באופן כללי יש 2 סוגים של מנועי זרם חילופין AC:
מנוע חד פאזי. מנוע זה הינו המקובל ביותר בבתים (ללא חיבור תלת פאזית).
על מנת ליצור מומנט סיבובי במנוע חד פאזי, מרכיבים פאזת עזר מלאכותית: אחד משני השדות האלקטרומגנטיים מחובר דרך קבל הגורם להזזת הפאזה. כתוצאה מכך, ישנו הפרש פאזה שחשוב בעת התחלת פעולת המנוע החשמלי.
סוג נוסף של מנוע AC הינו מנוע תלת פאזי. מנוע כזה עובד עם אספקת חשמל בת שלוש פאזות.
במנוע תלת פאזי יש 3 שדות אלקטרומגנטיים (אחד לכל פאזה) בחלק הקבוע של המנוע הקרוי סטטור. 3 הפאזות קבועות בזווית של 120 מעלות זו מזו ובעקבות כך הן יוצרות מומנט סיבובי של החלק המסתובב של המנוע, הקרוי רוטור.
(ישנם מנועים הפועלים בזרם חילופין, AC, וגם בזרם ישר, DC. מנועים כאלו נקראים מנועים אוניברסליים).
באשר לאפשרות כיוון הסיבוב של מנוע AC, הדבר תלוי מאוד בליפוף המנוע. לא כל מנוע חד פאזי יכול לעבוד לשני כיוונים.
ישנם מנועים שיכולים להסתובב בכיוון אחד בלבד ומאידך,ישנם מנועים שנבנו בצורה כזו שהם יכולים להסתובב לשני הכיוונים.
הכל תלוי בליפוף החוטים וסידורם במנוע. ישנו במערכת קבל מחווט שיש לשנות בו את כיוון החוטים בהתאם להוראות היצרן.
מנוע שיעבוד בניגוד לאופן שבו הוא תוכנן מלכתחילה, עלול לאבד מהכח ומהמהירות שלו. במקרים מסויימים המנוע גם יכול להשרף. על כן, יש לשים לב לנתוני המנוע . עבור מנוע תלת פאזי שינוי שני הפאזות ישנה, בדרך כלל, את כיוון הסיבוב של השדה המגנטי. אך שוב, יש לשים לב להוראות היצרן.
בתמונה, מידע החרוט על גב מנוע AC חשמלי. על מנת לשנות את חיווט המערכת יש לשים לב להוראות היצרן החרוטות בגוף המנוע
לקריאה נוספת: לחץ כאן.
מאת: חיים ברק
המחלקה לפיזיקה של חלקיקים ואסטרופיזיקה
מכון ויצמן למדע
הערה לגולשים
אם אתם חושבים שההסברים אינם ברורים מספיק או אם יש לכם שאלות הקשורות לנושא, אתם מוזמנים לכתוב על כך בפורום. אנו נתייחס להערותיכם. הצעות לשיפור וביקורת בונה תמיד מתקבלות בברכה.