התמונה נלקחה מויקיפדיה

התופעה שאתה מתאר קרויה הפרעה (או התאבכות) אלקטרומגנטית (EMI- electromagnetic interference ) והיא מתרחשת כאשר גלי רדיו המשודרים על ידי מכשיר אחד מפריעים לפעילות התקינה של מכשיר אחר.

למעשה כל מכשיר חשמלי באשר הוא משדר גלי רדיו (ללא קשר לכך אם זהו תפקידו או לא); הסיבה היא שהזרמים החשמליים הנעים ומשתנים בתוך המכשיר גורמים לפליטה של גלים אלקטרומגנטיים.
על אותו עיקרון, גלים אלקטרומגנטיים יכולים להשרות זרם חשמלי בחפצים מוליכים; זאת למעשה הדרך בה מקלטי רדיו קולטים את האותות המשודרים אליהם מתחנות הרדיו.

אחת האפשרויות היא שהרדיו משדר גלי רדיו בטווח הנקלט ע"י מכשיר הפלאפון (לרוב בסביבות 800MHz) והפלאפון הנמצא בסמוך לרדיו "חושב" בטעות שמתקשרים אליו אך הוא לא מסוגל לזהות את האות מכיוון שזהו אות חסר משמעות.
אפשרות נוספת היא שגלי הרדיו שמשודרים ע"י המחשב משרים זרם חשמלי במגבר של הפלאפון המחובר לרמקול, כתוצאה מכך הרמקול של הפלאפון יפלוט סדרת רעשים.

שימוש מעניין לאותם "הפרעות" (קרי פליטת גלי הרדיו הבלתי רצויה) הוא היכולת לבצע פעולות ריגול מרחוק.
קיימת כיום יכולת לדעת מה מחשב עושה, עד לרמה של זיהוי על אילו מקשים המשתמש הקיש, ע"י פענוח גלי הרדיו המשודרים מהמחשב עקב הזרמים הנוצרים בו!

שימוש נוסף (אם כי מהכיוון ההפוך) הוא שידור אותות רדיו שיגרמו לזרמים חשמליים במכשירי רדיו אחרים וע"י כך לשיבוש פעולתם; פעולה זאת מוכרת ומהווה חלק מלוחמה אלקטרונית.
קיימים אפילו רעיונות שניתן לשדר גלי רדיו בצורה כזאת שתגרום להעברת זרמים במכשירים עדינים ועל ידי כך לחימומם והתכת המוליכים שלהם.

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

4 תגובות

  • רונן

    איך אפשר למנוע את ההפרעה?

    איך אפשר למנוע הפרעה בפלט הרמקול הניצב ליד טלפון סלולרי?

  • מומחה מצוות מכון דוידסוןאבי סאייג

    מניעת ההפרעה

    כיוון שהשידור הוא חלק מפעולת הטלפון - מניעה רק על ידי כיבוי הטלפון או חסימת הקרינה שלו, ראה כאן איך חוסמים קרינת רדיו וסלולר (אבל אז הוא לא יוכל להוציא ולקבל שיחות). ככה שהכי טוב פשוט להרחיק אותו מהרמקול.

    ד"ר אבי סאייג
    מכון דוידסון לחינוך מדעי
    מכון ויצמן למדע

  • מאיר ברק

    תשובה

    התשובה היא שבהחלט יכולה להיות השפעה.
    אתה מתאר תופעה שיכולה להיות הפרעה אלקטרומגנטית (EMI).
    Electromagnetic interference
    קישורים:
    על EMI בויקיפדיה (אנגלית)
    http://en.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_interference

  • חיים

    הפרעות לקליטה

    האם יתכן שבסמוך לתחנת ממסר של חברת החשמל שם פועלים שנאים גדולים ומתחים וזרמים גבוהים (עמודי מתח עליון), הקרינה הנפלטת מהתחנה תיצור חסימה או הפרעה לקליטה ושידור לטלפונים סללולארים?