פידבק (feedback, משוב או היזון חוזר) הוא למעשה המנגנון שבו משתמשים כדי לכוון ולשלוט על רוב מכשירי החשמל ולכן חשובה היציבות שלו; ההגברה (gain או amplification) היא אלמנט הקשור אליו.
כאשר מתייחסים לנושא הפידבק בהקשרו המוזיקאלי הרי שהכוונה היא במובן השלילי; ההתייחסות היא לאותם צפצופים ורעשים הנוצרים כאשר ההגברה גבוהה מידי ולא מאוזנת.

פידבק חיובי (הגברה) מתרחש כאשר נוצרת "לולאה" סגורה בין קלט ופלט של מכשיר אלקטרוני.
אם ניקח לדוגמא מיקרופון ורמקול הרי שהמיקרופון מספק את הקלט והרמקול את הפלט. במידה והקול מהרמקול ייקלט ע"י המיקרופון הרי שנוצרה לולאה סגורה המזינה את עצמה, כתוצאה מכך נוצר אותו רעש פידבק.


לרוב לא כל הפלט של הרמקול חוזר ונקלט במיקרופון אלא רק תדרים מסוימים היוצרים רזוננס. אותם תדרים "נקבעים" ע"י גורמים שונים כמו המרחק בין המיקרופון לרמקול, כיוונם, סוג החומרים הבונים אותם, השפעות ההחזרה ממשטחים אקוסטיים בסביבה הקרובה והימצאות מיקרופונים ורמקולים נוספים באזור.
כאן נכנס לפעולה האקולייזר (equalizer). המטרה של האקולייזר היא לשנות ולהתאים את התדרים כדי להקטין למינימום את אותם תדרים היוצרים את בעיית הפידבק. חשוב כמובן לעשות שימוש מושכל באקולייזר ולא לשנות את הצליל הנשמע מעבר לדרוש המינימאלי כדי למנוע את תופעת הפידבק.

ביטוי נוסף לתופעה יכול להתרחש בזמן שימוש בגיטרה. כל גיטרה רוטטת בתדרים מסוימים בתלות במבנה ובחומרים ממנה היא בנויה, רטיטות אלו הן "טביעת האצבע" של אותה גיטרה והן אלו שמייחדות אותה ונותנות לה צליל ייחודי.
כאשר משתמשים במיקרופון להגביר את הגיטרה הרי שהקול מהרמקול יכול במקרים מסוימים לחזור ולהגביר את הרטיטות של הגיטרה באותם תדרים מסוימים. בתגובה הגיטרה תתחיל לרטוט בצורה מוגברת דבר שיתבטא בצליל בתדר של 100 עד 200 הרץ וישמע כ "ההההההההמממממ".


התמונה נלקחה מויקיפדיה

מאת: ד"ר מאיר ברק
המחלקה לביולוגיה מבנית
מכון ויצמן למדע

הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.

תגובה אחת

  • דביר

    הסבר ברור ומפורט, ללא ספק

    הסבר ברור ומפורט, ללא ספק השכלתי בזה הרגע!
    אז למעשה אם ברצוני למנוע את אותם פידבקים, כל שעלי לעשות זה לסנן תדרים מסויימים בעזרת האקולייזר ובכך למנוע פידבק שלילי מהרמקול...