים להיות באורך גל יחיד (לא אור לבן) כדי למנוע כמה שאפשר את הפיזור כאשר האור פוגע בערפל. טענה נוספת היא שאורך הגל צריך להיות הארוך ביותר שניתן כי ככל שארוך הגל ארוך יותר כך הפיזור ע"י הערפל קטן, לכן אורך גל ארוך יותר יחדור טוב יותר את הערפל ויאיר רחוק יותר. לשם כך, על פי הטענה, אורות ערפל אדומים היו הכי יעילים אך אורות אדומים לא מזוהים ע"י עיוורי צבעים וכן הם מזוהים עם אור אדום ברמזור ואורות עצירה ברכב ולכן בחרו באורך הגל השני הכי ארוך- צהוב.
הבעיה עם ההסבר היא שחלקיקי המים בערפל גדולים בכמה סדרי גודל מאורך הגל של אור נראה ולכן ההבדל בין אורך גל צהוב לכחול למשל זניח. ההסבר הזה כבר היה ידוע לפני מעל 70 שנה והתפרסם במאמר בעיתון למכשור מדעי.
(Optics of headlights, J. H. Nelson; Journal of Scientific Instruments, 1938 Vol. XV, pp. 317-322)

בעיה נוספת היא שבעבר כדי לייצר נורה "צהובה" היה צריך לשים פילטר על נורה של אור לבן. פילטר כזה היה פוגע בעוצמת ההארה- דבר שמנוגד לטענה שלנו שאנו רוצים שהאור יחדור דרך הערפל יותר טוב.

הסיבה האמיתית לכך שאורות הערפל צהובים היא שהיצרנים הראשונים ייצרו אותם בצבע צהוב בגלל אותה טעות בהבנה שהסברתי למעלה ומאז הנוהג נשאר. סיבה נוספת אפשרית היא שאור צהוב מתקשר בתודעה שלנו לאזהרה ולכן נהגים אחרים שרואים אותנו יכולים ישימו לב יותר.

ישנם מקומות בעולם שעל פי חוק מותר להשתמש באורות ערפל רק יחד עם אורות נמוכים.
כאשר משתמשים באורות ערפל ללא צורך למשל כאשר הכביש רטוב, הם יכולים להיות מסוכנים כי הם יכולים לסנוור נהגים אחרים (על פי מחקרים, רוב השימוש בהם הוא מוטעה ומסכן: לחץ כאן).

- הסברים נוספים (אנגלית) על אורות ערפל: לחץ כאן, לחץ כאן, לחץ כאן, לחץ כאן  

מאת: ד"ר מאיר ברק
מחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • איציק

    יפה

    אני מאוד נהנה לקרוא באתרכם ולקבל העשרה מדעית. תודה!!