נורת לד (LED) היא למעשה דיודה פולטת אור ואלו גם ראשי התיבות באנגלית המרכיבים את השם "לד" (Light emitting diode).

הדיודה (Diode) היא רכיב מוליך למחצה המשמש במעגלים חשמליים שונים. הדיודה מאופיינת בכך שהזרם החשמלי יכול לזרום בה בכיוון אחד בלבד. הדוגמא הפשוטה ביותר לדיודה היא למעשה תיאור הניסוי בו הרכיב "התגלה":
מכניסים לתוך שפופרת חוט תיל ולוח מתכת ללא מגע ישיר ביניהם. השפופרת נאטמת והאוויר נשאב ממנה.
כעת מחממים את התיל וכתוצאה מכך אלקטרונים נפלטים ונמשכים ללוח המתכת (קיבלנו למעשה קתודה = התיל ואנודה = לוח המתכת). מכיוון שלוח המתכת לא חומם האלקטרונים לא יכולים לחזור לתיל והם "כלואים" בלוח המתכת. זוהי למעשה דיודה פשוטה.

תמונה נלקחה מויקיפדיה.

בדיודה פולטת אור כמו בדיודה רגילה יש לנו מוליך למחצה המאופיין בצמתים מסוג p-n.

תמונה נלקחה מויקיפדיה.

צומת p-n הוא למעשה אזור החיבור בין שני החומרים המוליכים למחצה (p ו n ). כאשר ישנו הפרש מתחים בין 2 החומרים מתאפשר מעבר זרם מכיוון ה 'p' ל'n' אך לא ההפך. בזמן המעבר בצומת p-n חלק מהאלקטרונים מאבדים אנרגיה או במילים אחרות נופלים למצב אנרגטי נמוך יותר תוך כדי פליטת פוטון באור הנראה.

מחלקה לביולוגיה מבנית

• ישראל

ההסבר סתום

1. אני אדם משכיל ולא הבנתי כלל מן ה"הסבר" הסתום הזה איך מנורת לד פועלת. לא כלום! אני גם לא מאמין שפיזיקאי מקצועי יבין את ה"הסבר" הסתום הזה, אבל גם אם כן, ההסבר לא נועד לפיזיקאים. 2. כותב המאמר הזה משתמש במלה "למעשה" באופן תכוף, ללא כל קשר לטקסט. שימוש תכוף ומיותר במלים כמו "למעשה" או "בעצם" מעיד על "טיק" בלתי ניתן לשליטה במוח. טיפול פסיכולוגי יכול לפטור את החולה מהמחלה הלא נעימה הזאת.

מחזק את דבריו של ישראל

• סיון

לפתור. לא לפטור.

• שרה

עברית שפה קשה...

ממש לא! אומרים לפטור מ...... ולפתור את......

• בועז

בדיוק

נשמח לקבל הפניה למאמרים שכבודו כתב ולהשכיל

בועז, תגובה גרועה במיוחד.

• יעקב

אם אפשר לקבל הסבר על סוג P וסוג N מאילו חומרים הם מורכבים

למיטב ידיעתי מדובר בקריסטלים אבל אשמח לקבל הסבר יותר מפורט, גם אם אפשר להסביר מה ההבדל בין דיודה פשוטה שאינה פולטת אור לבין דיודת LED

• גדי

P מיצג חיובי (פוזיטיב)

N מיצג שלישי (נגטיב)
    החומרים הם מוליכים מתכתיים שבחירת הסוג תלויה בעמידות לטמפרטורה וכ"ו. גדי

• לונה שעיו

האם זה נכון שמקור האור של הלד

האם זה נכון שמקור האור של הלד לקוח מאבן הר געש?

• קקאו

מה המסקנה?

• מישה

להגיד שהזרם יכול לזרום בכיוון אחד כי יש צומת p-n זה לא הסבר

שאלו איך דיודה עובדת, וכל מה שהמומחה עשה זה לנסח את השאלה מחדש במונחים אחרים. עדיין חסר ההסבר על למה בצומת כזאת הזרם יכול לזרום רק בכיוון אחד.

• גדי

חום = אנרגיה

כאשר יש מתח בין זוג מוליכים (הלוחות) הפרש הפוטנציאלים לא מספיק כדי לאפשר לאלקטרון "לקפוץ" מהלוח השלישי לחיובי.
    כאשר הלוח המחומם הוא השלילי תוספת אנרגיה שמאפשרת לאלקטרון לעזוב = תנועת אלקטרונים הניה זרם חשמלי.
    כאשר הופכים את הקוטביות, הלוח המחומם הינו חיובי והפרש הפונציאלים לא בכיוון של להוציא אלקטרון לכן אין זרם ואין הולכה בין הלוחות וכך יש אפקט של חד כיווניות גדי

הוא הסביר בדוגמה שרק התיל

הוא הסביר בדוגמה שרק התיל חומם ולכן האלקטרונים נפלטים רק ממנו. בגדול , לפי הבנתי, צד אחד של הצומת מקבל אנרגיה וכתוצאה מכך משחרר ממנו אלקטרונים שמגיעים לצד השני.

• eli levy

מנורת לד

יש חי מנורת לד לבן במטבח, לאחרונה הםכה לאור צהוב בעוצה נמוכה יותר - יש מה לעשות?

• ענבל

Led RGB

אז אם הלד הרגיל זה דיודה- פולטת אור, מה זה לד rgb?
    וגם- איך קובעים את הצבע של הלד הרגיל? (יש כאלה שקופים)

• פיצי

אין LED rgb, יש שלושה לדים בכל אחד מהצבעים ירוק כחול ואדום. לד לבן גם כן מבוסס על לד כחול שעליו מיישמים מסננים ספקטרליים שיוצרים את אפקט הלבן

• בניה רוזנפלד

אור כחול בנורת לד

שלום.
    למיטב הבנית בנורת הלד ישנו אור כחול בריכוז גבוה מאוד לעומת נורות אחרות מה שיכול לגרום לבעיה ביצירת מלטונין בגופנו.
    שאלתי: האם בנורת לד צהוב ישנו גם ריכוז אור כחול רב? ואם כן, האם עקב האור הצהוב שקולטות עינינו אין לזה השפעה על ייצור המלטונין?

• אריק1

לא כל כך הבנתי מה יש בP ו-N

• יוני

האם הקטודה והאהובה צריכים

האם הקטודה והאהובה צריכים להיום עשויים ממתכת מסויימת או שכל מתכת מתאימה ליצירת נורת לד ושאלה נוספת הקטודה והאנוסה יכולות להיות עשויות מאותה המתכת ?

• יוני

אנודה*

צריכות*
    תיקון אוטומתי...

• שם

קילקול אוטומטי. זה פועל טוב באנגלית אך לא בעברית.

.